ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رواج پدیده کودک‌هکرها در ایران

| سه شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۰۴:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

ناصری - یکی از موضوعاتی که این روزها زیاد درباره آن می شنویم و می خوانیم ،مسئله هک حساب های بانکی و اطلاعات شخصی است. هکرها سال هاست که با پیشرفت علم و فناوری دست در جیب مردم می کنند و با فریب آن ها و چند کلیک، حاصل دسترنج آن ها را به راحتی به چنگ می آورند. اما برخلاف آن چه درباره هکرها در ذهن دارید و تصور می کردید آن ها افراد میان سالی هستند که یک کلاه مشکی به سر دارند، باید بگوییم که سن این مجرمان اینترنتی بسیار کاهش پیدا کرده و این روزها شاهد پدیده جدیدی در جامعه به نام هکرهای نوجوان هستیم. بنا بر گزارشی اعلام شده که از ابتدای امسال، 25 پرونده هکرهای حرفه‌ای پیش روی پلیس فتا قرار گرفته است که بعد از دستگیری مشخص شده بیشتر این مجرمان نوجوان های زیر 18 سال هستند. به همین دلیل امروز در کنار بررسی شگرد هکرها، درباره این مجرمان کوچک نوشته ایم که به نظر می رسد در عصر تکنولوژی خواندنش ضروری است.

 

سرقت از 16 هزار حساب بانکی
شاید در نگاه اول باورش سخت باشد که نوجوانی که کمتر از 16 سال دارد بتواند 16 هزار حساب بانکی را هک کند اما این اتفاق افتاده و به گزارش عصر ایران ،این نوجوان اراکی در مهر سال گذشته دستگیر شد. این نوجوان در اعترافاتش گفته بود که از طریق هک به حساب و موجودی 16 هزار حساب بانکی دسترسی داشته و به همین دلیل هیچ گاه بی پولی نکشیده است. او با سرقت از این 16 هزار حساب، زندگی لوکسی برای خودش دست و پا کرده بود. این پسر با پول مردم ،خانه‌ای در یکی از نقاط خوب تهران و حتی یک قلاده سگ به‌ ارزش 30 میلیون تومان نیز خریده بود. به گفته پلیس فتا این نوجوان از طریق فیشینگ به این تعداد حساب بانکی دسترسی پیدا کرده بود.


باند 17 ساله ها
یک باند چهار نفره که هیچ کدام سن شان به 18 هم نمی رسید در خرداد امسال دستگیر شدند که توانسته بودند با استفاده از فضای مجازی دو میلیارد تومان از مردم به سرقت ببرند. سرکرده 17 ساله این باند مشهدی که مدرک تحصیلی هم نداشته در اعترافاتش گفته: «بیکار و بی‌پول بودم. هیچ چاره‌ای نداشتم. با دوستانم دست به یکی کردیم. 4 نفر بودیم. من تا کلاس دهم بیشتر نخوانده‌ام. این کار را یکی از دوستانم به من آموزش داد.» شگرد کار آن ها این گونه بوده که در کانال‌های تلگرام و پیج‌های مختلف اینستاگرام کالا‌هایی را که وجود خارجی نداشتند با نصف قیمت اصلی‌اش برای فروش می‌گذاشتند.

زمانی که فردی فریب می‌خورده و برای این کالا حاضر به واریز مبلغ می شده، شماره کارت افرادی را که می‌خواستند کالای گران قیمتی را در فضای مجازی بفروشند، به خریداران می‌دادند و رسید واریز طعمه شان را برای فروشنده ارسال می کردند و کالای جدید را می گرفتند و آن را در بازار می فروختند. این باند چهار نفره در پاسخ به این سوال که خانواده نمی گفتند این پول ها را از کجا می آورید؟ هم گفته بودند،  خانواده‌هایمان از هیچ چیز خبر نداشتند. نمی‌گذاشتیم بفهمند. هر وقت سوال می‌کردند می‌گفتیم که کار‌های اینترنتی می‌کنیم و آن ها هم چیزی نمی‌گفتند.


هک 2300 حساب با همدم یاب
هکر نوجوانی با تبلیغ یک برنامه جعلی بعد از سرقت  دو هزار و ۳۰۰  اطلاعات حساب بانکی در خرداد امسال در ساوه دستگیر شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران ،این نوجوان در کانال های تلگرامی اقدام به تبلیغ برای نرم افزاری به نام «همدم یاب» می کرده که هزینه عضویت در آن بسیار ناچیز بوده و بعد که افراد روی لینک پرداخت کلیک می کردند، نادانسته تمام اطلاعات حساب بانکی شان را در اختیار این نوجوان هکر قرار می دادند و هکر با استفاده از این اطلاعات، اقدام به برداشت از حساب بانکی آن ها می کرده است. ‌ در بازجویی‌های انجام‌شده مجرم به سرقت دو هزار و ۳۰۰ اطلاعات حساب بانکی در سطح کشور با تبلیغ برنامه جعلی همدم‌یاب و دیگر موارد مشابه اعتراف کرد.


 شگرد هکرها
یکی از  متداول ترین وساده ترین روش ها که توسط هکرها استفاده می شود و حساب بانکی مردم را خالی می کند روش فیشینگ است که احتمالا بارها اسم آن را شنیده اید. در این روش هکر با وعده های خوش آب و رنگ مانند آن چه در همدم یاب گفتیم یا فروش کالای گران قیمت با قیمتی بسیار کمتر شما را ترغیب می کند از طریق لینکی که به شما می دهد اقدام به واریز پول کنید. شاید در وهله اول فکر کنید که دو یا پنج هزار تومان که پولی نیست ولی شما با کلیک روی لینک برای واریز پول و نوشتن اطلاعات حساب بانکی تان نه تنها آن پول که تمام موجودی حسابتان را هم در اختیار هکر قرار می دهید. پس حتما به تبلیغ هایی که شما را وسوسه می کند، توجه کنید.
روش دیگری که به تازگی برای سرقت در فضای مجازی به کار می رود خرید کالا از طریق فضای مجازی است. در بسیاری از موارد که کشف شده و یک نمونه آن را در بالا برای شما ذکر کردیم شما پول را به حساب فردی واریز می کنید که سارق می خواهد از او کالایی بخرد و در اصل شما با این کار برای سارق کالایی خریده اید. پس قبل از خرید اینترنتی از صحت معامله ای که می کنید، مطمئن شوید.


استعدادها را رها نکنید
آن چه در پرونده های این هکرهای نوجوان دیده می شود که برخی از آن ها را برای تان ذکر کردیم ،نشان می دهد این روزها برخی از نوجوان های باهوش که ساعت ها پای تبلت، گوشی یا رایانه می نشینند اگر تحت مراقبت و نظارت والدین نباشند می توانند دست به کارهای خطرناکی بزنند که گاه خودشان هم از عواقبش مطلع نیستند. خانواده می توانند با کشف این استعدادها و آموزش درست به آن ها از این استعداد در روش های مفید و در خدمت به جامعه استفاده کنند.


راهی برای مهار مجرمان اینترنتی
بسیاری از کارشناسان معتقدند که مجازات های فعلی برای مهار مجرمان اینترنتی کافی نیست و باید این افراد دایم مورد رصد قرار بگیرند. علیرضا دقیقی حقوقدان جرایم رایانه‌ای هم در گفت و گویی با «شهروند» بیان کرده: «این گونه جرم‌های اینترنتی به بازنگری جدی نیاز دارد. اگر این افراد را زندانی کنیم، بعد از آزادی باز هم به سراغ همین کار می‌روند ولی اگر از استعداد آن ها در جهت کمک به جامعه استفاده کنیم قطعا بهتر خواهد بود. معمولا افرادی که دست به این جرایم اینترنتی می‌زنند، بیشتر از پول، لذتش هم برایشان مهم است. به آن به چشم یک تفریح نگاه می‌کنند. برای همین باید به فکر مجازات‌هایی برای بازدارندگی آن ها از جرم باشیم.» (منبع:خراسان)

  • ۹۹/۰۸/۲۷

امنیت سایبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">