ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کرونا و خانه‌نشینی با اینترنت گران

| چهارشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۹، ۰۶:۵۵ ب.ظ | ۰ نظر

گران کردن غیرمجاز بهای اینترنت از سوی اپراتور‌ها در شرایط ویژه شیوع بیماری کرونا که لازم است فاصله‌گذاری اجتماعی بیش از گذشته رعایت شود، از هر جهت بی‌تدبیری محض است.
توصیه همه‌جانبه دولتی‌ها به کاهش تردد و در خانه ماندن برای کاستن از بار بیماری کرونا و انجام امور به صورت مجازی و غیر‌حضوری با افزایش قیمت اینترنت در تضاد است. این اقدام ماهیگیری از آب گل آلود است که علاوه بر اعتراض سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، صدای نمایندگان مجلس را هم در آورده‌است. لازم است تا وزیر ارتباطات به صورت ویژه به این موضوع رسیدگی کند.

گرانی پشت گرانی صدای اقشار کم درآمد را درآورده‌است؛ شیوع بیماری کرونا و افزایش آمار مبتلایان و جان‌باختگان رعایت بیش از پیش فاصله‌گذاری اجتماعی را می‌طلبد. بسیاری از مراکز و دستگاه‌ها با ابلاغ بخشنامه دور کاری به کارمندان توصیه کرده‌اند با استفاده از اینترنت کارهایشان را انجام دهند.

بخش زیادی از خدمات اداری ارائه‌شده به مردم هم به صورت مجازی صورت می‌پذیرد. نهاد‌های مردمی هم در تلاش هستند تا با ارائه خدمات مردم را به ماندن در خانه تشویق کنند. در این شرایط ویژه تمامی مسئولان ستاد مقابله با کرونا همواره تأکید می‌کنند که مردم کمتر در معابر حاضر شوند.

انجام غیر‌حضوری امور و استفاده از اینترنت و ارائه تسهیلات برای کاستن از بار بیماری کووید ۱۹ می‌تواند از خسارت‌های سنگین این بیماری بکاهد. حالا، اما ارائه‌کنندگان اینترنت دست به دست هم داده‌اند و در این شرایط که استفاده از اینترنت افزایش یافته‌است، قیمت‌ها را بالا کشیده‌اند.

اپراتور‌های همراه به جای ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت، کاربران را نقره‌داغ کرده‌اند. این افزایش زیر‌پوستی قیمت‌ها با مخالفت رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مواجه شده‌است و این مسئول طی نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های ارتباطات سیار و خدمات ارتباطی ایرانسل از آنان خواسته تا فوری، نحوه فروش و قیمت بسته‌های اینترنت را مطابق روال قبل از تاریخ ۱۳ تیرماه اجرا کنند. افزایش قیمت اینترنت حتی صدای برخی نمایندگان را نیز در آورده‌است.

در این خصوص لطف‌الله سیاه‌کلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اپراتور‌های همراه در شرایط کنونی به دنبال ماهیگیری از آب گل‌آلود هستند، گفت: شیوع ویروس کرونا جبر استفاده از اینترنت را افزایش داده و در حال حاضر اینترنت جزئی از سبد کالای زندگی روزمره شده‌است.

وی با انتقاد از گرانی اینترنت همراه گفت: در شرایط کنونی و با توجه به نابسامانی بازار، گرانی اینترنت همراه نیز باری مضاعف بر دوش مردم شده، این در حالی است که باید با ایجاد زیرساخت‌های مناسب زمینه دورکاری و انجام امور اداری از طریق اینترنت را بیش از گذشته فراهم کرد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گرانی اینترنت همراه را غیرقابل توجیه دانست و افزود: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به موضوع ورود کند و از سوءاستفاده اپراتور‌ها در شرایطی که مردم با گرانی روزانه کالا‌ها روبه رو هستند، جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اینترنت به جزء‌لاینفک زندگی مردم تبدیل شده‌است و ابزار کار بسیاری از مشاغل است، اضافه کرد: فضای مجازی به عرصه زندگی تبدیل شده بنابراین این خدمت که یکی از اصلی‌ترین نیاز‌های جامعه است باید با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد. مهار غول گرانی خواسته مردم و در نطق مسئولان است، اما برخی دستگاه‌های زیر مجموعه دولت گویا هرگونه که می‌خواهند با مردم رفتار می‌کنند.

منبع: روزنامه «جوان»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">