ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی حوزه فاوا در حوزه تامین اجتماعی در جلسه کارگروه تخصصی شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، نشست کارگروه تخصصی شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی به منظور بررسی مشکلات تامین اجتماعی در حوزه فاوا در با حضور نمایندگان دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و جمعی از اعضای کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران به صورت برخط برگزار شد.

محسن عامری، مدیر دبیرخانه شورای گفت وگو ضمن معرفی ظرفیت های قانونی شورا و حیطه وظایف و اختیارات این نهاد قانونی بیان کرد: طبق تجربه سال‌های قبل بیشترین مشکلات فعالان اقتصادی در ۳ حوزه تامین اجتماعی، مالیاتی و موضوعات پولی و بانکی بوده است. لذا این جلسه با همکاری کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران به منظور شناسایی مشکلاتی تامین اجتماعی فعالان حوزه فاوا تشکیل شده است تا با جمع بندی این مسائل، موضوعات و پیشنهادها در دستور کار رسیدگی در شورای گفت وگوی ملی قرار گیرد.

بعد از آن، محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران گفت: با توجه به رویکردهای و شعارهای دولت در توسعه اقتصاد دیجیتال، باید موانع پیش روی فعالان اقتصادی حوزه دیجیتال نیز برطرف شود تا بتوانند به توسعه و پیشرفت فکر کنند.

او معتقد است: یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی اعضای کمیسیون و تشکل های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه تامین اجتماعی است.

در ادامه جلسه اعضای کمیسیون فاوای اتاق ایران به بیان و تشریح مهم ترین مشکلات و پیشنهادهای خود در حوزه تامین اجتماعی پرداختند.

اهم موضوعات مطرح شده عبارت بودند از الزام عضویت فعلان اقتصادی حوزه فاوا به عضویت اجباری در سازمان نظام صنفی یارانه ای جهت استفاده از بخشنامه ۱۱/۱۴ سازمان تامین اجتماعی، ساز و کار تشخیص قراردادهای فناوری ارتباطات و اطلاعات توسط سازمان تامین اجتماعی، ارائه مدارک و مستندات تکراری شرکت ها برای هر درخواست مفاصاحساب، طولانی بودن مدت زمان صدور مفاصا حساب تامین اجتماعی به دلیل مدت زمان محاسبه و اعلام بدهی توسط سازمان تامین اجتماعی، عدم دریافت اطلاعات از شرکت ها به صورت الکترونیکی و یا صدور مفاصاحساب به صورت آنلاین، عملکرد غیرمسولانه کارشناسان سازمان تامین اجتماعی و عملکرد ضعیف هیأت های بدوی در رسیدگی ها که منجر به ارجاع غریب به اتفاق پرونده ها به هیئت های تجدید نظر می شود، معاف نبودن مزایای انگیزشی و حق مسکن پرسنل از بیمه، الزام افزایش حقوق در سایر سطوح دستمزدی بالاتر از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار و مطالبه اجباری حق بیمه از آن‌ها بدون توجه به توافق کارگر و کارفرما، مشکلات بازرسی حضوری در زمان دورکاری کارکنان در زمان شیوع بیماری کروناو عدم تایید لیست بیمه، عدماعمال معافیت ۵ نفر کارگر در ناشران دیجیتال، مشکلات در اجرای ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی، بازرسی بیش از یکسال از دفاتر و مستندات کارفرمایان علیرغم صدور بخشنامه قبلی سازمان در این خصوص، عدم پذیرش مدت استراحت بیماری کرونای کارکنان بیمه شده به مدت بیش از ۱۴ روز توسط سازمان، عدم پذیرش برخی از اقلام غیر مشمولتوسط سازمان و مطالبه حق بیمه از آن ها مانند فوق العاده ماموریتو یا هزینه ایاب و ذهاب، عملکرد سلیقه ای و موردی برخی از حسابرسان و موسسات حسابرسی، شرایط سختگیرانه اخذ جریمه تاخیر ارسال لیست حق بیمه با نرخ جریمه بالا، مطالبه حق بیمه از شرکت ها در زمان ترک کار کارکنانو شروع به کار ایشان در یک شرکت دیگر، عدم صدور مفاصا حساب با تقسیط بدهی و ارائه چک توسط شرکت ها، بازرسی حضوری در مورد کارکنانی که به تبع شغل در محل کار حضور ندارند، نحوه تعیین میزان عیدی و پاداش کارکنان، مبنای محاسبه بیمه بیکاری وحق بیمه اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ها،، عدم امکان پرداخت بدهی شرکت ها به تامین اجتماعی از محل مطالبات بدهکاران از کارفرمایان دولتی، انحصاری بودن سازمان تامین اجتماعی و عدم حضور دیگر موسسات و سازمان های بیمه ای خصوص، و ضرورت تشکیل کمیته مشترک حل اختلاف و داوری فی مابین اتاق بازرگانی ایران و سازمان تامین اجتماعی.

در همین راستا، قدرت اله قدسی، مشاور دبیرخانه شورای گفت‌وگو توضیحاتی در خصوص هریک از موضوعات ارائه و اظهار کرد: برخی از مسائل بیان‌شده در جلسات قبلی شورای گفت‌وگو و کمیته حمایت از کسب‌وکار مسبوق به سابقه و در حال پیگیری هستند؛ مانند ترکیب هیات های بدوی و تجدیدنظر جهت رسیدگی به شکایات، بازرسی از اسناد و مدارک بیشتر از یک سال، و محاسبه حق بیمه اعضای هیات مدیره و مدیرعامل. قدسی وی افزود برخی از موارد دیگر نیز در بخشنامه جدید سازمان تأمین اجتماعی تحت عنوان بخشنامه تنقیح و تلخیص بخشنامه‌های ۱۴ سازمان تأمین اجتماعی مورخ ۲۰/۱۲/۹۹ و یا بخشنامه تنقیح و تلخیص بخشنامه‌های ۱۱ سازمان تأمین اجتماعی مورخ ۱۵/۵/۹۹ به‌صورت شکلی مرتفع شده اندکه به‌عنوان‌مثال می‌توان به صدور مفاصاحساب ظرف مدت یک روز اشاره نمود. موارد دیگر مطرح‌شده نیز می‌توانند موردبررسی بیشتر قرار گیرند.

در پایان مقرر شد مشکلات و پیشنهادهای فعالان اقتصادی در حوزه فاوا پس از جمع‌بندی و اولویت‌بندی توسط دبیرخانه شورا، با حضور نمایندگان سازمان تأمین اجتماعی در جلسات کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو مطرح و مورد پیگیری قرار گیرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">