ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ماموریت‌های سنگین پست و تغییر لوگو!

| سه شنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷ ب.ظ | ۰ نظر

دانیال رمضانی - ایران به عنوان بنیان‌گذار خدمات پستی در دنیا شناخته می‌شود. تاریخچه تشکیلات شگفت‌انگیز پستی ایران به دوره هخامنشیان بازمی‌گردد که مجموعه منظم تحت عنوان چاپار برای برقراری ارتباط و تبادل نامه و پیام‌ها فعالیت می‌کرد.

در کشور ما هزاران تن از کارکنان پست و پستچی‌های زحمتکش که در سرما، گرما و مناطق صعب‌العبور، سال‌ها به خدمت‌رسانی به مردم مشغول بوده و هستند، همواره به عنوان افراد امانتدار مال مردم و محترم شناخته می‌‌شوند.

با گذشت زمان اگرچه نامه‌های کاغذی کم شدند، اما با رونق تجارت الکترونیکی و کسب‌وکارهای اینترنتی، شرکت پست ماموریت‌ها، فرصت‌های طلایی و نقش بسیار مهمی در جابه‌جایی مرسولات پستی پیدا کرد. اگرچه حالا و بر اساس آمار، 30 درصد جابه‌جایی‌ها را پست دولتی انجام می‌دهد و 70 درصد باقی‌مانده نیز در دست مافیای پست است.

اما گاه در راس این شرکت قدیمی و خوش‌نام که ماموریت‌های مهم و استراتژیکی را به عهده دارد، اقدامات، اظهارات و اتفاقاتی رقم می‌خورد که تعجب‌برانگیز است.

برای مثال در زمان حسین مهری مدیرعامل قبلی شرکت پست که چهار سال این مسوولیت را در دوران وزارت محمود واعظی به عهده داشت، خبر از راه‌اندازی پهپادهای پستی داده شد. زمانی اعلام کرد که مسترکارت را وارد کشور کرده‌اند. زمانی اعلام شد با eBay و آمازون همکاری خود را شروع کرده‌اند. زمانی اعلام شد فروشگاه اینترنتی ساخته‌اند و قصد واگذاری آن را دارند. زمانی خبر راه‌اندازی صندوق‌های هوشمند پستی داده شد و فروردین ماه سال 96 نیز اعلام شد، کار هوشمندسازی شرکت پست به پایان رسید!

وعده‌ها و اظهاراتی که یا تکذیب شد یا بی‌سرانجام باقی ماند و حسین مهری نیز با انتقال از مدیرعاملی پست به سمت مدیرعاملی و رییس هیات مدیره بانک صنعت و معدن منصوب شد.

از آبان‌ ماه سال 96 اما مدیریت شرکت پست به عهده حسین نعمتی است. در سوابق او که برادر بهروز نعمتی عضو هیات رییسه مجلس است، معاونت اداره کل پست استان قزوین و مدیرکل حراست شرکت پست دیده می‌شود.

با گذشت حدود دو سال از تغییرات مدیریتی در شرکت پست و باقی‌ماندن کمتر از دو سال به اتمام دولت فعلی، اما شرکت پست هر از گاهی خبرساز می‌شود و بی‌آنکه سرنوشت اقدامات و وعده‌های قبلی و نتیجه پروژه‌های مهم و به عهده این شرکت مشخص و به سرانجام برسد، وعده‌های جدیدی در دستور کار قرار گرفته که اگر طرح‌های مذکور اجرایی باشند احتمالا به بعد از سال 1400 برسند، یعنی زمانی که مدیران فعلی نیستند و در مناصب جدید مشغول به کار هستند.

یکی از این طرح‌ها که بعد از دو سال از استقرار تیم مدیریتی جدید در شرکت پست روی آن مانور داده می‌شود «طرح موسوم به تحول پست» است که چندی پیش فراخوان‌هایی هم برای شناسایی همکار در این خصوص صادر شد که اطلاعی از نتیجه آن در دست نیست.

هفته قبل اما مدیران جدید این شرکت با برگزاری مراسمی با حضور گزینشی و انگشت‌شمار رسانه‌ها، به زعم خود کار نوسازی پست را کلید زدند، آن هم در سطحی‌ترین لایه یعنی تغییر لوگوی این شرکت.

اگرچه اطلاعی از چرایی، فلسفه و هزینه‌های تغییر لوگوی چشم‌نواز و شناخته‌شده قدیمی این شرکت در دست نیست، اما این اقدام با واکنش‌هایی مواجه شد. برخی لوگوی قبلی شرکت پست را زیباتر می‌دانند. برخی تفاوت مشهودی در لوگوی جدید نمی‌بینند و برخی هم این کار را موجب تحمیل هزینه‌های زیاد برای تغییرات می‌دانستند.

اگرچه شرکت پست احتمالا این پاسخ را خواهد داد که به جز هزینه‌های طراحی و مراسم رونمایی از لوگو و تغییر مهرهای این شرکت و معرفی آن به بانک‌ها و نهادهای دیگر (که البته اطلاعی از آن هزینه‌ها در دست نیست)، سایر ملزومات نظیر خودروها، موتورها، سربرگ‌ها، تابلوها، برچسب‌های اموال، لباس کارکنان و ... این شرکت در سراسر کشور به مرور و پس از استهلاک انجام خواهد شد و از این بابت هزینه‌های جدیدی درست نمی‌شود.

اما واقعیت آن است که شرکت پست در واقع ماموریت‌های مهم و سنگین زیادی در دست دارد که اقداماتی از این دست، در برابر آنها حتی سطحی هم محسوب نمی‌شود، چه رسد به ضروری و لازمه نشان دادن تغییر و تحول.

در نهایت اینکه شرکت پست مسوولیت‌ها و ماموریت‌های مهمی برای بهره‌برداری، به سرانجام رساندن و ارتقای عملکرد طرح‌هایی همچون طرح حساس Gnaf، ساماندهی مافیای 70 درصدی پست، همکاری با نهادهایی مثل سازمان امور مالیاتی برای شناسایی و جلوگیری از فرار مالیاتی و پولشویی، کارپوشه ایرانیان، «سیماک» (سامانه یکپارچه مدیریت املاک کشور)، ساماندهی پیک‌ها و شرکت‌های باربری، ارتقای عملکرد، خدمات، تجهیزات و پرسنل مبتنی بر نیازمندی‌های روز، افزایش درآمدهای شرکت، ارایه سرویس E-POST ،پست لجستیک، بانک‌های اطلاعاتی، ایجاد هاب پستی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، ایجاد سرویس‌های جدید مالی، بهینه‌سازی وضعیت موجود و تجمیع واحدهای ستادی در ساختمان مرکزی پست،‌ ادغام برخی ادارات کل و واحدها با شرح وظایف موازی، اصلاح فرایندهای عملکردی و مدیریتی، مدیریت هزینه‌های جاری و استفاده حداکثری از توان مجموعه نیروی انسانی، ساماندهی طرح پست لجستیک، سامانه «پست من»، سامانه بیتاک، ارتقای همکاری با شرکت‌های خصوصی پستی، تسریع و بهبود ارایه خدمات به مشتریان، سرویس اعتبارسنجی نشانی شهروندان، سامانه هوشمند صنادیق شخصی، سامانه مدیریت واحدهای غیردولتی پستی، سامانه جامع رسیدگی به غرامات پستی، سیستم پرداخت الکترونیک هزینه مرسولات با دستگاه‌های m-pos، سامانه جامع مدیریت رهسپاری، تجهیز دفاتر ICT روستایی منتخب از محل اعتبارات USO و غیره در دستور کار دارد.

در نهایت، قضاوت درباره اینکه در چنین شرایطی به اتمام رساندن و ارتقای خدماتی که ذکر شد در اولویت هستند یا فکر کردن و هزینه و تبلیغات و برگزاری مراسم برای تغییر یک لوگو، را به عهده افکار عمومی و نهادهای ناظر بر عملکرد مدیران شرکت پست می‌گذاریم.

(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۸/۰۶/۰۵

شرکت پست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">