ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سازمان بهداشت جهانی گزارش داد: هر چه فاصله دستگاه‌های موبایل از آنتن‌های BTS بیشتر باشد، میزان توان‌دهی گوشی‌های موبایل بیشتر می‌شود. زیرا گوشی‌ برای پیدا کردن آنتن مجبور است توان بیشتری ارسال کند.

 تلفن همراه درحال حاضر محبوب‌ترین وسیله ارتباطی نه فقط در انگلیس، بلکه در تمامی کشورهای جهان است.

اما استفاده از تلفن همراه در گرو به کارگیری آنتن‌هایی BTS  است که به نسبت تعداد کاربران در شهرها، روستاها و جاده­‌ها نصب می‌شود. البته استفاده از این آنتن‌ها در گرو رعایت استانداردها در نصب آنهاست که با توجه به نظارت دائمی رگولاتورها، یقینا رعایت می‌شود.

شایعات مضر بودن تشعشعات آنتن‌های BTS بر سلامتی انسان، سبب شده است که بسیاری از کشورهای جهان از جمله انگلیس از استانداردهایی قابل قبول برای نصب آنها پیروی کنند. در واقع، از مدت‌ها پیش این سؤال در ذهن همگان بوده که آیا امواج موبایل منجر به بروز سرطان در انسان می‌شود یا خیر؟

تلفن‌های همراه یکی از منابع اصلی تولید امواج الکترومغناطیسی هستند و برخی از محققان  به هر حال بر این باورند که استفاده از این وسیله ارتباطی و همچنین قرار گرفتن در میدان های الکترومغناطیسی دکل‌های مخابراتی می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت انسان داشته باشد.

به گزارش فارس تقریباً تمامی مردم بریتانیا به تلفن همراه دسترسی دارند. در اوایل براساس شایعات این نگرانی برای شهروندان وجود داشت که این آنتن ها ممکن است برای شهروندان مضر باشد؛ اما هنوز هیچ‌گونه تحقیقات علمی قابل استنادی طی ده‌ سال گذشته امواج ایستگاه‌های موبایل و آنتن های BTS را خطر جدی برای سلامت انسان ندانسته اند.

 به گزارش سازمان بهداشت جهانی (World Health Organization – WHO) آثار امواج موبایل می‌تواند به دو دسته کوتاه و بلندمدت تقسیم شود که افزایش حرارت بافتی در انسان از آثار کوتاه‌مدت آن است. ازآنجا که فرستنده موبایل دارای قدرتی معادل یک دهم وات تا 2 وات هستند، بنابراین فاصله از منبع امواج که گوشی همراه است در آثار احتمالی آنها قابل‌توجه است.

زیرا بیشتر این امواج در پوست و لایه‌های بیرونی بدن انسان جذب‌شده و به ترجمان‌های حیاتی داخل بدن به‌سختی نفوذ می‌کنند. تنها عضوی که از این قاعده مستثنی است، مغز انسان است که تحقیقات ویژه‌ای در ارتباط با رابطه تومور مغزی و امواج موبایل انجام‌شده و یا در حال انجام است. اما به گفته این سازمان هنوز مدارک قابل استنادی در اثبات این مهم در دست نیست. در واقع می توان گفت براساس این تحقیقات هر چه فاصله دستگاه های موبایل از آنتن های BTS بیشتر باشد، میزان توان دهی گوشی های موبایل بیشتر می شود. چرا که گوشی های موبایل در این صورت برای پیدا کردن آنتن مجبورند توان بیشتری را ارسال کنند که این عمل باعث ارسال امواج قوی تر از سوی گوشی تلفن همراه می شود.

همچنین بزرگ‌ترین تحقیقات انجام‌شده تا به حال توسط آژانس بین‌المللی برای تحقیقات در سرطان (the International Agency for Research on Cancer یا (IARC) در رابطه با رابطه امواج موبایل و سرطان های ناحیه گردن و سر انجام شده است. تحقیقات مذکور که حاصل تحقیق روی شرکت‌کنندگانی از 13 کشور دنیا بود، هیچ‌گونه شواهدی مبنی برافزایش ریسک تومور مغز و سیستم عصبی در کسانی که بیش از 10 سال از موبایل استفاده می‌کنند، را به اثبات نرساند.

با این‌حال کارشناسان توصیه‌های ویژه‌ای را جهت استفاده از گوشی‌های همراه به کاربران دارند تا از بروز امراض احتمالی آن جلوگیری به عمل‌آورند. شرکت‌های سازنده این گوشی‌ها هم از استانداردهای ویژه‌ای در تولید تبعیت کرده و هم اینکه همواره در آزمایشگاه‌های خود فناوری‌های جدید موبایل را مورد بررسی قرار داده تا با بهینه‌سازی فرآیند ارتباط از شدت این امواج بکاهند. بنابراین مسئله مهم و اساسی که در سلامت کاربران و کنترل صدمات بالقوه این امواج تاثیر بسزا دارد، رعایت اصول ایمنی و سلامت در راه اندازی و نصب دکل‌های مخابراتی است که نقش دولت‌ها و سازمان‌های قانون‌گذار در بستر فناوری و به‌ویژه صنعت ارتباطات در این زمینه می‌تواند بسیار قابل‌توجه و چشمگیر باشد.

در واقع، سازمان‌های دولتی ناظر می‌توانند با وضع قوانین در راستای خط‌ مشی‌های تعیین‌شده از طرف نهادهای قانونی ،  اپراتورهای موبایل را به اجرای اصول لازم  در راه اندازی و نصب آنتن ها وادار نموده و با در نظر گرفتن جریمه‌های سرسختانه، از تخطی آنها از این اصول جلوگیری به عمل‌آورند تا بدین ترتیب سلامت شهروندان را تضمین کنند. اگرچه اپراتورهای موبایل با توجه به اهداف مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی CSR خود را ملزم به رعایت اصول فنی می دانند.

*نظارت قانون‌گذار صنایع ارتباطات در بریتانیا بر اجرای قوانین

آفکام (the Office of Communications) قانون‌گذار صنایع ارتباطات در بریتانیا است که وظایف گسترده‌ای در گستره بازار ارتباطات در بریتانیا از جمله مدیریت طیف فرکانس رادیویی غیرنظامی را بر عهده دارد.

بین سال‌های 2000 و 2012، آفکام و آژانس ارتباطات رادیویی (DTI Radiocommunications Agency (RA) برنامه‌ای را جهت اندازه‌گیری برون فرست امواج در نزدیکی آنتن‌های موبایل در بریتانیا به راه انداختند که نشان داد تقریباً هیچ بخشی از حدود امن تعیین‌شده توسط آژانس حافظ سلامت بریتانیا (UK Health Protection Agency) تجاوز نمی‌کند. به عبارت دیگر، هیچ موج مضری در خارج از محدوده های امن تعیین شده وجود ندارد.

البته باید به خاطر داشت که آفکام تنها براساس اندازه‌گیری‌های اعلام‌ شده در رهنمود کمیته بین‌المللی محافظت در مقابل تشعشعات غیر یونی (ICNIRP) فعالیت کرده (و نه بیشتر) و اطمینان حاصل می‌کند که برای نصب آنتن‌های موبایل از این رهنمود پیروی کنند.

گروه مستقل متخصصان گوشی‌های همراه (The Independent Expert Group on Mobile Phones (IEGMP)، به سرپرستی "سر ویلیام استوارت"، در آوریل سال 1999 به‌منظور آزمایش آثار احتمالی گوشی‌های همراه، آنتن‌های موبایل و فرستنده‌ها روی سلامت عمومی تأسیس شد.

در سال های اخیر، این گروه به درخواست دولت از آژانس ارتباطات رادیویی گزارشی را منتشر کرد که در آن توصیه‌شده یک گروه مستقل بررسی‌کننده (auditors) برای اندازه‌گیری تشعشعات آنتن‌های موبایل تشکیل شود. نتایج تحقیقات سه ماهه این گروه نشان داد در هیچکدام از نقاط بررسی شده امواجی که منجر به ایجاد مشکلات یا اختلالاتی در سیستم ایمنی و بدن شهروندان شود، یافت نشده است.

  • ۹۴/۱۰/۲۶

آنتن‌های BTS

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">