ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدیرعامل انجمن بلک‌چین ایران با اشاره به اینکه اتلاف شبکه برق کشور 10 تا 16 درصد است و این یعنی کل مصرف برق شبکه بیت‌کوین در دنیا کمتر از اتلاف برق در ایران است، گفت: تعرفه پیشنهادی وزارت نیرو عدد بسیار بالایی است و بی‌نظمی زیادی در قانون‌گذاری صنعت تولید بیت‌کوین در ایران دیده می‌شود.

به گزارش فارس، محمد شرقی مدیرعامل انجمن بلک‌چین ایران با اشاره به فناوری بلک‌چین یک صنعت تازه به شمار می‌رود که کلید واژه‌هایی به نام بیت‌کوین در این صنعت شنیده می‌شود،‌گفت: صنعت ماینینگ در کشور دارای جایگاهی است که این صنعت بالغ بر 9 ماه است که توسط هیأت دولت یک صنعت رسمی نیز شناخته شده که فعالیت عمومی خواهد داشت.

وی افزود: صنعت ماینینگ یک صنعتی است که به رسمیت شناخته شده و در مقابل در  خصوص مصرف برق‌ آن و تأثیر آن برخوردهای سلبی و قهری صورت می‌گیرد.

شرقی با اشاره به اینکه انجمن بلک‌چین به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد 4 ماه است که دریافت و فعالیت خود را آغاز کرده است گفت: این انجمن، انجمن صنفی نیست که بخواهد در خصوص شناسایی ماینرها برای تولید بیت‌کوین اقداماتی انجام دهد پس فعالیت انجمن بلک‌چین ترویج فناوری بلک‌چین در کشور است.

وی با اشاره به اینکه در رسانه‌ها گفته شده مصرف برق دستگاه‌های تولید بیت‌کوین بسیار زیان‌بار و انرژی برق زیادی دارد، گفت:‌ به هیچ عنوان این دستگاه‌ها موجب خاموشی در کشور نمی‌شوند چرا که اگر اتلاف شبکه برق کشور 10 درصد تا 16 درصد اعلام شده از سوی وزارت نیرو را بپذیریم باید اذعان کرد کل مصرف برق شبکه بیت‌کوین در دنیا کمتر از اتلاف صنعت برق کشور است.

وی ادامه داد:‌طبق آمار گزارش شده از سوی شرکت توانیر پیک مصرف برق کشور  حدود 52 تا 55 هزار مگاوات بوده است پس بر اساس این ارقام می‌توان نتیجه گرفت که کل مصرف شبکه بیت‌کوین تنها 12 درصد مصرف پیک کشور است. به بیان دیگر اگر کل عملیات استخراج رمز عرضه بیت‌کوین در جهان تنها در کشور متمرکز شود و فقط از برق این کشور استفاده کنند میزان مصرف آنها از کل برق کشور از ساعت پیک 12 ساعت خواهد بود.

وی گفت:‌باید گفت که دلیل بار در کشور تنها 63 درصد است بدان معنا که اختلاف ساعات غیرپیک و پیک به 23 هزار مگاوات ظرفیت بلااستفاده می‌رسد.

دبیر انجمن بلک‌چین در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید آیا آماری از میزان و تعداد مزرعه‌های تولید بیت‌کوین در کشور وجود دارد یا خیر، گفت: آمار دقیقی از میزان عملیات ماینینگ در کشورها وجود ندارد. پس این موضوع برای ایران نیز صدق می‌کند، اما طبق آماری که سخنگوی صنعت برق کشور اعلام کرده 148 هزار دستگاه در ایران اقدام به استخراج ارز می‌کنند پس سعی آمارهایی که عنوان می‌شود 7درصد برق تولیدی به کشور توسط ماینرها مصرف می‌شود درست نیست و با قاطعیت می‌گوییم نیم درصد برق کشور در ساعات پیک توسط ماینرها مصرف می شود.

به گفته وی، طبق پژوهش‌های انجام شده توسط سازمان‌های متعدد تحقیقاتی سه کشور برتر دنیا در حوزه چین، گرجستان و آمریکا هستند که این رقم تنها برای چین بالای 60 درصد اعلام شده است. حال اگر خوشبینانه‌ترین حالت را در نظر بگیریم که 10 درصد عملیات استخراج بیت‌کوین جهان در ایران انجام شود میزان مصرف دستگاه‌ها نیم درصد از ساعات پیک مصرف بود.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات برق کشور مربوط به امسال نیست و از سال‌های گذشته همواره با عدم تأمین برق کافی مصرف‌کنندگان با مشکلات خاموشی مواجه شده‌اند اظهار داشت: مقصر 7 درصد کمبود برق کشور در حالی استخراج‌کنندگان بیت‌کوین معرفی می‌شوند که رشد 4 تا 5 درصدی افزایش مصرف برق در سال‌های گذشته به وضوح قابل مشاهده است. پس اگر 7 درصد کمبود برق کشور به دلیل استخراج رمز ارزها بود باید نزدیک به 3 میلیون دستگاه در ایران باشد و 71 درصد ماین دنیا در ایران انجام می‌گرفت در حالی که به گفته سخنگوی صنعت برق کشور 148 هزار دستگاه درگیر آن در حال استخراج رمز ارزها است.

وی با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد ساده‌ترین و سریع‌ترین کار که حق جبران کمبود برق کشور بهترین راه نیست گفت:‌تجربه نشان داده که اقدامات ممنوعیتی و سلبی نه باعث بهبود اوضاع شده و نه وضعیت آشفته را بهبود می‌بخشد پس نباید مشکلات سرپوشی برای عدم ساماندهی و قانون‌گذاری شفاف در حوزه ماینی‌ها شود.

شرقی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید گفته می‌شود وزارت نیرو پیشرفته تعرفه 7 سنتی برای استخراج رمز ارزها برای هر کیلووات ساعت را به هیأت دولت ارائه کرده است،‌گفت: طبق ماده 2 قانون تجارت الکترونیک فعالیت ماینیگ یک فعالیت آی‌تی‌نر است و مدیرکل حقوقی هیأت دولت به آن اذعان کرده پس آنهایی که اقرار می‌کنند استخراج رمز غیرقانونی است کدام قانون گفته است که غیرقانونی است.

وی با تأکید بر اینکه اگر تخلفی در این خصوص و استخراج رمز ارزها صورت گرفته حتما باید با آن برخورد شود چون وقتی گفته می‌شود صنعت بیت‌کوین یعنی این صنعت قانونی است و ادعایی که وزارتخانه‌های نیرو، صمت و ارتباطات دارند ما می‌خواهیم بدانیم متولی ساماندهی این صنعت چه کسی است.

وی خاطرنشان کرد: بی‌نظمی در قانون‌گذاری این بخش به خوبی دیده می‌شود و قیمت تعرفه‌ای که اخیرا اعلام شده برای هر کیلووات ساعت 7 سنت در نظر خواهند گرفت باید اذعان کرد حتی برق صادراتی ایران نیز در حال حاضر به کشورهای همسایه با این عدد صادر نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه عدد 7 سنت غیرمنطقی است گفت: در حال حاضر تعرفه برقی که برای استخراج‌کنندگان رمز ارزها محاسبه می‌شود برق تجاری است بنابر این،‌ این 7 سنت 4 برابر تعرفه برق تجاری خواهد بود.

وی تصریح کرد: درخواست ما این است که وزارت نیرو پارم‌ها و ماینرها را شناسایی کنند اما متأسفانه اخیراً پس از شناسایی این پارم‌ها  که فرصت پرداخت آن تنها 5 روز است.

همچنین در این نشست آشتیانی عضو انجمن بلک‌چین ایران با اشاره به اینکه استخراج رمز ارزها را باید با صنعت ماینینگ معرفی کنیم گفت: به دلیل نبودن قانون مشخص برای صنعت ماینینگ برخی از کارخانجات ورشکسته سعی کردند وارد صنعت ماینینگ شوند.

وی افزود: وزارت نیرو سال‌هاست که با خاموشی برق مواجه است بنابر این انجمن بلکچین به خوبی کمبود برق را در کشور درک می‌کند پس ما به ماینرها اعلام کردیم به دلیل کمبود برق و خاموشی‌های ناگهانی احتمال اینکه به دستگاه‌ها‌ی آنها آسیب برسد در ایام گرم سال و در ساعات پیک دستگاه‌های خود را خاموش کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید چطور می‌توان ادعای انجمن بلک‌چین را مبنی بر خاموش کردن دستگا‌ه‌های استخراج رمز ارزها توسط ماینرها را بپذیریم گفت: ماینرها قطعا به خوبی می‌دانند که در ساعات پیک مصرف برق احتمال خاموشی وجود دارد پس ریسک استفاده از دستگاه‌ها را در ساعات پیک نمی‌کنند.

وی تأکید کرد:‌وزارت نیرو دنبال مقصر کمبود برق است و این موضوع باعث برخوردهای دوگانه شده است.

وی افزود: بعد از اعلام صنعت ماینینگ در کشور موج اول برخوردها آغاز شد و یک دوگانگی و برخورد سلیقه‌ای با این صنعت ایجاد شد و این موضوع به گمرکات کشور نیز کشیده شد.

آشتیانی ادامه داد: این موضوع باعث شد تعرفه واردات دستگاه‌ها افزایش یابد و حتی برخی گمرکات  جلوی واردات رسمی این دستگاه‌ها را گرفتند به طوریکه حتی کارآفرینانی که می‌توانستند 160 میلیارد تومان از بابت عوارض،‌گمرکی به دولت پرداخت کنند به همین دلیل از این موضوع محروم شدند و مجبور شدند دستگاه‌های خود را از مبادی نادرست وارد کشور کنند.

به گفته وی، این برخوردهای سلیقه‌ای باعث شده که حتی بخشنامه‌ای توسط اداره صنعت، معدن و تجارت قم در 27 اردیبهشت امسال برای مونتاژ ماینر ارزنگاری شده با ظرفیت 30 هزار دستگاه صادر شوند پس ما نمی‌دانیم چه کسی درست و چه کسی نادرست می‌‌گوید. چرا که بلافاصله اعلام شد با این بخشنامه و این مونتاژ برخورد خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید چه کسی باید اقدام به شناسایی مزرعه بیت‌کوین و ماینرها کند گفت: شناسایی این موضوع بر عهده نهادهای حکومتی و دولتی است و کسانی که قانون را اجرا نکرده‌اند حتی وزارت نیرو به راحتی می‌تواند این اقدام را انجام دهد.

همچنین در ادامه شرفی یک عضو دیگر انجمن بلک‌چین گفت: وزارت نیرو می‌تواند به راحتی با دادن مجوز برق صنعتی و تجاری فعالیت بیت‌کوین‌ها را ساماندهی کند. بحث ما این است که خطر جایی است که این فعالیت‌ها به صورت زیرزمینی انجام شود و به منازل مردم کشیده شود که این موضوع خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران قصد ورود به تولید و استخراج رمز ارزها دارند لیست آن را از ابتدا در نظر بگیرند، گفت: برای ورود به بازار بورس نیز بدون مطالعه نمی‌توان وارد شد.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود چینی ها برای تولید و استخراج رمز ارزها در ایران فعالیت‌هایی را آغاز کردند، گفت: صحبت‌هایی در این خصوص شده اما از دید بنده یک مقدار بزرگ‌نمایی شده است البته چینی‌ها درخواست‌هایی برای استخراج رمز ارزها از مبادی رسمی در مناطق آزاد ارائه کرده‌اند.

وی افزود: پس سرمایه‌گذاری خارجی در کشور بد نیست اما موضوعیت و مسیری که باید تبیین شود مهم است.پس اگر تقاضایی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی در این خصوص انجام شد وزارت نیرو می‌تواند از این موضوع نهایت استفاده را برده و برای توسعه زیرساخت و تولید انرژی برق از آنها استقبال کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">