ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران
ساحره چمنی - یکم آذرماه بود که گمرک ایران اعلام کرد در راستای اجرای سیاست‌های کنترل هوشمند ورود کالا به کشور و به منظور تسریع و شفاف سازی فرآیند واردات تلفن همراه، افزایش دقت در کنترل‌های گمرکی، در نظر دارد نسبت به ثبت و دریافت شماره شناسه گوشی‌های وارداتی اقدام کند.
بر این اساس اعلام شد، از تاریخ 94/9/15 علاوه بر اظهارنامه و لیست عدل‌بندی، ارایه شناسه بین‌المللی تجهیزات موبایل (IMEI) توسط کلیه واردکنندگان از طریق سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی الزامی است.
اما روز گذشته 15 آذرماه، نه در سطح بازار موبایل و نه از سوی واردکنندگان این کالا، خبری از اعمال طرح رجیستری گوشی‌های موبایل بود و نه کارشناسان و مسوولان گمرک خبری از اجرای آن دارند، حتی برخی از مسوولان به کل در جریان اجرای چنین طرحی هم نیستند.
بر این اساس بازار همانند سابق راکد است و مانند اوایل مهر که خبر رجیستری گوشی‌های موبایل باعث شده بود که همه بازاریان به تکاپو بیفتند و اقدام به روشن و فعال کردن گوشی‌های‌شان برای دور زدن طرح رجیستری کنند، این روزها بازار کاملا در سکوت و رکود به سر می‌برد و علاوه بر سردی هوا، نوسان قیمت دلار و وضعیت اقتصادی مردم باعث شده تا بازار کاملا خالی از مشتری باشد.
با همه این اوصاف و پس از گذشت حدود چهار ماه از مطرح شدن دوباره اعمال طرح رجیستری گوشی‌‌های موبایل و عبور از روز ضرب‌الاجل گمرک، همچنان چرخ اطلاع‌رسانی از این طرح لنگیده و اخبار درستی از کم و کیف سرانجام و نحوه اجرای آن در دست 
نیست.
بر اساس اطلاعات موجود، برخلاف گذشته که تعداد بسیاری از گوشی‌ها را با یک کد IMEI ثبت می‌کردند، این بار قرار است که هر گوشی با کد شناسه IMEI مختص خود ثبت شود تا امکان تقلب وجود نداشته باشد. بنابراین چنین ایده‌ای نیازمند همکاری دقیق اپراتورهای موبایل و گمرک است تا بتوانند همه گوشی‌های وارداتی را به شکلی کاملا دقیقی در سیستم خود وارد کنند تا از ورود گوشی‌های قاچاق به بازار جلوگیری کنند و در کمترین زمان گوشی‌هایی که به شکل غیر قانونی وارد بازار کشور شده، شناسایی و غیر فعال شوند. 
از سوی دیگر در صورت مفقودی یا سرقت گوشی‌ها امکان ردیابی آنها وجود داشته باشد. این در حالی است وقتی که برای نخستین بار این طرح اعمال شد درصورتی که یک گوشی دزدیده یا گم می‌شد، به ازای یک کد IMEI ده‌ها گوشی یافت می‌شد که این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای مردم می‌شد و امکان ردیابی گوشی سرقت شده وجود نداشت.
به هر ترتیب همچنان فعالان بازار موبایل، خریداران و اکثر رسانه‌ها در جریان کم و کیف اجرایی شدن طرح گمرک برای نحوه اجرای طرح رجیستر گوشی‌های موبایل قرار ندارند.(منبع:فناوران)
  • ۹۴/۰۹/۱۶

طرح رجیستری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">