ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دردسر عجیب سایت هدفمندی برای یارانه‌بگیران

| شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۹، ۰۲:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

در روزهایی که کرونا وضعیت معیشت اقشار کم درآمد را به شدت تحت تاثیر قرارداده، اقدام عجیب سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از یارانه‌بگیران را از یارانه دریافتی محروم کرده است.

در روزهای گذشته که خبر پرداخت وام به یارانه بگیران منتشر شده است با این عنوان که:‌«متقاضیان وام یک تا دو میلیون تومانی می‌توانند بدون مراجعه به بانک‌ها در سایت هدفمندی یارانه (refahi.ir) درخواست خود را ثبت کنند و یارانه نقدی این افراد به عنوان ضمانت توسط بانک‌ها پذیرفته می‌شود.‌»

کاربران با ورود به سایت به صفحه‌‌ای راهنمایی می‌شوند که مختص «اهدای یارانه» یا همان انصراف از دریافت یارانه است و پس از پاسخ به موارد خواسته شده که معمولا با سرعت انجام می‌شود و فشار دادن دکمه نهایی و پاسخی که دریافت کرده، متوجه می‌شود که درخواست از دریافت یارانه را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارائه کرده و مورد پذیرش نیز واقع شده است.

همین موضوع سبب شد تا روز چهارشنبه مهدی قمصریان سخنگوی سازمان برنامه و بودجه بگوید: هنوز سایت و سازوکار ثبت‌نام وام یک میلیون تومانی اعلام نشده است.قمصریان گفت: امروز به اشتباه به نقل از رئیس سازمان برنامه و بودجه اینگونه بیان شده است که متقاضیان وام یک میلیون تومانی برای ثبت نام به سایت هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کنند که اینگونه نیست و سایت محل ثبت نام هنوز اعلام نشده است.

در اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه، هیچ نامی از سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها برده نشده است. همچنین هنوز زمان ثبت نام متقاضیان این وام نیز مشخص نشده است.
در روزهای گذشته برخی از افرادی که دچار این اشتباه شده‌اند در تماس با روزنامه خواستار تصحیح این روند شده‌اند. بدون تردید کسانی در روزهای گذشته مرتکب این اشتباه شده‌اند که وضعیت معیشتی نامطلوبی دارند و به امید ثبت نام برای دریافت وام یک میلیونی به این سایت مراجعه کرده بودند. پس از طرح موضوع در فضای مجازی و اعتراض کسانی که وارد این سایت شده بودند و این روند را ناخواسته طی کرده بودند،‌ سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مردم نگران نباشند و کسانی که در روزهای گذشته وارد این سایت شده و دکمه اهدای یارانه را کلیک کرده‌اند، مشمول این موضوع نخواهند شد.

در این اطلاعیه آمده است: به‌دنبال اشتباه برخی رسانه‌ها در اعلام سایت refahi.ir برای ثبت‌نام وام یک میلیون تومانی که بلافاصله سازمان برنامه و بودجه کشور آن را تکذیب کرد، کسانی که از روز گذشته با مراجعه به این سایت سهواً گزینه اهدای یارانه را انتخاب کردند نگران نباشند، یارانه این افراد همچنان برقرار و پرداخت می‌شود. بعد از فراهم شدن تمهیدات و تدوین دستورالعمل ثبت‌نام متقاضیان، مراتب از طریق اطلاعیه رسمی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

برهمین اساس، عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که این وام به سرپرستان خانوار یارانه‌بگیر با سود ۱۲درصدی پرداخت خواهد شد؛ البته اقساط وام یک‌میلیونی بناست از همان یارانه نقدی که ماهانه پرداخت می‌شود، کسر شود البته بعد از یک وقفه ۴ماهه از زمان واریز وام به حساب یارانه‌ها.اما سوالی که به ذهن می‌رسد این است که چرا کاربر هنگام ورود به سایت سازمان هدفمندی بدون هیچ فهرست یا هشداری بلافاصله به این صفحه هدایت می‌شود؟ (منبع: روزنامه همدلی)

 

تکمیلی 1: چینش گزینه ها در سایت رفاهی باعث اشتباه برخی یارانه بگیران
سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس می‌گوید سازمان هدفمندی باید در شرایط فعلی که بحث درباره پرداخت تسهیلات با ضمانت قراردادن یارانه ها، میان مردم داغ است از ایجاد تغییرات در سامانه سایت رفاه خودداری کند یا حداقل بصورت شفاف موضوع را برای مردم تشریح کند.
رحیم زارع سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت با انتقاد از عدم تشریح کامل موضوع "اهدای یارانه" و درج این‌گزینه در سایت رفاهی بدون توضیح مشخص در سایت، گفت: روز گذشته با انتشار خبری مبنی بر ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات یک میلیون تومانی، افراد بسیاری به سراغ سایت هدفمندی یارانه‌ها که تنها سایت رسمی اعلام درخواست یارانه‌ای محسوب می‌شود، رفتند اما از آنجایی که در این سایت گزینه ای به نام "اهدا یارانه" درج شده، برخی از متقاضیان به اشتباه تصور کردند انتخاب این گزینه به معنای دریافت یارانه جدید و تسهیلات یک میلیون تومانی است بنابراین این گزینه را انتخاب کردند.

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم‌بید و سرچهان با بیان اینکه تاکنون مکانیسمی برای ثبت‌نام وام یک میلیون تومانی در نظر گرفته نشده، افزود: اشتباه سازمان هدفمندی یارانه ها مبنی بردرج بدون توضیح گزینه "اهدای یارانه" موجب شده برخی از مردم به اشتباه اطلاعات خود را در این قسمت وارد کنند که این امر موجب ایجاد نگرانی جدید برای برخی یارانه بگیران-که در شرایطی فعلی معیشت آنها به دلیل مشکلاتی مانند نرخ تورم و بیکاری با مشکلات بسیاری روبه رو است- شده است چرا که برخی اشتباها این گزینه رو انتخاب کرده اند و نگران قطع یارانه خود در این شرایط شده اند.

وی اظهار کرد: سازمان هدفمندی باید در شرایط فعلی که بحث درباره پرداخت تسهیلات با ضمانت قراردادن یارانه ها میان مردم داغ است از ایجاد تغییرات در سایت رفاه خودداری کند یا حداقل بصورت شفاف موضوع را برای مردم تشریح کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: همچنین اگر قرار است مردم یارانه خود را برای کمک به اقشار آسیب پذیر هدیه دهند، دولت باید شفاف برای مردم مشخص کند که از این اعتبار برای حمایت از کدام یک از خانواده ها و با چه ساز و کاری استفاده می کند؟

 

تکمیلی 2: مردم نگران قطع شدن یارانه شان نباشند
روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کل کشور توضیحاتی در خصوص عدم قطع یارانه نقدی ارائه کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کل کشور به گفت‌وگو خبرگزاری خانه ملت، با رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص قطع یارانه ها با تیتر" چینش گزینه ها در سایت رفاهی باعث اشتباه برخی یارانه بگیران" واکنش نشان داد.

روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه ضمن تاکید بر این نکته که گزینه اهداء یارانه چندساله در سایت هدفمندی بوده و این چینش جدید نیست به بیانیه این سازمان درباره نگرانی مردم از قطع یارانه ها اشاره کرد.

در این بیانیه آمده است:

تاکید می شود بدنبال اشتباه برخی رسانه ها در اعلام سایت refahi.ir برای ثبت نام وام یک میلیون تومانی که بلافاصله سازمان برنامه و بودجه کشور آن را تکذیب کرد، کسانی که از روز گذشته با مراجعه به این سایت سهوا گزینه اهداء یارانه را انتخاب کردند نگران نباشند. یارانه این افراد همچنان برقرار و پرداخت می گردد.

مجددا تصریح میگردد: بلافاصله بعد از فراهم شدن تمهیدات و تدوین دستورالعمل ثبت نام متقاضیان، مراتب از طریق اطلاعیه رسمی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

  • ۹۹/۰۱/۲۳

وزارت کار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">