ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مقصرانِ مصون

| شنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۴۵ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - 1- مدیر یک شرکت خصوصی برایم تعریف می‌کرد که مناقصه‌ای را به شکل قانونی برده بود اما انگار خروس بی‌محل بوده و نباید اطراف آن مناقصه پیدایش می‌شد. در نتیجه مزاحمت‌های مرسوم شروع شده بود و اگرچه برخی از آنها با صبوری رفع شده بود، اما این مشکلات پایانی نداشته و افرادی خواستار پول زور و خارج از تعهدات مناقصه‌ای بودند.

او می‌گفت در نهایت مناقصه هیچگاه اجرا نشد. کار به شکایت کشید و پس از چند سال رفت و برگشت و تحمیل هزینه به دستگاه مناقصه‌گذار و من، رای به نفع شرکت ما صادر شد. 

نکته مهم اینکه در حکم دادگاه اصولا نام دستگاه محکوم قید شده و خسارات و هزینه‌های دادرسی نیز همه از جیب آن نهاد (بخوانید بیت‌المال) پرداخت ‌شد. اما در نهایت چیزی که بلاتکلیف و لاینحل ماند، مقصران اصلی بودند که عموما مصون می‌مانند تا همچنان به پرسه‌زدن اطراف دیگر مناقصه‌ها و طعمه‌های جدید ادامه ‌دهند.

2- تصاویر خراب کردن ویلاهای غیرقانونی در اقصانقاط کشور را حتما دیده‌اید. معمولا فرد مسوولی در حال توضیح به میکروفون صداوسیما دیده می‌شود که پیروزمندانه گزارش می‌دهد که فلان تعداد ویلا تخریب شد و در پشت سرش هم یک ماشین خاکبرداری مشغول ریختن یک دیوار است. در این مورد هم کسی سراغ مدیران و مسوولان این همه نهاد نظارتی که حقوق می‌گیرند تا جلوی ساخت و ساز غیر قانونی را بگیرند، نمی‌رود. در نتیجه شاهد حضور و تصویر آنها نیستیم، بلکه این صرفا دیوارها هستند که می‌ریزند تا آب‌ها که از آسیاب افتاد، مجوزهای تخلف جدید صادر شود و این چرخه همواره در حال چرخش باشد و مقصرانِ مصون مشغول به کار.

3- در دقیقه 90 کار مجلس دهم، گزارش تحقیق و تفحص از وضعیت قاچاق، پس از مدت‌ها خاک خوردن و انتقاد از برخی سانسورها در گزارش نهایی، سرانجام منتشر شد. گزارش تلخ است و می‌گوید 95درصد قاچاق، به ارزش حدود 25 میلیارد دلار، از مبادی قانونی کشور انجام شده است. در این پرونده عظیم نیز، باز هم این نام چند دستگاه است که به چشم می‌خورد و خبری از اسم و نام مدیران مشخص و مسوول که عملکردشان نمره مردودی گرفته، نیست. 

البته نه اینکه متخلفان همیشه قسر در می‌روند، اما به هرتقدیر فعلا وضع به گونه‌ای است که از بیرون اینطور تصور می‌شود که برخی مقصران، مصون ابدی هستند و انگار می‌دانند کسی کاری به کارشان ندارد و یا وقتی سراغشان می‌روند که کار از کار گذشته. 

و ظاهرا به تمام دلایل و مصادیقی که ذکر شد است که برخی مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدت‌هاست که بی‌هیچ واهمه‌ای، در حال اتخاذ انبوهی از رویکردها، تصمیمات و امضاهای اشتباه هستند که خساراتش بعضا تا سال‌ها نیز گریبان کشور را رها نخواهد کرد و انتقادات گسترده به عملکرد ایشان هم راه به جایی نبرده و نمی‌برد. (منبع:فناوران)

  • ۹۹/۰۲/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">