ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به رونمایی از امضای دیجیتال نسخ الکترونیک به عنوان تکلیفی که ۱۵ سال بر زمین مانده بود گفت: نسخ الکترونیک در نظام سلامت، سرآغازی برای هوشمندسازی و کاهش مصرف دارو و تجویز منطقی آن است.

به گزارش ایرنا، فاطمه محمد بیگی در مراسم رونمایی از امضای دیجیتال نسخ الکترونیک که در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد، افزود: در مجلس شورای اسلامی کمیته سلامت الکترونیک را به طور جدی دنبال می‌کنیم و جلسات منسجمی را با حضور مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان نظام پزشکی تشکیل می‌دهیم.

وی اظهار داشت: امسال در طرح جامع سلامت الکترونیک، اصلاحات اساسی انجام شد و بخش فناوری اطلاعات وزارت بهداشت زحمات زیادی کشیدند و با مجلس همکاری کردند. تکالیفی که ۱۵ سال بر زمین مانده بود امروز با رونمایی و آغاز بکار امضای نسخ الکترونیک، تعیین تکلیف شدند.

محمد بیگی ادامه داد: اجرای امضای دیجیتال نسخ الکترونیک، ذخیره وقت و کاهش مصرف دارو و تجویزهای نابجا را در پی دارد و  حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد هم از اتلاف وقت نیروی انسانی جلوگیری می شود. در زمینه هوشمندسازی و استفاده از امضای دیجیتال توافق‌نامه‌ای میان وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر منعقد شده است.

به گفته وی، احراز اصلاح فرایند دارو، نهضت هوشمندسازی و دیجیتال نظام سلامت آغاز شده و باید زمینه فعالیت و حضور استارتاپ‌ها و بخش خصوصی به صورت ویژه فراهم شده است تا با استفاده از جوانان در بستر سلامت شاهد گسترش صنعت آی تی سلامت و تسریع امور و محرومیت زدایی باشیم.

 

مقاومت زیادی در نسخه نویسی الکترونیک و امضای دیجیتال وجود دارد

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز ضمن قدردانی از همه دست اندرکاران سامانه امضای دیجیتال نسخ الکترونیک، گفت: هنوز اوایل راه هستیم و مقاومت زیادی در حوزه نسخه نویسی الکترونیک و امضای دیجیتال وجود دارد.

وی افزود: از نسخه نویسی سنتی وارد مرحله جدیدی به نام نسخه نویسی الکترونیک شدیم که شاید انجام این کار برای همکاران پیشکسوت سخت تر و برای پزشکان جوان راحت‌تر باشد.

شهریاری اظهار داشت: ورود به فضای جدید با مقاومت هایی همراه است که در نهایت می تواند به ضرر مردم و بیماران تمام شود و امیدواریم روش‌هایی در نظر گرفته شود که همکاران پیشکسوت با سابقه کار طولانی بتوانند به راحتی از ابزار الکترونیک برای نسخه نویسی و امضای دیجیتال استفاده کنند.

 

حدود ۶۰ هزار کارت هوشمند صادر شد 

محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ امضای دیجیتال برای نسخه الکترونیک و اصالت و هویت سنجی پزشکان بر عهده سازمان نظام پزشکی نهاده شده است افزود: در قالب صدور کارت هوشمند و امضای الکترونیک حدود ۶۰ هزار کارت هوشمند صادر کردیم  و ۱۲ هزار کارت دیگر نیز در نوبت قرار گرفت.

وی افزود: با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده امروز شاهد رونمایی از نسخه گوشی تلفن همراه سامانه امضای دیجیتال نسخ الکترونیک هستیم که امیدواریم منشأ برکات خیر برای مردم باشد.

 

یک میلیون نسخه در طول روز قادر به استفاده از سامانه امضای دیجیتال است

عبدالکریم مباشر جنت مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه طبق جزء ۵ بند ک تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ احراز اصالت، هویت و خدمات امضای الکترونیک پزشکان بر عهده سازمان نظام پزشکی نهاده شده است، تصریح کرد: بر این اساس، اقدام به پالایش داده‌های اعضای سازمان کرده و طراحی سرویس‌های استعلام برخط هویتی و اصالتی؛ طراحی سامانه‌های ضروری و ارائه خدمات ضروری انجام گرفت.

وی افزود: گذرواژه‌ها، قلم نوری، امضای دیجیتال از جمله اقدامات انجام شده برای احراز اصالت و خدمات امضای الکترونیکی بود که از سوی مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی صورت گرفت و اکنون نسخه موبایلی سامانه امضاء دیجیتال این قابلیت را دارد که در طول روز یک میلیون نسخه را پشتیبانی کند.

 

 جعل و انکارپذیری در دنیای الکترونیک بیشتر وجود دارد

مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه طی چند سال اخیر شاهد انجام اقدامات شایسته‌ای برای بلوغ دولت الکترونیک بودیم گفت: باید در دوره جدید از ابزاری استفاده شود که اصلاح پذیری را به خدمات دولت الکترونیک اضافه کنیم و گامی که برداشته شده نشان می‌دهد بلوغ کاربردی در حوزه گواهی دیجیتال رخ داده است.

امین بیگلرخانی رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت نیز با اشاره به اینکه آماده هر نوع همکاری برای توسعه خدمات الکترونیک سلامت هستیم افزود: هر روز شاهد پیشرفت استفاده از استارتاپ‌ها هستیم و انکارناپذیری نسخ تولیدی و مشاوره آنلاین پزشکی می‌تواند کمک کننده باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">