ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سرپرست دفتر واردات و مناطق آزاد و ویژه گمرک گفت:‌ هرچند ممنوعیت واردات ماینر تولید کننده ارز مجازی به گمرک اعلام نشده اما تاکنون هیچ ماینری نیز ترخیص نشده است.

رضا سعیدی سرپرست دفتر واردات و مناطق آزاد و ویژه گمرک درگفت‌وگو با فارس، در رابطه با موضوع واردات دستگاه‌های ماینر تولید کننده ارز دیجیتال اظهار داشت: اصل موضوع به نحوه ثبت سفارش این کالا بازمی‌گردد تا کنون کالایی تحت عنوان ماینر از گمرکات ترخیص نشده است. طی روزهای اخیر دو مورد از بیت ماینرها ثبت سفارش از سازمان صمت خراسان رضوی دریافت کرده‌ایم که از نظر ما تعرفه دریافت شده نادرست است که باید ثبت سفارش آنها اصلاح شود.

سرپرست دفتر واردات و مناطق آزاد و ویژه گمرک با بیان اینکه نمی‌توان نسبت امکان یا عدم امکان تغییر ثبت سفارش با توجه به  تعرفه بیت ماینر از سوی سازمان توسعه تجارت پیش‌داوری کرد،‌گفت: مسئولان دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت معتقدند نمی‌توانند به بیت ماینرها مجوز بدهند، بنابراین گمرک در صورتی می‌تواند به این کالاها اجازه ترخیص بدهد که تمامی مجوزهای قانونی و لازم را اخذ کند.

وی ادامه داد:‌ حتی در صورتی که ثبت سفارش بیت‌ ماینرها اصلاح شود بانک مرکزی نیز به عنوان متولی اصلی این دستگاه‌ها باید برای ترخیص کالا نظر دهد.

وی ادامه داد: صرف داشتن ثبت سفارش ملاک خروج کالا از گمرک نیست اما ملاک ورود کالا محسوب می‌شود. همچنین تامین ارز از طریق سامانه نیما هم ملاک ترخیص نیست بلکه باید بانک مرکزی صلاحیت ورود این دستگاه‌ها را تائید کند. 

سعیدی با بیان اینکه در 3 تا 4 ماه اخیر موضوع ورود دستگا‌ه‌های تولید کننده ارز دیجیتال به کشور داغ شده است، گفت: تاکنون برای این کالاها مجوز ترخیص صادر نشده و گمرک طبق قوانین مجری محسوب می‌شود و نمی‌تواند نسبت به این پدیده پیشداوری کند. تاکنون نیز هیچ نهادی به گمرک نگفته است که واردات این ماینرها ممنوع است.

این مقام مسئول گمرک در پاسخ به این سوال که ماجرای درخواست معاونت علمی ریاست جمهوری در رابطه با ماینرهای تولید ارز مجازی چیست، خاطرنشان کرد: در نامه‌ای از سوی این معاونت درخواست شده که اجازه ورود تعدادی از این ماینرها به یکی از مناطق ویژه اقتصادی به منظور مهندسی معکوس توسط یک شرکت دانش بنیان داده شود.

وی تاکید کرد:‌ براساس مصوبه هیات وزیران، مناطق آزاد و ویژه تابع قوانین خاص هستند بدون ثبت سفارش امکان ورود ماینرهای تولید ارز مجازی وجود دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">