ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

۲۰ درصد ایرانی‌ها به IPv6 مهاجرت کرده‌اند

| چهارشنبه, ۶ دی ۱۴۰۲، ۰۳:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر

اهم اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت منابع اینترنتی توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران در همایش «مدیریت منابع اینترنتی، راهبری گذر به IPv6» تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، در همایش «مدیریت منابع اینترنتی، راهبری گذر به IPv6» که صبح امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی شهید قندی برگزار شد، اهم اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت منابع اینترنتی تشریح شد و ضرورت گذار از IPv4 به IPv6 مورد بررسی قرار گرفت.

در این رویداد محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید بر این که منابع اینترنتی در جهان به صورت ناعادلانه‌ای توزیع شده‌اند و مدیریت منابع اینترنتی در واقع بخشی از مدیریت اینترنت است، اظهار داشت: در حال حاضر یک سوم آدرس‌های IPv4 در انحصار آمریکا قرار دارد و به عبارتی به ازای هر آمریکایی چهار IPv4 وجود دارد. اما در ایران، سرانه هر کاربر از آدرس‌های IPv4 میزان 0/25 و ما رتبه ۳۴ دنیا از لحاظ تخصیص آدرس‌های IPv4 داریم.

به گفته وی، بیش از ۱۲ میلیون آدرس IP در کشور وجود دارد که ۰.۳۳ درصد از سهم کل IPv4 در دنیا را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که عدم وجود تعداد کافی از IPv4 مشکلات عدیده‌ای را در راستای توسعه شبکه و فعالیت اپراتورها و کسب و کارها ایجاد می‌کند.

وی گذار از IPv4 به IPv6 را یک ضرورت دانست و در خصوص اقدامات ایران در این زمینه بیان داشت: تا کنون ۲۰ درصد از کاربران نهایی ایران به IPv6 مهاجرت کرده‌اند و شبکه‌های دولتی و سازمانی در حال اخذ مجوزهای لازم برای گذار به IPv6 هستند. هم‌چنین اقداماتی در خصوص رزرو IPv6 توسط ایران انجام شده است. به طوری که هم اکنون ایران از منظر رزرو IPv6 در جهان دارای رتبه ۲۳ است. اما با توجه به پهنه جمعیتی کشور ایران و اختصاص حدود یک درصد از جمعیت کل دنیا در کشور ما، سهم بیشتری باید به ایران اختصاص می‌یافت.

در ادامه این همایش، علی اصغر انصاری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر که سال‌ها پیش به خاطر تصدی پست معاونت شبکه ملی اطلاعات در سازمان فناوری اطلاعات ایران، راهبری مهاجرت به IPv6 را به عهده داشت، بیان داشت: در سند معماری شبکه ملی اطلاعات تکالیفی وجود دارد که بخشی از آن بر استفاده از IPv6 در تمامی لایه‌ها و شبکه‌های اختصاصی تاکید دارد و این موضوع، الزامی بر مهاجرت از IPv4 به IPv6 را برای کلیه ذینفعان ایجاد می‌کند.

معاون وزیر ارتباطات، در خصوص اهمیت مهاجرت به IPv6 به کمبود قابل توجه آدرس‌های نسخه ۴ در ایران و جهان اشاره کرد و با بیان این که تنها راه جبران این کمبود، مهاجرت به نسخه جدید است، گفت: مهاجرت به IPv6 ، امکان ارائه خدمات ارزش افزوده مبتنی بر مکان را که نیاز انکارناپذیر کاربران امروزی است فراهم می‌کند و از سوی دیگر، با افزایش فضای آدرس دهی می‌توان خدمات متنوعی را با توجه به نوع کاربرد به مردم ارائه داد که روزآمدترین این خدمات می‌تواند در حوزه هوشمندسازی و اینترنت مبتنی بر اشیا مفید و موثر باشد.

وی در خاتمه از اپراتورها، فعالان LIR و کسب و کارهای حوزه خواست برای ارائه خدمات پیشرفته‌تر و بهتر به انجام دستورالعمل‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای نظارتی که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران با هدف مهاجرت از IPv4 به IPv6 تهیه شده است، بپردازند.

در این رویداد هم‌چنین، بهروز عباس زاده، معاون اداره کل مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات، گزارشی از چالش‌ها و فرصت‌ها در پیاده‌سازی IPv6 ارائه داد و سپس، لطیف لدید، رییس IPv6-Prom به صورت ویدئو کنفرانس حضور یافت. بخش پایانی این رویداد نیز به میزگردی اختصاص داشت که در قالب پرسش و پاسخ و با حضور رئیس ثبت دامنه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و کارشناسی از پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">