ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فعلا گوشی 5G نخرید

| دوشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۹، ۰۶:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

نسل پنجم شبکه موبایل در نقاط مختلف دنیا در حال توسعه است و اخیرا دستگاه‌های فایو جی زیادی هم وارد بازار شده‌اند؛ اما آیا در شرایط کنونی، داشتن یک گوشی موبایل ۵G واقعا لازم است؟

با نگاهی به دوره گذار از ۳G به ۴G و سپس ۴G LTE، در یک کلام باید بگوییم که فعلا نه! نیازی به گوشی موبایل ۵G نداریم. فقط هم در مورد کشور خودمان صحبت نمی‌کنیم و حتی مثلا در آمریکا، جایی نیست که ۵G بدون ۴G پوشش‌دهی داشته باشد. یعنی اگر کسی با گوشی خود به شبکه ۵G متصل شود، حتما امکان اتصال به ۴G هم وجود دارد.

عبور از ۳G به مقصد ۴G مسیری طولانی بود و این در مورد نسل پنجم شبکه موبایل هم صادق است. با وجود اینکه اپراتورهای مخابراتی در تبلیغات خود مانور زیادی روی شبکه ۵G می‌دهند، دست‌کم چندین سال طول می‌کشد تا گوشی‌های هوشمندی عرضه شوند که تنها قابل اتصال به ۵G باشند.

مثلا همین حالا، ۳G کاملا منسوخ نشده و حتی بعضی از موبایل‌های جدید فقط تحت این شبکه کار می‌کنند. پس به این زودی‌ها شبکه ۴G از کار نخواهد افتاد.


گوشی های موبایل ۵G در بازار

به گزارش گجت‌نیوز همان‌طور که گفته شد، شمار گوشی های ۵G رو به افزایش است و حتی مدل‌های ارزانی هم در بازارهای آسیایی پیدا می‌شوند. مثلا قیمت پایه ریلمی V3 در چین کمتر از ۱۵۰ دلار است. اگر بخواهیم از نام‌های آشناتر و گران‌تر مثال بزنیم، باید به اکثر گوشی های جدید گلکسی سامسونگ، سری آیفون ۱۲ اپل، وان پلاس ۸ و گوگل پیکسل ۴ ای ۵G اشاره کنیم.


کدام ۵G سریع‌تر است؟

اپراتورها می‌توانند به طرق مختلفی روی نسل پنجم شبکه موبایل سرمایه‌گذاری کنند. در حال حاضر، عمده پوشش‌دهی ۵G به باندهای sub-6GHz (فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز) مربوط می‌شود که چندان سریع‌تر از ۴G LTE نیست (اگر اصلا سریع‌تر باشد). ولی معدود اپراتورهایی که فایو جی mmWave (امواج میلی‌متری) را ارائه می‌دهند، افزیش سرعت واقعی را به مشترکین خود می‌چشانند.

با این اوصاف، می‌توان گفت که فعلا خرید یک گوشی موبایل ۵G توجیهی ندارد و شاید فقط باعث افزایش هزینه شود.

  • ۹۹/۰۸/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">