ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چرا روبیکا بیشتر مورد اقبال کاربران است؟

| شنبه, ۲۸ آبان ۱۴۰۱، ۰۴:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر

مقایسه جست‌وجوی پیام رسان‌ها در گوگل‌ترندز و در طول ۳۰ روز گذشته نشان می‌دهد که روبیکا با فاصله از سایرین در ابتدای جست‌وجو‌ها قرار دارد و بعد از آن، ایتا، گپ، آی گپ، سروش پلاس و غیره جست‌وجو شده اند.
به گزارش آی آنالیز فارغ از میزان اقبال و جست‌وجوی بیشتر روبیکا نسبت به سایر رقبا، آمارهای نصب و کاربران خود پلتفورم‌ها نیز گویایی پیشتازی این اپلکیشن در قیاس با دیگر رقباست.
اما سوال مهم اینجاست که چرا روبیکا با اقبال بیشتر کاربران ایرانی مواجه شده است و ترند بازار به سمت جست‌وجو، تحقیق و نصب بیشتر این اپلیکیشن است؟


•    حریم خصوصی و امنیت
در حدود 2 ماه گذشته مباحث زیادی در خصوص مساله امنیت و حریم خصوصی کاربران پیام‌رسان‌های داخلی مطرح شده است که هر بار نیز توضیحات و پاسخ‌هایی را از سوی برخی گردانندگان این اپلیکیشن‌ها به دنبال داشته است و برخی دیگر نیز کاملا سکوت کرده‌اند و پاسخ و اخباری از آنها یافت نمی‌شود. موضوعی که از نظر برندینگ و اعتمادسازی برای مخاطبان، قاعدتا آثار منفی دارد.
با این وجود در واقع هیچ مزیت و امتیاز ویژه‌ای از نظر میزان و سطح دسترسی‌های مجاز و مرسوم میان اپلکیشن‌ها دیده نمی‌شود و در مواردی حتی اپ‌های خارجی دسترسی بیشتری به گوشی کاربران می‌خواهند.
پس مساله طبیعی دسترسی اپلکیشن‌ها به بخش‌هایی از گوشی کاربران برای ارایه خدمات، یک موضوع است و اینکه مالکان و گردانندگان این اپلیکیشن‌ها چه اشخاص و شرکت‌هایی هستند یک موضوع دیگر است که به اعتماد و انتخاب کاربران کمک می‌کند.

 

•    گردانندگان روبیکا
اما همانطور که ذکر شد، مساله گردانندگان اپلیکیشن‌ها و سابقه آنها از جهت اعتماد، امنیت و پایداری خدمات و ... از سوی کاربران یک آیتم مهم دیگر محسوب می‌شود.
در این مورد باید گفت روبیکا یک سوپر اپلیکیشن ایرانی است که سرمایه‌گذاران اصلی آن همراه اول و ایرانسل هستند.
این در حالیست که در حدود یک دهه قبل همراه اول و ایرانسل اپلیکیشن‌های بسیار متعددی را برای ارایه خدمات به کاربران ایرانی عرضه کرده‌اند که مجموع کاربران تمامی این اپلیکیشن‌ها به ده‌ها میلیون کاربر می‌رسد و از این جهت تجربه زیادی در ارایه خدمات مشابه در تیم مدیریتی و فنی ایشان وجود دارد.
نکته مهم دیگر آنکه در طول یک دهه گذشته خبر و گزارش خاصی از مشکلات فنی و امنیتی این اپلکیشن‌ها برای کابران ایرانی منتشر نشده است.
این یعنی توان فنی، مالی، زیرساختی، پشتیبانی، پاسخگویی، علمی، امنیتی، طراحی و انسانی دو غول اصلی و ارتباطی کشور یعنی همراه اول و ایرانسل، تجمیع و پشتوانه روبیکا شده است. 
لذا کاربرانی که سال‌هاست از دیگر اپلیکیشن‌ها و خدمات نرم‌افزاری، این دو اپراتور استفاده می‌کنند، اعتماد کافی و لازم در استفاده از دیگر خدمات این اپلیکیشن‌ها را نیز پیدا کرده‌اند.
البته پشتوانه اپراتوری روبیکا مزیت دیگری در دسترسی سریع‌تر، ارزان‌تر و امن‌تر از طریق بسترهای اپراتوری همراه اول و ایرانسل را نیز به همراه دارد.

 

•    قابلیت‌های روبیکا
اما خدمات فنی و کاربردی هم قاعدتا در انتخاب کاربران نقش مهمی ایفا می‌کند. لذا باید به طرح این پرسش نیز پرداخت که روبیکا دقیقا چیست، چه امکاناتی دارد و آیا توان رقابت با نمونه‌های مشابه داخلی و احتمالا خارجی را دارد؟
آنچه از طراحی و استخوان‌بندی این اپلیکیشن چند منظوره مشاهده می‌شود این است که ظاهرا روبیکایی‌ها تلاش کرده‌اند که در ساخت این اپلیکیشن، با شناسایی عمده‌ترین و پرکاربردترین خدمات و نیازهای کاربران ایرانی، با یک تیر چند نشان بزنند.
لذا روبیکا یک اپلیکیشن است که در واقع مجموعه‌ای از چندین اپلیکیشن و خدمات را پوشش می‌دهد.
در واقع روبیکا:
– یک پیام رسان است.
– یک شبکه اجتماعی با نام روبینو است که یک شبیه‌ساز پروفایل اینستاگرام بوده و دارای دو بخش پست و استوری و اشتراک‌گذاری محتوا با سایر کاربران روبیکا است.
– یک بخش مشابه اکسپلور در پلتفورم اینستاگرام با نام ویترین است.
– یک پلتفورم نمایش فیلم و سریال است.
– دیگر بخش‌ها و خدمات روبیکا شامل ارسال پیام، برقراری تماس صوتی (در آینده حتی به سمت مشترکان همراه اول و ایرانسل)، پرداخت قبوض، خرید شارژ، خرید کتاب‌های الکترونیکی، اشتراک‌گذاری فیلم و عکس، عضویت در کانال‌های مختلف، کیف پول دیجیتال، خدمات نیکوکاری و دسترسی به اخبار است.
لذا همانطور که ذکر شد تقریبا بخش عمده‌ای از علایق و خدمات مورد نیاز کاربران ایرانی که در مجموع شامل چندین اپلیکیشن روی گوشی‌های ایرانی‌ها می‌شود، به یکباره و به صورت یکپارچه و تجمیعی، در یک سوپر اپلیکیشن ظاهر شده و با ورود به آن بخش زیادی از خدمات قابل دریافت است.
فارغ از موضوعات فوق، این روزها محور توجه رسانه‌های کشور و فضای مجازی اعم از انتقادی یا تشویقی نیز بیشتر متوجه روبیکا است و همین موضوع نیز تاییدی تلویحی بر نفوذ بیشتر این اپلیکیشن در میان کاربران و متقاضیان ایرانی دارد. 
لذا به نظر می‌رسد تحلیل شرایط و مجموع آنچه ذکر شد، از اصلی‌ترین دلایل استقبال ایرانیان به استفاده از روبیکا باز می‌گردد و به جهت همین مزیت‌های رقابتی نیز به نظر می‌رسد اپلیکیشن قالب در ایران نیز روبیکا باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">