ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزیر ارتباطات از برخورد با ارسال کنندگان پیامک های انبوه و تبلیغاتی که با سیم کارت های شخصی نسبت به ارسال پیامک اقدام می کردند، خبر داد و گفت: ۲ هزار و ۶۰۰ سیم کارت سلب امتیاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود واعظی در حاشیه رونمایی از بیست و دو طرح و پروژه موبایلی در جمع خبرنگاران در خصوص پیامک هایی که از طریق سیم کارت های شخصی به صورت تبلیغاتی به مشترکان موبایل ارسال می شود، گفت: در عرض دو ماه گذشته برای ساماندهی این موضوع اقدام کرده ایم و با سیم کارت های شخصی که این پیامک ها را ارسال می کنند، برخورد کرده‌ایم.

وی توضیح داد: در مرحله نخست به دارندگان این سیم کارت ها تذکر داده شد و در مرحله دوم نسبت به سلب امتیاز این سیم کارت ها اقدام کردیم.

وی شمار سیم کارت های شناسایی شده که پیامک تبلیغاتی ارسال می کردند را ۲ هزار و ۶۰۰ سیم کارت عنوان کرد و گفت: بخشی از این دارندگان سیم کارت، متعهد شدند که دست از این اقدام بردارند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه با اپراتورهایی که این پیامک ها از طریق شبکه آنها ارسال می شود، نیز برخورد خواهیم کرد، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد ناکارآمدی سامانه ۸۰۰ برای لغو پیامک های تبلیغاتی نیز گفت: عملکرد این سامانه از نظر ما قابل قبول است و ما به طور مرتب آن را رصد می کنیم، اما اگر مردم نمونه ای دارند که این سامانه کارآمد نبوده و پیامک های تبلیغاتی آنها لغو نمی شود می توانند به سامانه شکایت وزارت ارتباطات موضوع را اطلاع دهند تا ما آن را رسیدگی کنیم.

واعظی افزود:برخی از پیامک های تبلیغاتی مربوط به عضویت مردم در شبکه های بانکی و یا برخی خدمات دهندگان است که به صورت تعاملی با مردم کار می کنند این پیامک ها را نباید تبلیغاتی عنوان کرد اما در هر صورت چنانچه مشترکی شکایت داشته باشد، قابل رسیدگی خواهد بود.

وی ادامه داد: رصد نحوه لغو پیامک های تبلیغاتی را توسط یک کارگروه دنبال می کنیم و اپراتورهایی که از شبکه آنها شرکت های پیمانکار مبادرت به ارسال پیامک های تبلیغاتی بدون رضایت مردم می کنند، جریمه خواهند شد.

 

۴ هزار کانال ثبت هویت شد

وزیر ارتباطات در مورد احراز هویت کانال های تلگرامی و سایر صفحات شبکه های اجتماعی که بیش از ۵ هزار عضو دارند، اظهار کرد: موضوع برخورد و پیگیری این موضوع با وزارت ارشاد است اما طبق آخرین آمار ارائه شده از بین ۱۱ هزار کانال تلگرامی و سایر شبکه های اجتماعی که بیش از ۵ هزار عضو دارند تاکنون ۴ هزار کانال نسبت به ثبت هویت خود اقدام کرده اند.

به گفته وی، از نظر قوه قضائیه کانال هایی که ثبت شده اند قانونی هستند و آنهایی که ثبت نشده اند از سوی مراجع قضایی در مورد برخورد با آنها تصمیم مورد نظر صورت می گیرد.

 

هویت ۲ میلیون و ۹۰۰ سیم کارت نامعلوم است

واعظی در مورد ساماندهی سیم کارت هایی که هویت نامعلوم دارند، گفت: تعداد زیادی سیم کارت از ۲۰ سال گذشته تاکنون ثبت و شناسایی نشده بودند که تا شهریور ماه امسال حدود ۱۰ میلیون سیم کارت بی هویت در شبکه شناسایی شده بود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه ما به تدریج از مشترکان خواستیم که نسبت به تکمیل اطلاعاتشان اقدام کنند، تصریح کرد: طی یک ماهی که شورای عالی فضای مجازی ضرب العجل برای تعیین هویت این سیم کارت ها صادر کرد بیش از ۳ میلیون و ۱۰۰ سیم کارت تعیین هویت شد و هم اکنون با اقدامات صورت گرفته تنها ۲ میلیون و ۹۰۰ سیم کارت در شبکه موبایل کشور دارای هویت نامعلوم هستند که اپراتورها نسبت به قطع سیم کارت ها اقدام کرده اند.

وی با اظهار امیدواری از اینکه به زودی تکلیف دارندگان این سیم کارت مشخص شود، اظهار داشت: بیشتر این سیم کارت ها، سیم کارت‌های اعتباری هستند.

 

قول بانک مرکزی برای حل مشکل موبایل بانکینگ

واعظی با انتقاد از عدم همکاری برخی بانک ها برای اجرای پروژه موبایل بانکینگ (پرداخت بانکی از طریق موبایل) و روند کند این پروژه گفت: تمامی تلاش این بوده که این پروژه به سرعت بیشتری اجرایی شود چراکه با وجود توسعه تلفن همراه در کشور جای خالی این خدمات حس می شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده، حجم پرداخت از طریق موبایل در جهان ۴۵۰ میلیارد دلار است، گفت: تا سال ۲۰۱۹ پیش بینی می شود که بالغ بر هزار میلیارد دلار تراکنش از طریق موبایل تیمنت (پرداخت موبایلی) مبادله شود.

وی افزود: این در حالی است که بانک مرکزی برای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک و بانکداری موبایلی احتیاط بیش از حد دارد و این موضوع باعث شده  اجرای این پروژه به کندی پیش برود.

واعظی ادامه داد: طبق مذاکراتی که با دوستان بانک مرکزی داشته ایم آنها معتقدند که تست پرداخت موبایل از طریق شبکه یکی از اپراتورها ۳۷ ثانیه به طول انجامید که این مدت زمان مورد قبول نبود، اما به طور کل با کمیته ای که در این خصوص میان وزارت ارتباطات و بانک مرکزی تشکیل شده است، روند انجام این پروژه سرعت گرفته و بانک مرکزی قول داده که مراحل انجام موبایل بانکینگ را تا بیستم بهمن ماه انجام دهد.

 

استفاده متوسط هر کاربر از اینترنت ۱۰ هزار تومان در ماه برآورد می شود

وزیر ارتباطات در خصوص گلایه برخی کاربران از قیمت بسته های اینترنت نیز گفت: اگر کاربری به طور مرتب فیلم و ویدئو دانلود نکند، با ماهی ۱۰ هزار تومان می تواند از اینترنت موبایل خود استفاده کند.

وی اضافه کرد: تعریف بسته های اینترنتی بر عهده اپراتورها است و ما فقط بر تعرفه پایه نظارت داریم هم اکنون با بررسی هایی که انجام داده ایم نشان می دهد که قیمت بسته های اینترنتی قابل قبول و مورد تایید ما است و هفته گذشته نیز مصوبه ای را داشته‌ایم که اپراتورها را موظف کرده ایم هر آنچه که مربوط به ترافیک اینترنت داخلی می شود و از مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) می‌گذرد، نصف قیمت قبل محاسبه شود.

واعظی افزود: هم اکنون متاسفانه فایلی که در شبکه های اجتماعی خارجی از طرف کاربران ایرانی گذاشته می شود و سایر کاربران ایرانی نیز از آن استفاده می کنند، دو برابر قیمتی است که این فایل در شبکه های اجتماعی داخلی آپلود شود. بر این اساس ما مشوق هایی را برای راه اندازی شبکه های اجتماعی در داخل کشور قرار داده ایم.

 

۲۲ هزار نفر در ایران اپلیکیشن می نویسند

وزیر ارتباطات با اشاره به گسترش استفاده از نرم افزارهای کاربردی و اپلیکیشن ها در کشور گفت: بالغ بر ۱۱۰ هزار اپلیکیشن ایرانی طراحی شده است و بالغ بر ۲۲ هزار نفر هم اکنون مشغول اپلیکیشن نویسی هستند.

وی افزود: این بستر باعث می شود که تولید محتوا در شبکه های اجتماعی داخلی و نیز شبکه ملی اطلاعات افزایش پیدا کند و ما هیچ مخالفتی برای توسعه سرعت دسترسی در شبکه ملی اطلاعات نداریم.

واعظی از ایجاد ۱۳ هزار و ۶۰۰ شغل مستقیم در حوزه تلفن همراه در یکسال گذشته خبر داد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">