ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سرپرست سازمان غذا و دارو گفت: ظرف ۲ تا ۳ ماه آینده اطلاعات و زیرساخت‌های سامانه تی‌تک به وزارت بهداشت منتقل می‌شود.

محمدرضا شانه‌ساز سرپرست سازمان غذا و دارو در نشست خبری تشریح فعالیت‌های قرارگاه سازمان غذا و دارو که در محل سازمان غذا و دارو برگزار شد، اظهار داشت: در صنعت داروسازی کشور از توان بالقوه خوبی در دهه‌های گذشته برخوردار شدیم، به دلیل پتانسیل موجود در کشور دارو با بهترین قیمت و کیفیت مناسب دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ۱۲۰ کارخانه تولید دارو ۷۰ کارخانه تولید مواد اولیه و ۵۶ کارخانه توزیع در کشور داریم گفت: ۱۲هزار داروخانه در کشور فعال بوده و دارو را به دست بیماران می‌رسانند.

شانه‌ساز گفت: ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز در کشور تولید می‌شوند که ۲ درصد وارداتی اما تولید مشابه داخل دارند، نمی‌توان در کشور را به روی یافته‌های جدید دارویی بست و معمولاً  ۲درصد واردات در کشور انجام می‌شود به دلیل اینکه برخی بیماران نیز به این داروها نیاز دارند، داروهای وارداتی ظرف مدت ۲ سال پس از وارد کشور شدن تولید می‌شوند.

به گزارش فارس شانه‌ساز تصریح کرد: تمام آرای کمیسیون‌ها و مصوبات در سایت اعلام خواهد شد تا افکار عمومی بتوانند از این آرا مطلع شوند، این موضوع باعث می‌شود ابهامات برطرف شده و عدالت در تصمیم‌گیری‌ها را مشاهده کنند.

وی گفت: سازمان غذا و دارو، سازمان فعالی بوده و دارای مصوبات متعددی است، در برخی مواقع ممکن است متوجه مشکلات نشویم اما با این رخداد ابهامات برطرف می‌شود و عدالت و شفافیت بیشتری در سازمان خواهیم داشت.

سرپرست سازمان غذا و دارو گفت: روحیه وزیر بهداشت عدالت‌جویی و برخورد صادقانه است، قرارگاه به دلیل پیشگیری از بروز برخی از مشکلات ایجاد شد تا طی روزهای آینده با مشکلی مواجه نشویم، کما اینکه در جنگ تحمیلی پس از بروز مشکلات و پرداخت هزینه قرارگاه ایجاد شد.

وی با بیان‌ اینکه جنگ اقتصادی در حال ایجاد است، گفت: تدبیر وزیر بهداشت، ایجاد قرارگاه با حضور نمایندگان سایر دستگاه‌ها بوده و گزارشات هفتگی از حوزه‌های دارو و غذا در خصوص میزان موجودی، تأمین ارز و ... ارائه شود.

سرپرست سازمان غذا و دارو ادامه داد: با شرکت‌ها، مسؤولان فنی و واردت‌کنندگان و تولیدکنندگان جلساتی برگزار و گزارش میزان موجودی آن‌ها رصد می‌شود و به دلیل این تدابیر کمبود دارویی حادی نداریم.

وی افزود: قرارگاه سازمان غذا و دارو برای تدارک تأمین و تهیه دارو تشکیل شده و همچنین ایجاد عدالت نسبی از جمله علل ایجاد آن شده است.

شانه‌ساز افزود: فعلاً برنامه ما بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده و تغییر نرخ ارز می‌تواند مشکل‌ساز شود، در خصوص داروهای فوریتی برنامه این است که کاری کنیم که تأمین دارو صورت گیرد و کار به داروی فوریتی نرسد هر چند تأمین تمام ۱۱هزار قلم دارو دشوار است، اگر قرار شد دارو از طریق مراکز فوریتی تهیه شود داروی باکیفیت وارد کشور خواهد شد.

وی تأکید کرد: در خصوص اقلام برندی که تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، معتقدیم داروهای تولید داخل در اولویت باشند، فشار برخی از انجمن‌ها و بیماران باعث می‌شود مجبور به تغییر سیاست شویم.

سرپرست سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در زمینه قیمت‌گذاری تمام داروهای تولید داخل توسط ما رصد می‌شود، گفت: فعالیت شرکت‌های دارویی تحت کنترل و رصد ما قرار دارد.

وی افزود: تغییرات ایجاد شده در هر سازمانی طبیعی است و ممکن است مدیری نتواند با تیم جدید به کار خود ادامه دهد. در زمینه شفاف‌سازی تلاش می‌کنیم خود را در آکواریوم شفاف قرار دهیم و در همین زمینه اقدام به اعلام آرا کمیسیون کردیم به دلیل اینکه این مطالبه وجود داشت. با فضای ایجاد شده آرا همه کمیسیون‌ها اعلام می‌شود، بحث استفاده از IT و جلوگیری از مراجعه حضوری و استفاده از انجمن‌ها و برون‌سپاری مورد توجه قرار دارد، بسیاری از فعالیت‌ها می‌توانند برای بالا رفتن سرعت کار برون‌سپاری شوند و به وظیفه نظارتی خود بپردازند.

شانه‌ساز ادامه داد: موضوع امضاهای طلایی مطرح شده در سازمان غذا و دارو مربوط به سلیقه‌ای عمل کردن افراد است و ما به دنبال این هستیم که با ضابطه‌مند کردن قوانین جلوی بروز این موضوع را گرفته و برخوردهای سلیقه‌ای را به حداقل کاهش دهیم.

وی افزود: در زمینه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو تمام تلاش خود را به کار گرفته است و کمبود عمده‌ای در کشور وجود ندارد. در مواقعی شاهد ایجاد برخی کمبودها در زمینه تجهیزات پزشکی و دارو هستیم که شرکت‌های پخش به دلیل مطالبات خود از بیمارستان‌ها و بیمه‌ها اقدام به تأمین دارو و تجهیزات نمی‌کنند و ما تلاش خود را برای پیگیری این موضوع انجام می‌دهیم اما در مواقعی به دلیل انباشت چند ساله بدهی‌ها توان اجبار شرکت‌های پخش به تأمین دارو را نداریم.

سرپرست سازمان غذا و دارو تصریح کرد: همچنین عده‌ای اصرار بر تهیه داروی برند دارند که این موضوع از لحاظ علمی قابل دفاع و منطقی نیست. 

شانه‌ساز در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس، در خصوص وضعیت انتقال اطلاعات و زیرساخت‌های سامانه تی‌تک به وزارت بهداشت توضیح دهد: سامانه تی‌تک برای رصد فعالیت‌ها و شفاف‌سازی در زمینه توزیع دارو ایجاد شده است و از این طریق می‌توانیم جلوی تخلفات و تقلبات و سوءاستفاده‌ها را بگیریم.

وی تصریح کرد: این سامانه با کمک وزارت بهداشت راه‌اندازی شده و با توجه به تفاهم‌نامه‌های قبلی با هماهنگی‌های نظارتی در تلاشیم که هر چه سریعتر اطلاعات و سورس سامانه تی‌تک به داخل وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو منتقل شد.

سرپرست سازمان غذا و دارو در پایان گفت: اجرای پروژه تی‌تک خیلی طولانی شده و قرار نبود تحقق این موضوع این قدر به طول بینجامد باید این پروژه طی 2 الی 3 ماه آینده از حالت پروژه خارج و به طور کامل به سازمان غذات و دارو منتقل شود. اگر اقدامات بر اساس روندهای پیش‌بینی شده انجام شود شاهد ارائه خدمت به صورت مناسب و ایجاد شفافیت از طریق سامانه تی‌تک خواهیم بود.

در ادامه این جلسه، مصطفی کریمی رئیس اداره بازرسی فنی سازمان غذا و دارو گفت: به طور میانگین در کشورهای دیگر ماهانه 15 الی 30 قلم کمبود دارو وجود دارد و این کمبودها ارتباطی با پیشرفته بودن کشورها نخواهد داشت.

وی افزود: در ایران با توجه به تجارب قبلی کمبودها به حداقل رسیده و پیش‌بینی جبران کمبودها از قبل انجام می‌شود. 

کریمی تصریح کرد: واردات داروهای فوریتی نیز توسط کشورهای ثبت صورت می‌گیرد و از لحاظ کیفی تحت کنترل کامل قرار دارد. 

رئیس اداره بازرسی فنی سازمان غذا و دارو در پایان گفت: برای سرعت گرفتن انجام کار میز خدمت در سازمان غذا و دارو ایجاد شده و همچنین الکترونیکی شدن سایر اقدامات سازمان غذا و دارو در راستای شفاف‌سازی در حال پیگیری است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">