ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کاهش استرس دانشجویان با اینترنت ملی و رایگان

| يكشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۰۲:۵۸ ب.ظ | ۰ نظر

رییس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان معتقد است که ارائه شبکه ملی اینترنت، مطالعه و برنامه‌ریزی لازم در خصوص شیوه‌های صحیح و استاندارد آموزش الکترونیکی در دور دوم آموزش مجازی در دانشگاه‌ها برای ارتقای سیستم آموزشی و رفع نواقص حائز اهمیت است.

مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان ۲۵۰ درس مجازی در حوزه های فرهنگ و سیاست، هنر و رسانه، مهارت های عمومی، معارف و علوم قرآنی در دوران کرونا به صورت مجزا ارائه کرده است که به گفته رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیش از یک میلیون و ۱۲۹ هزار دانشجو از ابتدای غیرحضوری شدن آموزش‌های دانشگاه‌ها فقط در دوره‌های مجازی معارف اسلامی شرکت کردند.

مصطفی رستمی اظهار داشت: در این مدت بیش از ۵۰۰ هزار نفر کاربر جدید به مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان اضافه شدند و در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار کاربر از این مرکز استفاده می کنند.

وی ادامه داد: همچنین بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون بازدید از سامانه آموزش مجازی این نهاد در دوران کرونا به ثبت رسیده است. به جز تعداد محدودی از دانشگاه ها که زیرساخت آموزش مجازی داشتند، اکثریت آموزش مجازی معارف اسلامی از سوی این نهاد برگزار شد و بیش از ۱۷ میلیون آزمون در ترم جاری برگزار شد.

مرتضی فاضلی رییس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان نیز در این باره اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون تعداد کاربران سامانه آموزش مجازی به ۵۶ هزار نفر رسید و ۴۰ هزار دانشجو از بستر آموزش‌های مرکز آموزش مجازی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها استفاده می‌کنند.

 

آموزش تلفیقی مدل مطلوب در زمان تداوم کرونا

رییس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان همچنین روز دوشنبه درخصوص چالش اصلی در آموزش مجازی به ایرنا گفت: زیرساخت ضعیف اینترنت، تهیه تجهیزات مورد استفاده دانشجویان و اساتید و عدم مطالعه و برنامه ریزی لازم در خصوص شیوه های صحیح و استاندارد آموزش الکترونیکی از چالش های اصلی است که نیاز به اصلاح آنها برای دوره بعدی این سیستم آموزشی است.

فاضلی ادامه داد: کرونا موقعیتی پیش بینی نشده بود که فضای اجتناب ناپذیری را ایجاد کرد و باعث شد دانشگاه ها به سمت این نوع آموزش بروند. البته از سال های گذشته برخی رشته های مجازی در دانشگاه ها دایر بود اما نقطه ضعف این روش برگزاری تمامی مراحل آن به صورت آنلاین به جز آزمون نهایی بود که با مطالعات انجام شده در سطح جهان این روش ناقص اجرایی شده است.

وی با اشاره به برنامه ریزی مطلوب در حوزه آموزش مجازی، گفت: ما ۹ مدل را ارزیابی کرده ایم که در آنها فرآیند آموزشی بین فضای مجازی و حضوری با درصدهای مختلف تقسیم بندی می شود.

رییس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان افزود: نهاد نمایندگی در ارائه دروس به خصوص معارف از این الگوها استفاده کرده و سعی شده مزیت حضور استاد معارف در کلاس را حفظ و از ظرفیت فضای مجازی نیز استفاده کند و فرآیند آموزشی را توسعه داده و تکمیل کند و محتوای باکیفیت تری را ارائه دهد.

فاضلی تصریح کرد: برای ترم آینده نیز برنامه ریزی شده در قالب همکاری هایی که با وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی داریم، الگوی تلفیقی (حضوری و مجازی) را معرفی کرده و از آنها بخواهیم به سمت این سیستم حرکت کنند.

وی افزود: حتی اگر شیوع کرونا تداوم داشته باشد، با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تمام پروتکل های بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا، برگزاری کلاس ها امکان پذیر است. همانطور که وزارت آموزش و پرورش مدل تلفیقی را برای مدارس ارائه کرده است که با استفاده از شبکه شاد و حضور دانش آموزان به صورت نوبتی در محیط مدرسه را برنامه ریزی کرده اند در دانشگاه ها نیز این مدل قابل اجرا است تا ترم آتی را با کمترین آسیب اجرا کنیم.

 

کاهش استرس دانشجویان با اینترنت ملی و رایگان

رییس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت های زیادی از آموزش مجازی داشته است، اظهار داشت: در حال حاضر لایه هایی از شبکه اینترنت ملی راه اندازی شده است.

فاضلی ادامه داد: در صورتی که ما شبکه ملی اطلاعات را داشته باشیم، مجموعه هایی که خدمات اینترنت ارائه می کنند، می توانند به قیمت بسیار پایین یا رایگان به آموزش عالی خدمات دهند. در نتیجه باعث می شود دانشجویان با خیالی آسوده و بدون هزینه یا هزینه حداقلی، محتوای آموزشی را دریافت کنند.

وی ادامه داد: زمانی که فشار هزینه خرید اینترنت برای خدمات آموزشی از بین برود، کیفیت آموزش بالا رفته و انگیزه و استقبال دانشجویان از آموزش مجازی بیشتر می شود. همچنین اساتید هزینه ای برای خرید اینترنت پرداخت نمی کنند.

رییس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان  تصریح کرد: پس از اینکه اینترنت ملی شود، حمایت از مراکزی که در حوزه آموزش آنلاین فعالیت می کنند نیز حائز اهمیت است.

فاضلی با بیان اینکه چالش بزرگ فضای مجازی دوری از آسیب های این فضا برای جوانان است، گفت: آسیب اینترنت از طریق محتوای نامناسب منتقل می شود. اما راه درمان آن تنها فیلترینگ نیست بلکه راه آن ایجاد توازن با عرضه محتوای مناسب و کارآمد است؛ بنابراین حمایت از مجموعه هایی که محتوای مناسب تولید می کنند، باعث کاهش آسیب ها و استفاده بیشتر از ظرفیت ها و فرصت ها می شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">