ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خرید اینترنتی، بازار جمهوری را کساد کرده است

| چهارشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۰۲:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

برخلاف محدودیت برای واردات کالا بازار گوشی‌های هوشمند از رونق نیفتاده است. هر نوع گوشی با هر برندی در بازار موجود است و خرید این محصول از جانب مشترین بیشتر به سلیقه و میزان هزینه‌ای که می‌تواند بپردازد بستگی دارد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۴
به گزارش ایلنا، خیابان جمهوری با دو مجتمع تجاری که تنها به خرید و فروش گوشی‌های هوشمند و لوازم جانبی آن می پردازد به نوعی بورس گوشی های هوشمند به حساب می آید. این خیابان بهترین نقطه برای اطلاع از وضعیت خرید و فروش گوشی‌های تلفن همراه است.
برخلاف محدودیت برای واردات کالا، بازار گوشی‌های هوشمند از رونق نیفتاده است. هر نوع گوشی با هر برندی در بازار موجود است و خرید این محصول از جانب مشتریان بیشتر به سلیقه و میزان هزینه ای که می‌تواند بپردازد، بستگی دارد.

گارانتی هایی فاقد پشتوانه
گارانتی در واقع نوعی پشت گرمی برای مصرف کننده است که تولید کننده در مدت زمان خاص برای محصول خود به وی می دهد تا اطمینان حاصل کند محصول خریداری شده همانی است که مشخصاتش در تبلیغات آمده و اگر مصرف کننده راضی نبود، حاضر است آن را پس گرفته یا تعویض کند. در دنیای خرید و فروش گوشی‌های هوشمند واژه دیگری نیز وجود دارد که به آن وارانتی (Warranty) می گویند که شباهت زیادی به گارانتی دارد؛ اما فرق آن با گارنتی این است که خریدار بعد از خرید کالا نمی تواند پس از خرید تصمیم خود را عوض کند؛ با این تعاریف خدمات پس از فروش در ایران بیشتر به تعریف وارانتی نزدیک است تا گارانتی.
یکی از فروشندگان گوشی هوشمند در جمهوری در رابطه با وضعیت گارانتی در ایران می گوید:" یکی از مهمترین ویژگی گارانتی این است که اگر بعد از خرید به هر دلیلی متضرر شده باشید، می توانید به اندازه و یا بیشتر از قیمت گوشی، تقاضای غرامت کنید؛ اما در ایران فقط اسم گارانتی برده می شود اما در حقیقت کاربردی ندارد و از آن به عنوان یک حرف و تبلیغ استفاده می شود.
خریداری که برای تعویض گوشی خود با مدلی بالاتر مراجعه کرده است ادعا  می کند که با وجود اینکه جزو اولین خریداران گوشی همراه در کشور بوده است؛ اما تا امروز هرگز از گارانتی استفاده نکرده است، او استفاده از گارانتی را زمان‌بر و در بیشتر مواقع بی نتیجه عنوان می کند و می گوید: "مهم‌ترین مشکل گارانتی این است که گوشی‌ها در کشور نمایندگی رسمی ندارند مثلا شما با صرف هزینه بالایی اقدام به خرید آیفون می کنید؛ اما با کوچک‌ترین اشکال نمی توانید آن را حل کنید و باید با پرداخت هزینه‌های هنگفت مشکل به وجود آمده در گوشی را برطرف کنید در صورتی که بسیاری از ایرادات باید توسط کمپانی و نمایندگان آن حل شود.

گارانتی کنندگان معتبر
در تمام طبقات پاساژ علاالدین چند واحد تعمیر گوشی‌های هوشمند نیز وجود دارد. یکی از فعالین این بخش این مساله را قبول ندارد که تمام شرکت‌های گارانتی متخلف هستند و ادعا دارد که در این بین برخی شرکت ها در این زمینه معتبر و خوب عمل می کنند. بسیاری از این شرکت ها بعد از اخذ مجوز اقدام به واردات قانونی مدل های آیفون نیز می کنند و به همین خاطر مشتریان با خیالی راحت اقدام به خرید می کنند. او در پایان تاکید می کند که تعداد این شرکت ها محدود است.
از طرفی تمامی محصولات اپل شامل یک سال گارانتی بین‌المللی این شرکت در قبال خرابی قطعات و ... هستند؛ اما متاسفانه نبود اپل استورهای رسمی در کشور اغلب اوقات خریداران را با مشکل مواجه کرده است.
یکی از مراجعه کنندگان که برای تعمیر LCD گوشی آیفون خود مراجعه کرده است در این رابطه می گوید: "خیلی ها این مساله را مطرح می کنند که این مدل گوشی نسبت به دیگر گوشی ها با مشکلات کمتری مواجه می شود اما شما خودتان حساب کنید که هزینه بالایی برای این مدل گوشی پرداخت می شود و هر آن باید استرس بروز مشکل را داشت.چرا که دراین مواقع تعداد انگشت شماری قادر به رفع مشکل هستند، به غیر از این زمانی که گوشی دچار صدمه می‌شود باید هزینه بسیار بالایی برای رفع خرابی پرداخت کرد مثل شکستن LCD این در حالی است که در کشورهایی که اپل استورها به طور قانونی فعالیت می کنند این هزینه ها بسیار پایین تر است.

خرید اینترنتی گوشی های هوشمند
طبق گفته فروشندگان جمهوری یکی از مشکلاتی که در حوزه خرید  فروش گوشی‌های هوشمند وجود دارد، خرید اینترنتی این محصولات است که ممکن است با ریسک همراه باشد. فروشندگان ادعا می‌کنند که شرکت‌ها اغلب کالای بی‌کیفیت با قیمت کمتر به مشتری می‌دهند که این یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بازار است.
یکی از فروشندگان در رابطه با وضعیت بازار می گوید: "نزدیک به  30 درصد مردم جزو افرادی هستند که گوشی های خود را به روز می کنند. در ماه های گذشته بازار کساد بوده است؛ اما در ماه های منتهی به سال نو بازار تکان می خورد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">