ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مخاطرات معامله رمزارز در ایران

| سه شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۹، ۰۱:۴۸ ب.ظ | ۰ نظر

ارز دیجیتال یکی از حوزه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری در سراسر جهان است، این بازار در ایران نیز طرفداران خاص خود را دارد. به عقیده برخی افراد حوزه رمزارزها یکی از بازارهایی است که می‌تواند محلی جذاب برای جذب نقدینگی‌ها به خصوص در شرایطی که بازارهای اقتصادی در نوسان به سر می‌برند، باشد.

البته بسیاری از افراد بازار رمزارزها را ناشناخته دانسته و از ورود به آن هراس دارند، اما با این حال این روزها این بخش بیش از هر زمان دیگری نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است.
صعود‌های پی‌درپی و خیره‌کننده بیت‌کوین در حالی ادامه دارد که بازارهای داخلی ایران روزهای پرنوسان و بی‌ثباتی را سپری می‌کنند. به همین دلیل این‌روزها سرمایه‌گذاران ایرانی بیش از هر زمان دیگری مشتاق حضور در این بازار شده‌اند. هرچند این بازار می‌تواند صعود و نزول قابل توجهی را طی یک روز تجربه کند به گونه‌ای که قیمت بیت‌کوین روز دوشنبه ۱۵ دی ماه تنها ظرف یک ساعت از ۳۱ هزار و ۸۶۴ دلار به ۲۸ هزار و ۹۰۰ دلار رسید. این تغییرات نشان می‌دهد که بازار رمزارزها به شدت دمدمی‌مزاج بوده و ریسک بسیار بالایی دارد اما با وجود ریسک بالا این بخش، بازاری وسوسه‌انگیز برای مخاطبان است. با وجود افزایش جذابیت بازار رمزارزها کارشناسان و تحلیلگران نسبت به ورود سرمایه‌گذاران بدون مطالعه و دانش قبلی هشدار می‌دهند. به گفته آنها اکنون بازارهای داخلی همراه با نوسان بوده و در این شرایط توجه سرمایه‌گذاران بیش از هر زمان دیگری به بازار رمزارزها جلب می‌شود. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که ما با بازای کم‌عمق روبه‌رو هستیم و نباید این انتظار را داشته باشیم که این بخش از هرگونه نوسان به دور باشد. آنها تاکید می‌کنند نمی‌توان انتظار داشت که تمام افراد در این بخش سرمایه‌گذاری کنند و شاهد بازدهی همیشه بالا باشند. اما می توان گفت که بازار رمزارز، بازاری قابل توصیه برای سرمایه‌گذاری است اما این توصیه یک شرط اصلی دارد. شرط آن این است که افراد برای حضور و سرمایه‌گذاری در این حوزه باید از دانش و شناخت دقیقی برخوردار باشند.


هشدار؛ بدون دانش وارد نشوید
با وجود علاقه‌مندان به فعالیت در بازار رمزارزها، این بازار منتقدان و مخالفان بسیاری دارد. به گفته آنها بازار رمزارزها زمینه را برای انواع کلاهبرداری‌ آماده می‌کند. برخی‌های دیگر نیز معتقدند ورود افراد بدون تخصص کافی قطعا تبعاتی را به دنبال دارد و حوزه ارزهای دیجیتال را نباید با نگاهی سطحی دید. رضا قربانی، کارشناس فناوری‌های مالی به افزایش جذابیت رمزارزها اشاره کرد و با تاکید بر دانش لازم برای ورود به این حوزه به «ابتکار» گفت: بیت‌کوین مدتی است که روندی صعودی دارد و من همیشه تاکید کرده‌ام که خود بیت‌کوین مشکلی ندارد و در این سال‌ها نشان داده است که جای پیشرفت نیز دارد. اما با وجود پیچیده بودن این بازار من به هیچ‌کس توصیه نمی‌کنم که بدون دانش دقیق و کافی وارد این فضا شوند چراکه فرد بی‌دانش قطعا مال‌باخته خواهد بود و جذب نقدینگی به این بازار بدون تخصص لازم تبعاتی را به همراه خواهد داشت.
وی با بررسی روند بازارهای اقتصادی و وضعیت آنها در زمان رشد قیمتی ادامه داد: متاسفانه هنگامی که قیمت یک دارایی به صورتی شارپی رشد می‌کند عده‌ای متوجه این کلاس‌های دارایی شده و گمان می‌کنند اگر بازار در یک روز رشد قابل توجهی کرده این روند ماندگار خواهد بود و کافی است به این فضا وارد شوند تا بتوانند سود کلانی را به جیب بزنند. این در حالی است که در تمام کلاس‌های دارایی از جمله بورس، طلا، سکه و... وقتی شتاب قیمت‌ها بالا می‌‌ود ریسک ایجاد می‌شود پس تحلیلگران توصیه می‌کنند که وقت ورود به بازار نیست.
این کارشناس فناوری مالی افزود: ممکن است قیمت بیت‌کوین بسیار بالاتر از مرزهای فعلی برود و به همان اندازه نیز ممکن است که قیمت آن ریزش کند و نمی‌توان با قطعیت درخصوص آن نظر داد، به هرحال نوسان ذات هر بازاری است.


نباید به بازاری که ریسک بالایی دارد ورود پیدا کرد
قربانی در ادامه گفت‌وگو با بیان این مسئله که رمزارزها یک کلاس دارایی بوده و هنگامی که تا این حد ریسکی می‌شود نباید به آن ورود پیدا کرد، گفت: رمزارزها یک کلاس دارایی بوده و هنگامی که تا این حد ریسکی می‌شود نباید به آن ورود پیدا کرد. البته این هشدارها به معنای ترساندن سرمایه‌گذار نیست اما نمی‌توان این بازار را فرصت مناسبی برای سودهی در کوتاه‌مدت به سرمایه‌گذاران توصیه کرد. به عبارتی دیگر نه باید در این فضا افراد را ترساند و نه اینکه سرمایه‌گذاران را تشویق به ورود کرد. این حوزه نیازمند آموزش‌های بسیار جدی است و نمی‌توان با نگاهی سطحی و دانشی اندک وارد بازار رمزارزها شد.
وی با بررسی وضعیت بازار بورس و شباهت آن با بازار رمزارز‌ها ادامه داد: این اماواگرها در سال گذشته برای بازار بورس هم اتفاق افتاد، در ابتدا تمام کارشناسان و حتی افرادی در دولت تنها از بورس و میزان بازدهی آن صحبت می‌کردند اما الان که بازار نوسانی است هیچ‌کس مسئولیتی را برعهده نمی‌گیرد. اما همان زمان هم برخی‌ها هشدار می‌دادند که بازار همیشه صعودی نخواهد بود و ذات بازار همراه با نوسان است. آن زمان افرادی تازه‌کار و بدون دانش در زمان رشد وارد بازار شدند و تصوری از دوره نزولی شاخص نداشتند به همین دلیل است که اکنون بازار و سهام‌داران این‌چنین سردرگم شده‌اند.
قربانی با اشاره به این مسئله که حوزه رمزارزها نیازمند دانش تخصصی است، اظهار کرد: بازار رمزارز روبه شد بوده و می‌توان گفت که آینده‌دار است، اما افراد باید وقت گذاشته و با آشنایی کامل وارد بازار شوند. ما باید توجه داشته باشیم که حوزه رمزارزها نسبت به تمام کلاس‌های دارایی همچون ملک، طلا، خودرو و... پیچیدگی بسیار بیشتری دارد، به همین دلیل تخصص لازم می‌طلبد.

 

اگر تصور درستی نداشته باشیم مال‌باخته خواهیم بود
وی با اشاره به یک توصیه مهم به افرادی که تصمیم به سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها را دارند، ادامه داد: توصیه مهم به افرادی که تصمیم به سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها را دارند این است که تصور سوددهی بالا در مدت‌زمان کوتاه را نداشته باشند چراکه با این تصور در انتها مال‌باخته خواهند بود. بازار رمزارزها نوظهور بوده و رشد قیمت و ایجاد هیجان کارشناسان را می‌ترساند. سرمایه‌گذاران نباید انتظار رشدهای شارپی در زمان‌های کوتاه داشته باشند چراکه پس از باخت مال‌شان سرخورده می‌شوند و در آن شرایط فضای رمزارزها را متهم می‌کنند. من توصیه می‌کنم دولت باید با دیدن تمام جوانب هم هشدارهای لازم را بدهند و هم این حوزه را به عنوان یک کلاس دارایی قبول و از آن حمایت کنند. (منبع:روزنامه ابتکار)

  • ۹۹/۱۰/۱۶

بیت کوین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">