ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون فنی پلیس فتا گفت: آمار وقوع و تعداد پرونده جرائم سایبری مرتبط با رمز ارزها در مراجع قضائی و پلیس فتا نسبت به قبل از فراوانی زیادی برخوردار شده است.
به گزارش تسنیم سرهنگ علی نیک‌نفس با اشاره به کلاهبرداری با عنوان "کسب درآمد نجومی از طریق تولید یا خرید و فروش ارز دیجیتال"، در این رابطه اظهار کرد: مجرمان سایبری با سوءاستفاده از عدم آگاهی کاربران از رمز ارزها و نبود قوانین و مقررات درباره ساماندهی این نوع ارزهای دیجیتال در کشور، ضمن ایجاد صفحات متعدد در شبکه‌های اجتماعی با نام و تصویر افراد مشهور، با وعده اهدای بیت‌کوین، نسبت به تشویق جویندگان کار برای ثبت‌نام در یک "صرافی آنلاین ارز دیجیتال"، اقدام به دریافت حساب کاربری کاربران کرده و با پرداخت سودهای کاذب و موقت از قربانیان کلاهبرداری می‌کنند.

معاون فنی پلیس فتا ادامه داد: کلاهبرداران سایبری با بهره‌گیری از شگردهای مختلف نظیر ایجاد فراخوان برای سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال بدون پشتوانه از کاربران به شیوه "پانزی"  کلاهبرداری می‌کنند و در برخی موارد نیز کلاهبرداری از طریق فروش دستگاه‌های تولید رمزارز غیرمجاز و قاچاق با قیمتهای گزاف به افراد روی می‌دهد همچنین فروش رمز ارزهای جعلی یا شبیه‌سازی شده نیز از دیگر شگردهای رایج کلاهبرداران حرفه ای در این حوزه است.

وی با تشریح سایر شیوه‌های کلاهبرداری رایج در این حوزه بیان کرد: مجرمان سایبری با طراحی صفحات پرداخت بانکی جعلی موسوم به فیشینگ و با استفاده از برخی افزونه‌های جعلی در مرورگرها یا ارسال پیام از طریق ایمیل و شبکه‌های اجتماعی به عنوان پشتیبانی کیف پولها نسبت به سرقت اطلاعات کلید خصوصی کاربران اقدام کرده و با سوءاستفاده از ناآگاهی افراد، نسبت به انتقال رمز ارزهای آنها به حساب خود، از اعتماد قربانیان حداکثر سوءاستفاده را انجام می‌دهند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: باتوجه به نوسانات در بازار سرمایه و بورس کشور و رشد چشمگیر قیمت بیت‌کوین در عرصه جهانی تمایل به اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها در کشور نیز افزایش یافته و افراد برای حفظ ارزش سرمایه خود یا به امید یک شبه ره صد ساله پیمودن، به این سمت و سو کشیده می‌شوند و در دام کلاهبرداران حرفه‌ای می‌افتند.

نیک‌نفس افزود: استقبال گسترده کاربران در کنار اطلاعات ناکافی آنها از این حوزه، متأسفانه باعث شده دارایی خود را در چشم به هم‌زدنی از دست بدهند و آمار وقوع و تعداد پرونده جرائم سایبری مرتبط با رمز ارزها در مراجع قضائی و پلیس فتا نیز نسبت به قبل از فراوانی زیادی برخوردار شده است.

این مقام مسئول سایبری، آگاهی و دقت نظر کاربران را اولویت اصلی پیشگیری از این کلاهبرداری‌ها برشمرد و به هموطنان عزیز و متقاضیان سرمایه‌گذاری در زمینه رمز ارزها توصیه کرد که در مواجهه با تبلیغات گسترده مرتبط با رمزارزها در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسانها که متأسفانه بخش عمده آنها فریبنده و کاذب است، با تردید و دقت زیاد عمل کنند و حتماً قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری یا فعالیت در زمینه رمزارزها، اطلاعات حقوقی، فنی لازم و کافی را در این حوزه کسب کنند تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">