ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مردمِ بی‌دفاع

| شنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۵۴ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - مردم و پیامک‌های تبلیغاتی، مردم و کلاهبرداری‌های ارزش افزوده، مردم و مصیبت ثبت‌نام‌های اینترنتی، مردم و اختلال در سامانه‌ها، مردم و کارت‌های هوشمند ملی، مردم و فیلترینگ، مردم و قطع اینترنت، مردم و سفته‌بازان و کلاهبرداران فضای مجازی و حالا مردم و حراج اطلاعاتشان در فضای مجازی، یکروز از طریق یک اپراتور یک روز یک کسب و کار اینترنتی.


در مثال‌هایی که زدم طرف مردم را که رها کنید، در سمت مقابلش، اشکال مختلفی از انواع سود و رانت خوابیده است و پیگیری حقوق مردم چندان به صرف نیست، چون صرفه در طرف دیگر ماجراست. 
لذا آنطور که باید به جز سخنرانی‌ها و توییت‌بازی‌های سرکاری برخی مسوولان، کسی به جد پیگیر مشکلات مردمِ بی‌دفاع در فضای مجازی نیست، چون سود ملموسی ندارد و چه بسا پیگیری شاید به تطمیع یا تهدید هم منتهی شود.
این روزها و به موازات گسترش ارایه خدمات الکترونیکی، فهرست مشکلات و پایمال شدن حقوق مردم نیز در حال افزایش است و در حالی که این خدمات و فناوری‌ها آمده بودند تا باری از دوش مردم بردارند و به شفافیت کمک کنند، در روالی معکوس مشکلات جدید و بیشتری نیز ایجاد کرده‌اند.
البته این ماهیت فناوری است که در کنار فرصت‌ها، باعث ایجاد تهدیدهایی نیز می‌شوند، کمااینکه به گفته پلیس، بخش زیادی از سارقان سنتی به فضای مجازی کوچ کرده‌اند و به مراتب موفق‌تر از گذشته عمل می‌کنند و به همین دلیل است که رشد جرایم مجازی در برخی استان‌های کشور، رکورد تا 200 درصد افزایش را ثبت کرده‌اند.
البته این به معنای طبیعی بودن وضع موجود و تسلیم در برابر آن نیست، بلکه مجموع حقوق الکترونیکی پایمال شده مردم و مصرف‌کنندگان ایرانی، ریشه در اهمال‌های گاه تعمدی و پاسکاری مشکلات میان نهادهای مسوول و متولی در این عرصه دارد. 
شاید به همین دلیل است که حرف از رونمایی و راه‌اندازی یک سامانه یا خدمت الکترونیکی جدید در کشور می‌شود، آه از نهاد برخی از مردم بلند می‌شود که حالا باید زحمت مضاعف دچار شویم و هم ثبت‌نام اینترنتی کنیم، هم مدارک کاغذی را ببریم، هم دعا کنیم که سامانه‌ها دچار اختلال نشوند و هم نگران باشیم که اطلاعاتمان در فضای مجازی حراج نشود که آن وقت دستمان به هیچ چیز بند نیست.
روی سخن هم با نهاد یا مسوول خاصی نیست، چون هم مشکلات بسیار گسترده و متنوع هستند و هم آنقدر همه چیز عیان است که نیازی به توضیح واضحات و بدیهیات نیست، هدف صرفا همدردی با مردم بود. (منبع:فناوران)

  • ۹۸/۱۱/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">