ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هوش مصنوعی دارو ابداع کرد

| دوشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۰۲:۲۹ ب.ظ | ۰ نظر

نخستین بار در جهان، مولکول دارویی که به وسیله هوش مصنوعی ابداع شده، روی بدن انسان آزمایش می شود.
آی تی من- این مولکول دارویی را استارتاپ انگلیسی Exscientia با همکاری شرکت داروسازی ژاپنی سومی تومو (Sumitomo Dainippon Pharma) ابداع کرده و کاربرد آن، درمان بیمارانی است که به اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) مبتلا هستند.
عموما ساخت داروها و رسیدن آنها به مرحله آزمایش، حدود 5 سال طول می کشد، ولی ساخت این دارو که با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ساخته شده، تنها 12 ماه تا رسیدن به این مرحله زمان برده که به گفته پروفسور آندرو هاپکینز، مدیر ارشد اجرایی Exscienta، این موضوع دستاوردی تاریخی در کشف داروهاست. وی در این رابطه گفت: ما پیش از این شاهد استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری و تحلیل داده ها و اسکن های بیماران بوده ایم؛ اما این نخستین مورد از کاربرد مستقیم هوش مصنوعی در ابداع یک داروی تازه است.
مولکول ابداعی که DSP-1181 نامیده می شود، با استفاده از الگوریتم هایی ساخته شده که به بررسی ترکیبات دارویی ممکن و تطبیق آنها با پایگاه داده ای عظیم از پارامترهای دارویی می پردازند.
به گفته پروفسور هاپکینز، برای پیدا کردن مولکول های مناسب، میلیاردها تصمیم دلازم است و این تصمیمی بسیار بزرگ در مهندسی یک داروست.  وی افزود: زیبایی الگوریتم ما این است که مستقل از بیماری است و آن را برای هر گونه بیماری می توان به کار برد.
قرار است این دارو نخستین بار در ژاپن وارد مرحله آزمایش روی انسان شود و در صورت موفقیت آمیز بودن، تست آن در سایر نقاط جهان انجام خواهد شد. استارتاپ انگلیسی مبدع این دارو، هم زمان روی داروهایی  برای درمان سرطان و بیماری های قلبی- عروقی نیز کار می کند و امیدوار است که یک مولکول دارویی دیگر را نیز برای آزمایش های کلینیکی تا پایان سال جاری میلادی آماده کند. به گفته هاپکینز، امسال نخستین مورد از طراحی دارو با هوش مصنوعی به انجام رسید، ولی تا پایان دهه جاری، انواع داروها را می توان با هوش مصنوعی ابداع کرد.

  • ۹۸/۱۱/۱۴

هوش مصنوعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">