ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نت‌سنج پلاس یک داشبورد است که توسط وزارت ارتباطات راه اندازی شد و شهروندان می‌توانند با استفاده از آن ببینند کدام سرویس اینترنتی، با چه کیفیتی و چه قیمتی در منطقه‌ای که هستند در دسترس است.

محمد جواد جهرمی روز گذشته در توئیتی نوشت: سامانه سنجش کیفیت اینترنت توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد، این سامانه که ابتدا فرادید نامگذاری شده بود حالا به نت‌سنج پلاس تغییر نام داده است.
نت‌سنج پلاس یک داشبورد است که شهروندان می‌توانند با استفاده از آن ببینند کدام سرویس اینترنتی، با چه کیفیتی و چه قیمتی در منطقه‌ای که هستند در دسترس است تا با مقایسه کیفیت سرویس‌های گوناگون دست به انتخاب بزند. امکان‌هایی همچون ثبت شکایت،‌ مقایسه سرویس‌ها، مقایسه قیمت، تست سرعت اینترنت و خرید آنلاین از دیگر ویژگی‌های این سامانه است.

براساس این گزارش، برای شناخت بیشتر و اطلاع از کاربرد و ویژگی‌های این سامانه با رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که صحبت‌های زیادی درباره نقش محوری این سامانه داشت به گفت‌وگو پرداختیم که شنیدن آن خالی از لطف نیست.

حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه این سازمان سامانه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نام نت‌سنج پلاس راه‌اندازی کرده است، گفت: در چند سال گذشته برای توسعه اینترنت پرسرعت تلاش‌های زیادی شده است که ما بتوانیم در روستاها و شهرهای مختلف به مطالبات مردم پاسخ دهیم. درواقع افزایش کیفیت اینترنت اپراتورهای موجود در کشور از حقوق مردم است که در این رابطه از ابتدای وزارت آذری جهرمی دستور طراحی سامانه‌ای برای نظارت کردن مردم بر اپراتورها صادر شد.

 

* سامانه نت سنج پلاس از لحاظ کیفیت و پوشش کارکرد اپراتور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بررسی می‌کند

وی افزود: پس از دو سال تلاش ما توانستیم سامانه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نام نت‌سنج پلاس طراحی کنیم که در آن مردم می‌توانند به مقایسه اپراتورها پرداخته و در صورت نارضایتی شکایت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کنند. درواقع باید بگویم در این سامانه وضعیت خدمات‌دهی اپراتورها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کل کشور مورد سنجش قرار می‌دهیم و از لحاظ کیفیت و پوشش کارکرد آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اندازه‌گیری می‌کنیم.

فلاح جوشقانی تصریح کرد: یکی از کارهایی که ما در سامانه نت‌سنج پلاس انجام داده‌ایم این است که برای ارزیابی اپراتورها توسط این سازمان، خودمان در شبکه در ۶ هزار نقطه از کشور سرویس می‌گیریم که بر اساس نوع سرویس و کیفیتی که دارند آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد سنجش قرار می‌دهیم. این در حالی است که پوشش‌های اینترنتی آنها توسط کارشناسان ما مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

* محاسبه بازی‌ها، وب‌گردی و صوت بر روی اینترنت 

وی ادامه داد: از ویژگی‌های دیگر این سامانه نت‌سنج پلاس بر اساس دسته‌بندی و شاخص‌های جهانی محاسبه بازی‌ها، وب‌گردی و صوت بر روی اینترنت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دهیم که این بخش یکی از مهم‌ترین خدمات برای اقشار مختلف جامعه محسوب می‌شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار کرد: شهروندان با استفاده از سامانه وب‌سنج پلاس می‌توانند هنگام وارد شدن به این سامانه از وضعیت خدمات و اینترنتی که استفاده می‌کنند باخبر شوند. البته باید بگویم به محض ورود هر یک از شهروندان به این سامانه در ابتدا نوع اپراتور آنها مشخص شده و کیفیت اینترنت آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. از طرفی باید بگویم در این سامانه ما یک بخش کیفیت داریم که سرعت اپراتورها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در محل‌های موردنظر مورد سنجش قرار می‌دهد. درواقع دانلود و آپلود سرویس‌ها ارزیابی می‌شود.

 

*  مقایسه اپراتورها با یکدیگر بر اساس خدمات مختلف

وی افزود: در حال حاضر در این سامانه ما به مجتمع‌سازی پرداخته‌ایم به این معنی که وضعیت اپراتورها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بخش‌های مختلف مانند شکایت‌ها، کیفیت سرویس، پشتیبانی و قیمت آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد ارزیابی قرار می‌دهیم که این کار نیز توسط شهروندان اتفاق می‌افتد، به طوری که آنها به راحتی می‌توانند به مقایسه اپراتورها با یکدیگر بر اساس خدمات مختلف بپردازند.

 

* این سامانه باعث می‌شود بین اپراتورها یک رقابت به وجود بیاید

فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی این سامانه دو سال کار تخصصی انجام شده است و به عنوان یک اقدام جدید در روند افزایش کیفیت اپراتورها محسوب می‌شود، گفت: سامانه نت‌سنج پلاس ابزاری است برای شفاف‌سازی اپراتورها و نظارت مردم بر کارکرد آنها است. درواقع این سامانه باعث می‌شود بین اپراتورها یک رقابت به وجود بیاید و همین امر منجر به افزایش کیفیت خدمات خواهد شد. به این معنا که اپراتورها با نظارت مردم که حق انتخاب با آنها است، در ارائه خدمات پاسخگو خواهند بود، زیرا از طرف دیگر اپراتورها برای حفظ مشترکین خود به طور خودکار کیفیت خدماتشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش می‌دهند.

 

*  رویکرد ما حرکت گام به گام با کاربر برای دسترسی به اطلاعات است

فلاح جوشقانی درباره ویژگی های سامانه «نت سنج پلاس»، با اشاره به اهمیت رضایت کاربر در استفاده از این سامانه، گفت: در طراحی این سامانه رویکرد ما حرکت گام به گام با کاربر برای دسترسی به اطلاعات است.

وی ادامه داد: در این حرکت گام به گام در ابتدا نوع سرویس های ارائه شده و در ادامه کیفیت و کارکردهای سرویس مشاهده می شود، به طور مثال اگر مشترک نیاز به استفاده تجاری از این سرویس ها را داشته باشد اطلاعاتی داده می شود که نشان دهد آیا سرویس مورد نظر کارکردهای لازم را برای مشترک دارد یا نه.

 

* سه عنوان از شکایت ها که فراوانی بیشتری دارد در سامانه قابل مشاهده است

فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه برای تمامی این موارد از رنگ های مختلف در این سامانه استفاده شده است، گفت: میزان گزارش ها و شکایت هایی دریافت شده از اپراتورها و شرکت های ارائه کننده خدمات در این سامانه وجود دارد و سه عنوان از شکایت ها که فراوانی بیشتری دارد قابل مشاهده است.
وی، افزود: تعرفه، یکی دیگر از مواردی است که کاربران می توانند در این سامانه به آن دسترسی داشته باشند و همچنین در تمام کارکرهای مورد نظر امکان مقایسه اپراتورها با هم نیز وجود دارد که بسیار مهم است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اظهار کرد: کاربران در هر نقطه ای با سامانه «نت سنج پلاس» می توانند وضعیت و مقدار پوشش 3G و 4G اپراتورهای مختلف را در همان نقطه ببینند.

 

*  امکان تست سرعت اینترنت مشترکان 

وی، ثبت شکایت از طرف کاربران را یکی دیگر از امکانات سامانه «نت سنج پلاس» معرفی کرد و افزود: از طریق این سامانه امکان تست سرعت اینترنت مشترکان نیز انجام می شود.

فلاح جوشقانی درباره نحوه برخورد اپراتورهای و شرکت های ارائه کننده خدمات با سامانه «نت سنج پلاس» نیز گفت: طبیعی است که در فضای مقایسه‌ای همیشه این امکان وجود دارد که افرادی اعتراض داشته باشند، اما ما با هدف رفع اشکالات و تکمیل کردن این فرآینده، تمام توان خود بکار می گیریم  که سرویس های ارائه شده اپراتورها و کیفیت آن را  اندازه گیری کنیم و در این سامانه قرار دهیم.

وی گفت:  اگر اپراتوری در این حوزه اعلام کند که تلاشی در حوزه بهبود کیفیت داشته است اما در این سامانه دیده نشده، حتما پیگیری و بررسی می شود و همچنین اگر نکته فنی یا استاندارد بین المللی در این حوزه وجود داشته باشد از آن برای بهبود کار استفاده می کنیم.

 

* کیفیت سرویس و میزان رضایت و شکایت برای مردم آماده است

فلاح جوشقانی درباره میزان آسانی استفاده کاربران از سامانه «نت سنج پلاس» نیز تصریح کرد: بر اساس بررسی های انجام شده اولویت های مشترکین برای استفاده از سرویس های ارتباطی ابتدا کیفیت سرویس و میزان رضایت و شکایت بقیه مشترکین و بعد تعرفه است که این موارد در سامانه «نت سنج پلاس» بر اساس همین اولویت ها امکان مشاهده دارد.

وی افزود: مشترکینی که تجربه استفاده از سرویس ها را دارند نیز می توانند نظرات خود را برای استفاده بقیه متقاضیان سرویس ها در این سامانه درج کنند.
فلاح جوشقانی یادآورشد: اپراتورهای تلفن همراه ، FCP ها و ارائه کنندگان اینترنت ثابت و بی سیم که بیشترین تاثیر را در این بازار دارند از شرکت هایی هستند که نتایج اندازه گیری کیفیت و چگونگی ارائه سرویس آنها در سامانه «نت سنج پلاس» قابل مشاهده است.

 

* اندازه گیری های مرتبط با کیفیت سرویس ها  انجام می شود

وی با تاکید به اینکه سیستم های سنجش و اندازه گیری این سامانه از سامانه های اپراتورها مستقل است، افزود: سامانه هایی مستقلی به عنوان یک کاربر هوشمند و متخصص وجود دارد که از تمام سرویس های مورد نیاز مانند یک کاربر در شبکه استفاده می کند و همچنین اندازه گیری های مرتبط با کیفیت سرویس ها را نیز انجام می دهد.

 

*  کاربر برای استفاده از این سامانه دچار سختی نمی شود 

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درباره میزان تاثیرگذاری این سامانه در بالا بردن کیفیت سرویس ها، نیز گفت: در سامانه «نت سنج پلاس» یک طرف کاربر و یک طرف دیگر اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات حضور دارند که ما به عنوان بیان کننده اطلاعات وظیفه داریم گزارش های دقیق، به روز و قابل استفاده ارائه کنیم تا کاربر برای استفاده از این سامانه دچار سختی نشود و به راحتی بتواند اطلاعات دریافت کند.

 

* سامانه  برای نشان دادن وضعیت فضای حوزه فناوری اطلاعات کشوراست

وی افزود: در صورت تحقق این هدف، در طرف دیگر این سامانه کاربران بسیاری به دست می آوریم که این دو در کنار هم می توانندبا هم افزایی سامانه را به عنوان مرجعی برای تصمیم گیری در این حوزه معرفی کنند و همچنین درگاهی برای نشان دادن وضعیت فضای حوزه فناوری اطلاعات کشور باشد.

 

* تلاش شده کمتر از مباحث فنی و پیچیده استفاده شود

فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه وزیر ارتباطات به آسان بودن استفاده از سامانه « نت سنج پلاس» تاکیدکرده است، گفت: به دلیل اینکه مخاطب ما در این سامانه عام است تلاش شده کمتر از مباحث فنی و پیچیده استفاده شود و قابلیت بهره برداری آسان برای آن درنظر گرفته شده است.

وی در پایان گفت: در حال حاضر 10 اپراتور در این سامانه مورد سنجش قرار گرفته‌اند و به زودی تعداد دیگری از اپراتورها نیز با درخواست خودشان وارد این سامانه خواهند شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">