ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: با توجه به اینکه تا پایان سال زمان زیادی باقی نمانده و تعداد زیادی از بانک­‌ها در اتصال خودپرداز به سامانه صیاد بانک مرکزی ضعیف عمل کرده­‌اند، بانک مرکزی باید با جدیت بیشتری ارائه این خدمت به مردم را از بانک‌­ها مطالبه کند.

‌حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در گفت‌و‌گو با فارس درباره‌ اجرای قانون جدید چک توسط بانک­‌ها اظهار داشت: با توجه به مصوبات آخرین جلسه­‌ کمیسیون اصل 90 مجلس با رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با اجرای تکالیف باقی مانده از قانون جدید چک، قرار بود که بانک­‌ها تا پایان دی ماه، امکان ثبت و تایید اطلاعات چک به وسیله خودپرداز و همچنین ارسال پیامک تاییدی به گیرنده چک، جهت اطلاع وی از ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد توسط صادرکننده را راه­‌اندازی کنند که این موارد هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.

وی درباره اتصال خودپرداز به سامانه صیاد جهت ثبت و تائید چک بیان داشت: از آنجا که برخی از مردم بنا به هر دلیلی به گوشی هوشمند یا اینترنت دسترسی ندارند، بنا شد تا به وسیله خودپردازها و سامانه‌­های پیامکی امکان ثبت و تایید چک برای آنان نیز مهیا شود. تاکنون چندین بانک‌ این خدمات را ارائه دادند؛ اما این کافی نیست و به نظر من در این مورد، سایر بانک‌­ها کم کاری کرده­‌اند و بانک مرکزی باید با جدیت بیشتری نسبت به این مسئله اقدام کند.

نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد: بنا به آمارهای بانک مرکزی، تا کنون اجرای قانون جدید چک توانسته نسبت به قبل از اجرای آن، تاثیرات چشمگیری داشته باشد و علاوه بر کاهش نسبت تعداد چک­‌های برگشتی به مبادله‌شده، اعتبار چک‌هایی که صادرکنندگان ثبت می‌­کنند را نیز افزایش دهد.

حجت الاسلام پژمانفر در این رابطه افزود: البته بنابر گزارش­‌های میدانی که کارشناسان کمیسیون اصل نود به من داده­‌اند، برخی از مردم در رابطه با ثبت و تائید چک در سامانه صیاد از بانک‌­ها گله‌­مندند و نمی‌­توانند با موبایل بانک­‌ها کار کنند، این نکته از اهمیت اتصال خودپرداز به سامانه صیاد خبر می­‌دهد که باید بانک‌­ها هر چه سریع‌تر نسبت به این مسئله اقدام کنند؛ زیرا از یک طرف میزان استفاده از چک‌­های جدید بنفش رنگ رو به افزایش است و از طرف دیگر، طبق تبصره 1 ماده 21 مکرر قانون جدید چک، اگر چک در سامانه صیاد ثبت نشده باشد مشمول قانون جدید چک نخواهند شد، از این رو ممکن است شکایت­‌های تحت عنوان چک ثبت نشده در قوه قضائیه زیاد شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تا پایان سال زمان زیادی باقی نمانده و همچنان تعداد زیادی از بانک‌­ها در اتصال خودپرداز به سامانه صیاد بانک مرکزی ضعیف عمل کرده­اند، بانک مرکزی باید با جدیت بیشتری ارائه این خدمت به مردم را از بانک­ها مطالبه کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">