ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دانش‌آموزان نیازمند اینترنت امن هستند

| چهارشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۹، ۰۳:۴۸ ب.ظ | ۰ نظر

استفاده از فضای مجازی برای آموزش دیگر جای خود را باز کرده است و به راحتی قابل حذف شدن نیست، اما هر چه می گذرد ابعاد بیشتری از آسیب های آن به دلیل نبود زیرساخت های لازم خود را نشان می دهد.

به گزارش مهر هر چند که در شرایط موجود با وجود پاندمی کرونا نظام آموزشی در دنیا ناگزیر به استفاده از بستر فضای مجازی برای تحصیل دانش آموزان شده است اما در فضایی که زیرساخت‌های آموزش مجازی برای دانش آموزان فراهم نشده است و آسیب‌های مختلفی به لحاظ تربیتی و علمی دانش آموزان را تهدید می‌کند، خانواده‌ای که تا پیش از این نسبت به استفاده فرزندان از موبایل و فضای مجازی دغدغه داشت حالا خودشان برای فرزندان به دنبال تهیه تلفن همراه و اینترنت است و یا باید برای فرزندش موبایل شخصی تهیه کند و یا اینکه موبایل خود را ساعت‌ها در اختیارش قرار دهد تا در کلاس مجازی حضور داشته باشد.

اگرچه فضای شاد یک فضای سالم است اما تمام کلاس‌های درس در این پلتفرم برگزار نمی‌شود و زمانی که دانش آموزان موبایل به دست می‌شوند به جز محیط شاد ممکن است در محیط‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیگری نیز حضور یابند؛ شبکه‌های اجتماعی که گاه از محتوای مناسبی برای آنها برخوردار نیست.

هرچند که در این روزها خبر بازگشایی مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قوانینی که از سوی محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش اعلام شده است به گوش می‌رسد اما آسیبی را که فضای مجازی و آموزش‌های آن روی دانش آموزان گذاشته است و مشکلاتی را که با خود به همراه آورد را تا مدت‌های طولانی نمی‌توان بهبود بخشید؛ حالا دیگر ذهن همیشه کنجکاو دانش آموزان با بستری آشنایی پیدا کرده است که شاید دیگر به سادگی نتواند آن را کنار گذاشت، اما در کنار همه این مشکلات تنها با ارائه چند راهکار و راه حل ساده از سوی مسئولان آموزش و پرورش می‌توان از فضای مجازی به عنوان یک بستر مناسب برای عدم قطع آموزش دانش آموزان استفاده کرد.

بازگشایی مدارس در حالی رخ می‌دهد که خبری از آسمان آبی نیست و حالا دیگر به سایر آموزش‌ها مراقبت و حفظ سلامتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم اضافه شده است.

 

صدمات جبران ناپذیر آموزش مجازی

مریم همای معلمی که با ۱۵ سال سابقه تدریس زبان در مدارس دولتی و آموزشگاه‌های آزاد به واسطه استفاده از فضای مجازی برای آموزش را دارد و شاهد بروز مشکلات بسیاری بوده است و در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متاسفانه آموزش‌های مجازی صدمات جبران ناپذیری را برای دانش آموزان ما فراهم آورده است و والدین دائماً از بروز چنین مشکلاتی ابراز نگرانی می‌کنند.

وی افزود: دانش آموزان با استفاده از فضای مجازی زمان زیادی را با تلفن‌های همراه سپری می‌کنند که آسیب‌های جسمی به چشم و گردن آنها وارد خواهد کرد در کنار این مشکلات به دلیل اختلالات و کندی برنامه شاد دانش آموزان همواره با استرس عقب ماندن از دروس ساعت‌های کلاس را سپری می‌کنند.

همای بیان کرد: با وجود ویروس کرونا و رهسپاری آموزش به سمت فضای مجازی بسیاری از والدین مانع از ادامه یادگیری کلاس‌های متفرقه فرزندان خود نیز شده‌اند چراکه عموماً والدین شاهد عدم یادگیری فرزندان خود در این کلاس‌ها بوده‌اند و آن بخشی که به حضور فرزندانشان در چنین کلاس‌هایی اصرار دارند نیز عملاً برای این است که وقت فرزندانشان را پر کنند.

همای اضافه کرد: این مشکلات در آموزشگاه‌های آزاد و کلاس‌های متفرقه در بستر آنلاین نکته دیگری هم دارد و آن این است که در بستر مجازی در خیلی از کلاس‌ها دختر و پسر در یک گروه مشترک قرار دارند و بسیاری از والدین با مراجعه به آموزشگاه‌ها از مشکلات و برخی مزاحمت‌های ایجاد شده گلایه می‌کنند.

این معلم باسابقه با اشاره به سالم بودن فضای شاد تصریح کرد: هرچند که فضای شاد فضای خوب، سالم و قابل کنترلی است اما همانطور که گفتم به دلیل اختلالات و کند بودن این برنامه بسیاری از کلاس‌ها در پیام‌رسان های دیگری برگزار می‌شوند و این مسئله به تنهایی دغدغه‌های زیادی را برای والدین به همراه داشته است.

وی با اشاره به مشکلات جسمی و روحی که برای دانش آموزان به واسطه استفاده از فضای مجازی به وجود آمده است، گفت: در این مدت ما نمونه‌ای از مراجعه والدین به مدرسه را داشته‌ایم که با تغییر رفتار فرزند خود به واسطه استفاده از فضای مجازی رو به رو شده بودند و حتی در مواردی عدم حضور دانش آموزان در امتحانات مجازی علی رغم آنلاین بودن را داشته‌ایم که پس از تحقیق متوجه شده‌ایم دانش‌آموز در فضای دیگری مشغول به دیدن فیلم بوده است چراکه فضای مجازی به راحتی در اختیار ذهن جستجوگر دانش آموزان قرار گرفته است.

 

ایجاد بستر اینترنت امن برای دانش آموزان

همای افزود: در این مدت‌ها ما سعی کرده‌ایم جلسات مختلفی را با والدین داشته باشیم و به شکل مرتبی با آنها در ارتباط باشیم تا نسبت به این آسیب‌ها آگاهی لازم را پیدا کرده و کمی دغدغه مند تر نسبت به استفاده فرزندانشان از فضای مجازی رفتار کنند اما متاسفانه کافی نیست.

این معلم باسابقه در آخر تاکید کرد: مدارس و معلمان می‌توانند از فضای مجازی به عنوان یک بستر مناسب برای آموزش استفاده کنند چراکه در شرایط عادی و به دور از کرونا هم با بروز هر مشکلی اعم از آلودگی هوا، بارش برف و … مدارس به عنوان اولین مراکزی هستند که با تعطیلی رو به رو می‌شوند؛ اما لزوم استفاده از این فضا فراهم کردن بستر اینترنت امن برای دانش آموزان و بهبود وضعیت سامانه شاد است چراکه کنترل این فضا به راحتی امکان پذیر است و به این ترتیب مدارس و دانش آموزان به سراغ استفاده از پیام‌رسان های خارجی که نظارتی روی آنان نیست نمی‌روند.

کد خبر 5120256

  • ۹۹/۱۰/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">