ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آمار متفاوت از سرویس‌های مسدود شده گوگل

| دوشنبه, ۳ مهر ۱۳۹۶، ۰۱:۲۴ ب.ظ | ۰ نظر

در حالی که مرکز ملی فضای مجازی تعداد خدمات مسدود شده گوگل را 44 درصد اعلام کرده است، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: 33 درصد خدمات گوگل در دسترس ایرانی ها قرار ندارد.
فناوران- خبرگزاری مهر روز شنبه خبری را به نقل از مرکز ملی فضای مجازی منتشر کرد که براساس آن 44 درصد خدمات گوگل در دسترس ایرانی ها قرار ندارد. براساس این خبر، در یک بررسی مشخص شده است که از میان ۲۲۷ خدمتی که گوگل ارایه می کند تنها ۵۴ درصد خدمات آن برای کاربران ایرانی فعال است و ۴۴ درصد سرویس های این کمپانی در ایران مسدود است و وضعیت ۲ درصد سرویس ها نیز نامشخص اعلام شده است.
اما بررسی های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است گوگل 198 سرویس ارایه می کند که 33 درصد آنها برای ایرانی ها مسدود است.


 آمار پژوهشگاه
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان ضرورت حمایت دولت، رفع موانع و محدودیت های توسعه خدمات بومی گفت: در حال حاضر 67 درصد از خدمات گوگل در دسترس ایرانی ها قرار دارد.محمد خوانساری به روابط عمومی وزارت ارتباطات گفت: 67 درصد از خدمات گوگل در دسترس ایرانی ها قرار دارد.


 خود تحریمی ایرانی ها در 14 سرویس
وی ادامه داد: گوگل جمعا 198 خدمت برای مخاطبان عمومی، توسعه دهندگان و کسب و کارها در زمینه های مختلف ارایه می دهد که از این میان تنها 153 خدمت در دسترس کاربران ایرانی است 31 خدمت از سوی گوگل برای کشور ایران مسدود و 14 خدمت نیز از سمت ایران فیلتر شده است.
خوانساری افزود: موارد فیلتر شده از سمت ایران اغلب مربوط به شبکه های اجتماعی و خدمت یوتیوب بوده و خدمات تحریم شده از سمت گوگل نیز اغلب مربوط به خدمات مالی و بانکی و نیز خدمات مورد نیاز توسعه دهندگان نرم افزار است.
وی گفت: با توجه به اهمیت و پر کاربرد بودن برخی خدمات ارایه شده از سمت گوگل، در چند سال اخیر تلاش بر ایجاد نمونه های بومی آنها صورت گرفته است که می توان به مواردی نظیر پارسی جو (جویشگر)، برگمان (مترجم ماشینی)، آپارات (بستر ارایه خدمات چند رسانه ای)، فیس نما و کلوپ و میهن (شبکه های اجتماعی) و چاپار (رایانامه) پرداخت.
به گفته خوانساری، با توجه به اطلاعات ارایه شده در وبگاه الکسا، سهم ایران از ترافیک کلی گوگل 3.1 درصد گزارش شده است. از سوی دیگر 62 از سهم ترافیک گوگل مربوط به خدمت موتور جست وجو است. با توجه به اینکه در حال حاضر روزانه 9 میلیارد پرس و جو به گوگل ارسال می شود، از این میزان می توان نتیجه گرفت که تقریبا روزانه حدود 280 میلیون پرس و جو از کشور ایران به گوگل ارسال می شود و در مقابل آن تعداد پرس و جوهای ارایه شده به جویشگرهای بومی حدود 200 هزار است.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همچنین برای سرویس ایمیل گوگل، تعداد کل کاربران فعال آن حدود یک میلیارد بوده که حدود 30 میلیون از آنها ایرانی هستند. این در حالی است که سرویس های رایانامه داخلی حدود 1 میلیون کاربر فعال دارند.  
وی گفت: با توجه به اینکه بخش عمده ای از نیاز روزمره مردم از طریق این نوع خدمات تامین می شود و از سوی دیگر با توجه به احتمال تحریم ها در سطح گسترده تر و نیز تهدیدهای ناشی از خروج اطلاعات از کشور، پرداختن به موضوع توسعه خدمات بومی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و حمایت دولت در رفع موانع و محدودیت های توسعه خدمت بومی ضروری است.


 اشتباه محاسبتی مرکز ملی فضای مجازی
اما اختلاف آمار مرکز ملی فضای مجازی و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات کجاست؟
به نظر می رسد مرکز ملی فضای مجازی محصولات سخت افزاری گوگل را هم شمرده است و به همین دلیل تعداد سرویس های اعلام شده این دو نهاد متفاوت است.
البته نکته اینجاست که بخشی از سرویس های گوگل به دست خودمان به روی خودمان بسته شده و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند تصمیم به بستن این موارد سخت گیرانه است و به جای آن باید به تقویت سرویس های داخلی در جهت رقابت پرداخت.
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">