ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بسیاری از شرکت های فناوری حاضر در بورس به بهانه محدودیت های اینترنت مانع از رشد ارزش سهامشان شده اند و وزیر ارتباطات با انتقاد به این مسأله تاکید کرد که اپراتورها در سال ۱۴۰۱ سود بیشتری کسب کرده اند.

در حال حاضر شاخص کل بورس روی ۲ میلیون واحد در حال نوسان است که نسبت به کف پاییز تاکنون حدود ۵۰ درصد بازدهی داشته، اما برخی گروه ها همانند شرکت های حوزه آی تی رشد چندانی نداشته اند و این عقب ماندگی باعث شده تقاضا برای نمادهای اصلی این گروه هم اکنون افزایش شدیدی داشته باشد، هرچند پیش این این حقوقی نمادهایی مانند همراه، اخابر و... اجازه رشد سهم را نمی دادند و همین موضوع این تصور را ایجاد کرده بود که سودسازی این شرکت ها افت شدیدی داشته و در گزارش سالانه آنها نمایان می شود اما بررسی وضعیت گزارش سالانه آنها حکایت از افزایش حاشیه سود دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه محدودیت های اینترنت روی درآمد شرکت های مرتبط با فناوری تاثیر منفی نداشته است، گفت: در حال حاضر اگر درآمد اپراتورها در سال جاری را نسبت به سال گذشته مقایسه کنید نشان می دهد که محدودیت های اینترنت هیچ تاثیر منفی بر سود سازی آنها نداشته حتی گزارش های پاییز این شرکت حکایت از افزایش سودسازی بیشتر آنها دارد.
عیسی زارع پور با بیان اینکه سالانه یک تورم در اقتصاد کشور وجود دارد و احتمالا سال آینده متناسب با آن روی خدمات اپراتورها و شرکت روی قیمت ها تغییراتی ایجاد شود، تصریح کرد: البته در مقطع کنونی هیچ تصمیمی برای تغییر قیمت خدمات اپراتورها و شرکت های مرتبط با فناوری وجود ندارد و بعد ممکن است درباره آن تصمیم گیری هایی شود.

 

  • دلایل درجا زدن شرکت های فناوری در بورس

در حال حاضر نمادهای حوزه آی تی و فناوری مدعی هستند خدمات آنها متاثر از تجهیزاتی هستند که به نرخ ارز وابسته هستند به همین دلیل با افزایش قیمت ارز حاشیه سود آنها کاهش یافته است، اما گزارش سالانه این شرکت ها چیز دیگری را می گوید و اکثر آنها با افزایش درآمد و سودسازی همراه بوده اند، اما به دلیل بی اطلاعی سهامداران خرد از وضعیت سوددهی این شرکت ها در چند وقت اخیر خروج سرمایه بالایی از شرکت های فناوری در بورس اتفاق افتاده است.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار همچنان روند مثبت خود را حفظ کرده است و در این زمان سهامداران خرد نمادهای خود را جابه جا می کنند، اظهار کرد: به طور قطع نمادهایی که رشد چندانی نداشته اند جایگزین نمادهایی می شوند که در شش ماهه اخیر بازدهی خوبی داشته اند، به همین دلیل گروه های آتی و فناوری به تازگی مورد توجه سرمایه داران قرار گرفته است.
علیرضا سادات با بیان اینکه شرکت های ارائه دهنده خدمات فناوری در سال های اخیر سودسازی خوبی داشته اند، افزود: در چند وقت اخیر بسیاری از بانک ها، شرکت ها و... به دنبال ارائه خدمات آنلاین رفته اند، به همین دلیل شرکت های حوزه فناوری توانسته اند درآمد بالایی کسب کنند در حالی هزینه آنها رشد چندانی نداشته است.

او با تاکید بر اینکه توسعه فناوری نیاز به خدمات آنلاین را افزایش داده است، اظهار کرد: به همین دلیل پیش بینی می شود در سال های آتی سودسازی شرکت های فناورانه و ... افزایش یابد و همین موضوع رسیدن آنها به قله سال ۹۹ را در دسترس قرار می دهد.
به گزارش بازار، بسیاری از شرکت های فناوری حاضر در بورس به بهانه محدودیت های اینترنت مانع از رشد ارزش سهامشان شده اند و وزیر ارتباطات با انتقاد به این مسأله تاکید کرد که اپراتورها در سال ۱۴۰۱ سود بیشتری نسبت به سال قبل ساخته اند و نباید محدودیت اینترنت را بهانه قرار دهند و ادعا کنند که سود آنها کاهش یافته است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">