ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فیس‌بوک پرخاشگری را رواج می‌دهد

| سه شنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۰، ۰۳:۴۸ ب.ظ | ۰ نظر

چالش های پیش روی فیس بوک به بحرانی جدی برای ادامه فعالیت آن منجر شده و در کنار افشاگری‌های اخیر روزهای تاریکی را برای زاکربرگ رقم زده است.

به گزارش خبرنگار مهر، وال استریت ژورنال در چند مقاله انتقادی به تبیین بحران‌های اخیر فیس بوک پرداخته است، بحران‌هایی که این روزها در کنار افشاگری‌های کارمند سابق این شرکت در کنگره و قطعی گسترده این پلتفرم ضربه سنگینی به این شرکت فناوری وارد آورده است.

پیامدهای این رخدادها مختص روزهای اخیر نیست و تحلیلگران حوزه فناوری پیش بینی می‌کنند زاکربرگ باید منتظر این باشد که پیامدهای این اتفاقات تا مدت‌های مدید ادامه داشته باشد.

 

ایکس چک

مقاله اول وال استریت ژورنال به برنامه‌ای معروف، موسوم به «cross check» یا «XCheck» پرداخت که کاربران مشهور و برجسته را از برخی یا همه قوانین فیس بوک مستثنی می‌کند.

این برنامه میلیون‌ها کاربر ویژه، مانند سلبریتی ها، سیاست مداران و روزنامه نگاران را از فرایندهای عادی این شبکه‌های اجتماعی که برای همه کابران عادی در جریان است مستثنی می‌کند. در واقع ایکس چک از پست‌های آنها که حاوی محتوای ممنوع است، در برابر حذف شدن، محافظت می‌کند. نقض قوانینی اینچنین برای کاربران عادی تعلیق یا انسداد حساب کاربری را در پی دارد.

این برنامه تقریباً همه افرادی که در این پلتفرم، دارای فعالیت منظم و کاربران زیاد هستند را شامل می‌شود.

در عمل بیشتر محتواهایی که توسط سیستم ایکس چک پرچم گذاری شده‌اند، به هیچ عنوان بررسی نمی‌شوند و حتی اگر طی بررسی‌هایی مشخص شود که محتواها با قوانین منطبق نیست، شرکت با تأخیر در واکنش کاری می‌کند که عملاً آن محتواهایی که باید در بدو انتشار حذف می‌شدند، در دسترس میلیون‌ها مخاطب قرار بگیرد. فقط در سال ۲۰۲۰ ایکس چک اجازه داد که محتواهایی حاوی نقض قوانین پیش از حذف، حداقل ۱۶.۴ میلیارد بار مشاهده شوند.

 

اینستاگرام چگونه دختران را نشانه می‌رود

در تاریخ ۱۴ سپتامبر، جورجیا ولز، جف هورویتز و دیپا سیتارامان طی مقاله دیگری در وال استریت ژورنال، گزارش دادند که فیس بوک در حال بررسی نحوه تأثیرگذاری اینستاگرام، بر میلیون‌ها کاربر نوجوان خود است. محققان این شرکت طی پژوهش‌های خود دریافتند که اینستاگرام برای درصد زیادی از قشر جوان و نوجوان جامعه به ویژه دختران نوجوان مضر است.

۳۲ درصد از دختران نوجوان اظهار داشتند وقتی که نسبت به میزان زیبایی خود احساس بدی داشتند اینستاگرام حال آن‌ها را بدتر کرده است. در واقع این افراد با مقایسه خود با عکس‌های ویرایش شده دیگر کاربران اینستاگرام با کاهش شدید اعتماد به نفس رو به رو هستند و از هر سه کاربر دختر نوجوان اینستاگرام یک نفر نسبت به ظاهر خود احساس بدی پیدا می‌کند.

نوجوانان، اینستاگرام را مسئول افزایش میزان اضطراب و افسردگی می‌دانند. این واکنش در همه گروه‌ها بدون هیچ گونه مغالطه‌ای وجود داشت.

ژان توگن، استاد روانشناسی دانشگاه ایالتی سن دیگو که تحقیقاتی را مبنی بر اینکه رسانه‌های اجتماعی برای برخی از کودکان مضر هستند، منتشر کرده است، طی اظهار نظری اعلام کرد که این نتیجه نقطه عطفی در نحوه تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر نوجوانان است و گفت: «اگر معتقدید که شرکت تولید کننده تنباکوی ار جی رینولدز میباست در مورد ارتباط بین سیگار کشیدن و سرطان ریه صادقانه تر رفتار می‌کرد پس احتمالاً باید باور داشته باشید که فیس بوک باید در مورد افسردگی دختران نوجوان پیش قدم باشد.»

فیس بوک برای اصلاح رویکرد خود باید بازنگری در پلتفرم‌های خود را در اولویت قرار دهد.

 

نوجوانان، هدف جدید فیس بوک

تیم‌های کارکنان فیس بوک سال‌های زیادی را برای جذب نوجوانان برنامه ریزی کردند و به هیچ وجه حاضر نیستند آن‌ها را که در سال‌های آینده بخش مهمی از مخاطبان اینترنت هستند از دست بدهند. به گفته ولز و هورویتز، فیس بوک در زمینه طراحی محصولات خدماتی که نوجوانان را جذب کند قمار بزرگی کرده و آماده بدست آوردن بردی بسیار بزرگ است.

فیس بوک سعی کرده به این مهم دست یابد که چه محصولاتی برای کودکان ده تا دوازده سال مناسب است و این نوجوانان چگونه و با چه کیفیتی پلتفرم‌های رقیب را دنبال می‌کنند و چه چیزی والدین آن‌ها را نگران می‌کند.

این در حالیست که قانون حریم خصوصی فدرال از طرفی جمع آوری اطلاعات کودکان زیر ۱۳ سال را ممنوع کرده است و از طرفی قانون‌گذاران از شرکت‌های فناوری انتقاد کرده‌اند که برای محافظت آنلاین از کودکان و نوجوانان در برابر سودجویان و سو استفاده گران و محتوای مضر اقدامات بیشتری انجام نداده‌اند.

 

پاداش خشم!

در سال ۲۰۱۸، فیس بوک الگوریتم‌های فید خبری خود را تغییر داد و این تغییرات سبب افزایش شدید تأثیر گذاری این بخش بر کاربران شد.

اکنون فید خبری بیشترین زمانی که سه میلیارد کاربر فیس بوک در این پلتفرم صرف می‌کنند را به خود اختصاص داده است. این شرکت مالک دارایی بسیار ارزشمند، یعنی توجه کاربران خود است که آن را به سازمان‌های تبلیغاتی و کمپانی‌ها می‌فروشد. فیس بوک تنها در سال ۲۰۲۰، ۸۶ میلیارد دلار از درآمد خود را به همین طریق به دست آورده است. این پدیده نو ظهور را در جهان اقتصاد، «اقتصاد توجه» می‌نامند.

اما محققان فیس بوک طی بررسی‌هایی دریافتند که برخی کاربران خاص و احزاب سیاسی محتواهای پست خود را به سمت خشونت و برانگیختن هیجانات عمومی می‌برند. تاکتیک این گروه‌ها با نظرات و واکنش‌های متعدد کاربران همراه بود که در نهایت به برگ برنده فیس بوک تبدیل شد.

محققان متوجه شدند که الگوریتم جدید و مطالب به اشتراک گذاشته در فید خبری فیس بوک باعث بالا بردن میزان عصبانیت و خشونت کاربران شده است.

 

عدم پاسخگویی کافی به فعالیت‌های غیر قانونی

کارکنان فیس بوک در مورد نحوه استفاده از پلتفرم خود در برخی از کشورهای در حال توسه هشدار داده‌اند. کارشناسان معتقدند فیس بوک با جرایمی چون قاچاق انسان در خاورمیانه، تحریک خشونت علیه اقلیت‌های قومی و فروش اعضای بدن و پورنوگرافی که بستر این رسانه اجتماعی جریان دارد، چندان جدی برخورد نمی‌کند. این جرایم عموماً از طرف فیس بوک با پاسخ دهی ناکافی مواجه هستند. هنگامی که مشکلات به صورت عمومی بیان شد، فیس بوک اعلام کرد که این موارد را با حذف پست‌های غیر قانونی بر طرف کرده است، اما سیستم‌هایی را که به مجرمان اجازه می‌دهند، طبق روال سابق فعالیت کنند را تغییر نداده.

برایان بولند، نایب رئیس سابق فیس بوک که قبل از استعفا در پایان سال ۲۰۲۰، بر مشارکت با ارائه دهندگان اینترنت در آفریقا و آسیا نظارت داشت طی اظهاراتی بیان کرد که فیس بوک مشکلات به وجود آمده برای کشورهای در حال توسعه را هزینه فعالیت خود در آن مکان‌ها می‌داند. فیس بوک تلاش خود را بر امن کردن بازارهای ثروتمند تر و دولت‌های قدرتمند تر معطوف ساخته؛ حال آنکه در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای جذب کاربر در کشورهای در حال توسعه به کار بسته است.

افشاگری‌های کریستین هاوگن تیر آخری بود که باعث آسیب بیشتری به وجهه مخدوش مارک زاکربرگ شد. در یکی از این افشاگری‌ها وکلای وی مدعی شدند که هاوگن شواهدی دارد که نشان می‌دهد فیس بوک در سال‌های گذشته طی اقداماتی قوانین اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا را نقض کرده است.

تمام این شواهد و اظهاراتی که کارمندان سابق فیس بوک و بعضاً مدیران کرده‌اند گویای وضع آنارشیک فضای مجازی و پلتفرم‌های زیر مجموعه غول فناوری فیس بوک است و مسئله واضح و مبرهن این است که مدیران این شرکت بخصوص شخص مارک زاکربرگ منفعت‌های اقتصادی خود را بر منفعت عمومی کاربران ترجیح می‌دهد که چنین وضعی باعث نگرانی دولت هاست و بنظر می‌رسد درگیری‌هایی اینچنین سبب شود قوانین برای کنترل این پلتفرمها سر سخت‌تر شوند.

  • ۰۰/۰۷/۲۷

فیس‌بوک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">