ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کشف هزار قلم ابزار تقلب در کنکور

| جمعه, ۵ خرداد ۱۴۰۲، ۰۳:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس پلیس فتای فراجا از آمادگی این نیرو برای برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: پارسال هزار قلم ابزار میکرو ارسال کننده، میکرو فرستنده، ابزار‌ها و ریز تراشه الکترونیک شناسایی و ضبط شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سردار وحید مجید در حاشیه نشست تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ که در مرکز همایش‌های حکمت پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران از آمادگی کامل پلیس فتا برای برگزاری کنکور سراسری در تیر خبر داد و گفت: داوطلبان فریب ادعا‌های واهی و پوچ مجرمان سایبری را نخورند و با آینده تحصیلی خود بازی نکنند.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۹ با بالا آمدن کانال‌ها، صفحات و اکانت‌های متعدد تحت عناوین مجرمانه فروش سوالات آزمون، فروش سوالات کنکور، آزمون عمومی، کنکور عمومی، کنکور و آزمون و کلیدواژه‌های متفاوت مواجه شدیم، گفت: پلیس فتا فراجا اقدامات هماهنگ خود را با سازمان‌های ذیربط انجام داده است و تیم‌های رصدی را در این رابطه فعالیت کرده که کارگروه‌های متعددی در حوزه استان‌ها و شهرستان‌ها فعال شدند.

رییس پلیس فتا فراجا تاکید کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۲ هزار و ۷۴ مورد رصد عام در مورد فضای سایبر داشتیم که این موارد متمرکز بر شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام بودند. این تعداد پالایش شدند که تقریباً در ۷۰۷ مورد به بستر‌هایی رسیدیم که ادعا‌هایی را در مورد فروش سوالات کنکور مطرح کردند. ضمن اینکه این ادعا‌ها متفاوت بودند و برخی از این کلیدواژه‌های متقلبانه استفاده می‌کنند تا محصولات مختلف از جمله کتب آموزشی را بفروشند که البته این موارد هم پالایش شد، بر ۴۸۳ مورد تمرکز ویژه کردیم و در نهایت ۲۴۹ نفر که گرداننده این ۴۸۳ بستر تقلب بودند را شناسایی و به مراجع قضائی معرفی کردیم.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق سنوات گذشته در حوزه‌های مختلف جلسات هماهنگی با مسئولان برگزاری آزمون یعنی وزارت علوم و سازمان سنجش انجام داده‌ایم و حتی این جلسات در سطح استان هم برگزار شده است.

سردار مجید با بیان این که در طول سال اقدامات رصدی در ارتباط با فعالیت‌های مجرمین سایبری در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود، گفت: ما تنها به زمان‌های نزدیک به آزمون بسنده نمی‌کنیم بلکه در طول سال موضوع را پیگیری می‌کنیم و افرادی که در این زمینه فعال هستند را شناسایی می‌کنیم. در نزدیکی ایام امتحانات نهایی و کنکور فعالیت مجرمان سایبری تشدید می‌شود.

رییس پلیس فتا فراجا گفت: راهکار‌هایی را در دو حوزه مشخص کانال‌ها و پیج‌ها و لینک‌هایی که ادعای فروش سوالات کنکور را دارند و افرادی که مدعی تقلب با ابزار‌هایی همچون میکروچیپ‌ها هستند و آن‌ها را به فروش می‌رسانند، داریم.

وی گفت: از والدین و داوطلبان کنکور خواهش داریم که فریب ادعا‌های واهی درباره فروش سوالات کنکور را نخورند و با آینده تحصیلی خود بازی نکنند و اقدامات مجرمین سایبری را مغفول نگه دارند.

سردار مجید یادآور شد: پیش بینی می‌کنیم در کنار کار‌هایی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد، احتمال دارد در نزدیکی زمان برگزاری کنکور لینک‌هایی هم به تلفن‌های همراه افراد ارسال شود و به طور مثال لینک‌های آلوده با عنوان‌هایی مانند دسترسی به سوالات کنکوربه موبایل‌ها ارسال شود تا وقتی داوطلب روی آن کلیک کنند گوشی‌های تلفن همراه افراد را آلوده کند و موجبات سو استفاده افراد را فراهم کند.

وی گفت: این موضوع یکی از پیش بینی‌های ما است که مجرمان سایبری شگرد خود را تغییر داده و لینک آلوده ارسال کنند و به همین منظور تذکرات به داوطلبان و والدین داده می‌شود.

  • ۰۲/۰۳/۰۵

پلیس فتا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">