ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بلاتکلیفی‌های طرح توقف قاچاق موبایل

| شنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۲ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - سرانجام و از چند روز قبل، وعده چندساله اجرای طرح رجیستری با هدف مهار پدیده قاچاق تلفن‌همراه به ایران کلید خورد.

مهار قاچاق علی‌القاعده هیچ مخالفی در کشور نداشته و ندارد و سال‌هاست که اندک فعالان قانونی واردکننده گوشی، فعالان صنفی و رسانه‌ها خواستار استفاده از ابزار تعرفه‌ای برای مهار این پدیده شده‌اند که در نهایت دولت این مسیر را انتخاب کرد. مسیری که باز هم مخالفی ندارد.

در همان ابتدای کار نیز دو مدعی نمایندگی گوشی‌های یک برند آمریکایی نیز پلمب شدند. این موضوع هم صد البته کسی را گله‌مند نکرد. چراکه طبعا باید جلوی فعالیت نمایندگان دروغین هر برندی گرفته شود، چه در غیر اینصورت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و هزاران کلاهبرداری در کشور رخ می‌دهد.

اما چیزی که بسیاری از مردم و فعالان صنفی و فروشگاهی عرصه موبایل را نگران کرده، بلاتکلیفی‌های شیوه اجرای طرح رجیستری است. پس بی‌آنکه دو موضوع اصل مهار قاچاق و پلمب نمایندگی‌های جعلی زیر سوال باشد، ذکر نکاتی ضروری است.

نخست این که بررسی رسانه‌ها نشان می‌دهد کم نیستند برندهای موبایل در ایران که فاقد نمایندگی هستند، اما فعلا مشمول قاطعیت ستاد مبارزه با قاچاق و پلمب نشدند. چرا؟

دوم این که تکلیف نهایی گوشی‌های بلااستفاده دست مردم و میلیون‌ها گوشی موجود در ویترین مغازه‌داران چیست؟ گفته‌اند برنامه‌هایی در این خصوص دارند اما این پاسخ محسوب نمی‌شود.

سوم اینکه از امروز مردم (وقتی می‌گوییم مردم منظور تمام مردم کشور در شهرهای کوچک و بزرگ است نه فقط تهران) چطور و تحت چه شرایطی باید گوشی بخرند که به دردسر نیفتند و چگونه به سراسر ایران اطلاع‌رسانی شده است.

چهارم این که آیا آوردن گوشی‌های مسافری نیز ممنوع شده است و تکلیف مسافرانی که با گوشی خود از خارج به داخل می‌آیند، چیست؟

پنجم این که امروزه فقط گوشی‌ها نیستند که سیم‌کارت روی آنها نصب می‌شود و تبلت‌ها و ابزارهای جدید پوشیدنی نیز قابلیت نصب سیم‌کارت دارند. تکلیف این قبیل ابزار چیست؟

صد البته که پرسش‌های بی‌پاسخ و بلاتکلیفی‌های ریز و درشت دیگری نیز در خصوص نحوه اجرای این طرح وجود دارد. در نهایت اینکه مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا توجه داشته باشند که تا پیش از آغاز طرح، عدم پاسخ به این پرسش‌ها به دلیل وجود پاره‌ای از نگرانی‌ها مبنی بر سواستفاده، قابل درک و پذیرش بود، اما حالا که طرح عملا وارد فاز اجرایی شده است، نمی‌توان مردم و خریداران که در صدر آسیب‌دیدن از اجرای این طرح هستند را به حال خود رها کرد. (منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">