ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تجهیزات IT از رده کالاهای لوکس خارج شود

| چهارشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۹، ۰۲:۴۵ ب.ظ | ۰ نظر

اعضای کمیسیون فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران، به صورت مجازی گرد هم آمدند تا آخرین تحولات حوزه فن‌آوری اطلاعات و آخرین اقدام‌های کمیسیون را بررسی کنند.

به گزارش فدراسیون فاوا، محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران، ضمن انتقاد از قرار گرفتن تجهیزات فن‌آوری اطلاعات در حوزه کالاهای وارداتی لوکس، از متولیان حوزه فن‌آوری اطلاعات خواست تا دستورات رئیس جمهور اسلامی ایران برای حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال و توسعه فن‌آوری اطلاعات را به عنوان برنامه کاری خود قرار دهند.

 

افتتاح فاز اول درگاه تأمین سرمایه از طریق بورس
طلایی با اشاره به دستور تازه رئیس جمهور برای ورود شرکت‌های فن‌آوری اطلاعات و کسب و کارهای دیجیتال به بورس گفت: «برای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه طبق هماهنگی که اتاق بازرگانی با بورس داشت، سایتی با عنوان رهسار به عنوان پنجره واحد تأمین سرمایه از طریق بورس راه‌اندازی شده‌است.»

طلایی ادامه داد: «کسانی که بخواهند به بورس وارد شوند و از طریق این بازار افزایش سرمایه بدهند، می‌توانند از طریق این سایت اقدام کنند.»

طلایی همچنین از تلاش نمایندگان مجلس برای تصویب قانونی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: «طرحی در مجلس ارائه شده‌است که کمیسیون دانش‌بنیان اتاق بازرگانی در حال رایزنی برای پیشبرد این طرح است.»

به گفته رئیس کمیسیون فاوای اتاق ایران، «موضوع این طرح راهکارهای تسهیل جهش تولید در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان است که توسط تعدادی از نمایندگان مجلس تهیه شده‌است.»

رئیس هیات مدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ادامه داد: «پروانه تولید نرم‌افزار، یکی از موضوعاتی است که مورد توجه کمیسیون فاوای اتاق ایران قرار دارد.»

وی با اشاره به تعداد ناچیز شرکت‌های تولیدی فعال در این حوزه گفت: «در حال حاضر ۲۰۰ شرکت در سراسر کشور از پروانه بهره‌برداری تولید نرم‌افزار استفاده می‌کنند. این تعداد پروانه نسبت به کل فعالان حوزه آی‌سی‌تی در کشور بسیار ناچیز است. در پی این هستیم که از طریق فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات، با وزارت صنعت، معدن و تجارت رایزنی کنیم تا تعداد بیشتری از فعالان اقتصادی را به سمت تولید نرم‌افزار هدایت کنند.»

 

اهمیت نرم‌افزار و خدمات فن‌آوری اطلاعات در ارزآوری و صادرات
رئیس کمیسیون فاوای اتاق ایران تأکید کرد: «نکته مهم این است که با توجه به نرخ برابری ارز، ایران مزیت بسیار بالایی در صادرات محصولات مختلف به ویژه نرم‌افزارها، خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد که با ارزبری کم می‌تواند ارزآوری بالایی برای اقتصاد کشور و فرصت‌های شغلی زیادی در را ایجاد کند».

محمدرضا طلایی گفت: «نرخ ارز قطعاً در بخش تولید ما تبعات بسیار زیادی دارد و عملاً تولید کنندگان حوزه فناوری اطلاعات نمی‌توانند با وضعیت بی‌ثباتی در بازار ارز، برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته‌باشند و برای تأمین تجهیزات مورد نیازشان برای تولید با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند.»

تجهیزات فن‌آوری اطلاعات نباید کالای لوکس تلقی شود
رئیس هیات مدیره فدراسیون فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات تأکید کرد: «نکته خیلی مهم است که دستگاه‌های دولتی از دستورات رئیس جمهور مبنی بر توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور پیروی کنند.»

طلایی گفت: «متولیان و تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران دولتی، از جمله وزارت صمت، وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد باید با توجه به رهنمودهای رئیس جمهور تصمیم‌های مناسبی بگیرند.»

وی همچنین افزود: « در ایران هنوز هم تجهیزات فناوری اطلاعات در چارچوب کالاهای لوکس تلقی می‌شوند. این در حالی است که در هیچ کشوری در دنیا دیگر به این کالاها به عنوان کالای لوکس و تجملی نگاه نمی‌کنند.»

طلایی ادامه داد: «فناوری اطلاعات  به عنوان موتور متحرک، می‌تواند به رشد و توسعه اقتصاد کمک کند و پایه و زیرساخت اقتصاد دانش‌بنیان محسوب می‌شود.حوزه فناوری اطلاعات از تجهیزات پزشکی گرفته تا هوا-فضا، دخیل و غیرقابل چشم‌پوشی است. اما علی‌رغم این اهمیت، هنوز واردات کالاها و تجهیزات مربوط به فناوری اطلاعات در رده کالاهای آرایشی-بهداشتی کالای لوکس و تجملی تلقی می‌شود.»

 

توسعه فن‌آوری اطلاعات در امارات
در ادامه این نشست، گزارشی در خصوص توسعه فناوری دیجیتال امارات از سوی دکتر مریم ابوالقاسمی که با همکاری دکتر حمیدرضا احمدیان تهیه شده بود، ارائه شد.

امارات متحده عربی، یکی از اقتصادهای وابسته به نفت است که از چند سال قبل تلاش خود را برای گذار به اقتصاد بدون نفت آغاز کرده‌است. بر اساس بیانیه سال ۲۰۱۵ بالاترین مقام اجرایی این کشور، علم، فناوری و نوآوری به عنوان تنها دارایی این کشور برای آینده مطرح شده‌است.

متن کامل این گزارش را می‌توانید از پایگاه اطلاع رسانی فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در این آدرس دریافت کنید.

 

تاسیس فاز سوم پارک فن‌آوری پردیس
محمد حسین عسکری مدیر کل جذب و پذیرش واحدهای فن‌آوری پارک فن‌آوری پردیس و سید منصور مطلق رئیس اداره جذب و پذیرش شرکت‌های پارک فناوری پردیس گزارشی از آغاز واگذاری زمین‌های فاز سوم پارک فن‌آوری پردیس به حاضران ارائه دادند.

بر اساس این گزارش، پارک فن‌آوری پردیس آماده پذیرش درخواست‌های کلیه شرکت‌های فن‌آوری اطلاعات، تولید کنندگان تجهیزات ارتباطی و فن‌آوری اطلاعات، تولید کنندگان نرم‌افزار و کلیه شرکت‌های دانش‌بنیان برای واگذاری زمین با شرایط ویژه در فاز سوم پارک فن‌آوری پردیس است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">