ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزارت امور اقتصادی و دارایی در ارزیابی وضعیت سرویس ها و خدمات دولت الکترونیک در "بستر ملی تبادل اطلاعات (GSB)" در شش ماه نخست سال 1398 به عنوان وزارتخانه برتر سرویس دهنده با بیش از 2 میلیون تراکنش در خصوص سرویس دهی موثر و تمرکز خدمات در بستر دولت الکترونیک معرفی شد.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)،  بر اساس این ارزیابی،"بدهی مالیاتی"، "صدور اظهارنامه گمرکی"، "دریافت پته گمرکی" و "اطلاعات اظهارنامه ارزش گمرکی" از جمله سرویس های پر تراکنش ارائه شده این وزارتخانه در مرکز ملی تبادل اطلاعات می باشد.

بنا بر این گزارش، وزارت امور اقتصادی و دارایی  در کنار سازمان ثبت احوال کشور و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جزو 3 دستگاه برتر در ارائه سرویس طی 6 ماه نخست سال 1398 بوده و وزارت اقتصاد تعداد 2.318.976 تراکنش طی این مدت ثبت نموده است.

این گزارش حاکی است، در خصوص  ارائه اطلاعات به سامانه پایش اطلاعات کشور (سامانه پاک)  نهاد ریاست جمهوری، وزارت امور اقتصادی و دارایی  و سازمان های تابعه این وزارتخانه شامل گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار، جزو  فعالترین دستگاه دولتی در ارائه اطلاعات معرفی شده اند.

همچنین در گزارش وضعیت کار پوشه ملی ایرانیان نیز وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر سازمان های تابعه جزو دستگاه های فعال در سامانه مذکور معرفی گردیده است.   

شایان ذکر است،  بستر ملی تبادل اطلاعات GSB)) به مفهوم "بستر نرم افزاری مرکز تبادل یکپارچه اطلاعات" و یکی از ارکان اصلی توسعه زیرساخت دولت الکترونیک می باشد؛ GSB در حقیقت بستر مشترکی است که در آن برای تسهیل تبادل اطلاعات ناهمگون دولت، سیستم های واسطه نرم افزاری و سخت افزاری با ساختار یکپارچه طراحی شده است تا رد و بدل اطلاعات میان سازمانهای دولتی به صورت امن و در حداقل زمان ممکن انجام گیرد.

گفتنی است، سامانه کارپوشه ملی ایرانیان در سال 1396 توسط سازمان فناوری اطلاعات جهت ارسال الکترونیکی و بدون واسطه اعلان‌های رسمی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی کشور به آحاد مردم و موسسات حقوقی که متقاضی دریافت خدمات دولتی و عمومی هستند ایجاد شده است.

لازم به یادآوری است، سامانه پایش اطلاعات کشور(پاک) تجمیعی از شاخص‌های استراتژیک و تحلیلی و عملیاتی است که از طریق تجمیع اطلاعات، امکان بهره‌گیری ذینفعان اصلی داشبورد را از شاخص‌ها، گزارش‌ها و نمودارها مهیا می‌سازد تا مدیران با استناد به آن بتوانند در هر لحظه عملکرد دولت در حوزه های مختلف را مشاهده و وضعیت آن را نسبت به چشم اندازهای کوتاه و بلند مدت مقایسه و بررسی نموده و امکان بهینه سازی فرآیند تصمیم سازی مدیران را جهت بهبود عملکرد بخش های مختلف دولت مهیا سازند.

 

  • ۹۸/۰۹/۰۴

وزارت اقتصاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">