ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

علی شمیرانی- شورایFTTH  اروپا یک انجمن صنعتی با ماموریت پیشبرد اتصال همه جا بر پایه فیبر به کل اروپا است. چشم انداز شورای مذکور این است که اتصال فیبر شیوه زندگی، تجارت و تعامل ما را تغییر داده و بهبود می بخشد و همه و همه چیز را در همه جا به هم متصل می کند.

شورایFTTH  اروپا یک انجمن غیرانتفاعی است که در بلژیک ثبت شده است. این شورا دارای هفت کمیته فعال و یک گروه کاری است که طیف گسترده ای از موضوعات مرتبط با فیبر و اولویت های صنعت را پوشش می دهد.

شورای فیبرنوری اروپا همچنین عضو «FCGA» یا اتحاد جهانی شورایFTTH  است که بستری برای همکاری شش شورا منطقه ای FTTH فعال در آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و شمال آفریقا، آفریقا، اروپا و آسیا و اقیانوسیه به شمار می‌رود. همه شوراهای FTTH یک هدف مشترک دارند: تسریع پذیرش فیبرنوری در خانه‌ها. همه آنها به عنوان سازمان های قدرتمند و مستقل در جغرافیای مربوطه خود عمل می کنند. این تمرکز منطقه ای به شوراهای FTTH قدرت ویژه ای می دهد تا فعالیت های خود را با وضعیت بازار خاص در منطقه خود تطبیق دهند.

این شورا در گزارش اخیر خود اعلام کرده با تحول بازار و پیشرفت‌های فناورانه که بیانگر مسیر امیدوارکننده است، فیبر به خانه (FTTH)، در حال حاضر، در مرحله تکامل قابل توجه قرار دارد.

گزارش حاضر که از سوی «شورای فیبرنوری اروپا» (FTTH Council Europe) تهیه شده است، ضمن مرور تحلیلی بر پیش‌بینی‌های بازار فیبر به خانه، از سال 2023 تا 2029، تکامل پوشش و پذیرش فیبر به خانه/ ساختمان (FTTH/B) را در منطقه اتحادیه اروپا شامل 27 کشور و بریتانیا (EU27+UK) و منطقه EU39 نشان می‌دهد.

  • ISPهای جایگزین: پیشگامان دیجیتال

از لحاظ تاریخی، در کشورهایی که بیشتر، مبتنی بر زیرساخت‌های مسی و کابلی هستند، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتیِ جایگزین، به عنوان مشارکت‌کنندگان مهم در چشم‌انداز فیبر به خانه ظاهر شده‌اند.

مشارکت فعال آنها در استقرار FTTH، ویژه مناطقی که نهادهای ملی بزرگ به آن توجه نمی‌کنند، قابل ستایش است. این ISPها، نه تنها زیرساخت فیبر نوری را گسترش می‌دهند، بلکه در زمینه کاهش شکاف دیجیتال نقش اساسی ایفا می‌کنند. آنها تضمین می‌کنند مناطقی که قبلا از آنها استفاده نشده، به اینترنت پرسرعت و قابل اعتماد، دسترسی پیدا خواهند کرد.

  • پوشش فیبر به خانه/ ساختمان تا سال 2029

در ادامه این گزارش آمده، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2029، اروپا شاهد پیشرفت‌های قابل توجه در حوزه زیرساخت‌های دیجیتال، به‌ویژه استقرار فیبر به خانه/ ساختمان (FTTH/B) باشد.

برآورد داده‌ها نشان می‌دهد حدود 215 میلیون خانه برای FTTH/B در سال 2029 در منطقه EU27+UK و 312 میلیون خانه در منطقه EU39 تصویب شده است و پیش‌بینی ‌می‌شود سه کشور برتر از نظر خانه‌های مورد قبول، آلمان (38.6 میلیون)، فرانسه (33.3 میلیون) و انگلیس (29.6 میلیون) باشند.

رشد پیش‌بینی‌شده، بر تعهد و تلاش‌ راهبردی کشورهای اروپایی برای تقویت زیرساخت‌های پهنای باند، تاکید دارد و تضمین می‌کند اکثریت قریب به اتفاق ساکنان آنها، به اتصال اینترنت پرسرعت و قابل اعتماد دسترسی خواهند داشت.

  • انتقال به FTTH: حرکت استراتژیک مدیران کنونی

در کشورهایی مانند انگلیس، آلمان و ایتالیا، یک تغییر قابل ملاحظه استراتژیک توسط ارائه‌دهندگان وجود دارد. این نهادها، در حال گذار از شبکه‌های مسی یا کابلی سنتی، اکنون روی عرضه فیبر جامع تمرکز دارند.

این حرکت استراتژیک، فقط مربوط به تطبیق نیست، بلکه درباره پیش‌بینی و برآورده شدن تقاضاهای رو به رشد پایگاه مصرف‌کننده هوشمند دیجیتال است. پیش‌بینی می‌شود این ابتکارات، سنگ بنای استقرار کامل فیبر آینده باشد و شکاف دیجیتال مناطق شهری و روستایی را مدنظر قرار دهد.

  • معیارهای عرضه برای استقرار پهن باند در اروپا

منطقه اروپا، شاهد تغییر برنامه‌های استراتژیک از بازیگران مخابراتی به سمت استقرار پهنای باند پرسرعت، به‌ویژه پس از تاثیر کووید 19 بود. دولت‌ها بودجه عمومی را برای استقرار شبکه‌های فیبر اختصاص داده‌اند تا اطمینان یابند زیرساخت دیجیتال، قوی باقی می‌ماند.

شهرداری و فعالان خدمات شهری، ابتکارات جدیدی برای تسریع توسعه فیبر در مناطق دورافتاده شامل اپراتورهای خصوصی فاقد انگیزه برای استقرار اتخاذ کرده‌اند.

درهمین راستا بسیاری از بازیگران، موضوع توقف کابل‌های مس را مطرح کرده‌اند.

علاوه بر این، اپراتورهای کابلی در حال مهاجرت به سوی FTTH/B هستند. روند فزاینده‌ در احداث خانه‌های سبز وجود دارد که در آن، FTTH به طور سیستماتیک در واحدهای مسکونی جدید ایجاد می‌شود.

محدودیت‌های پهنای باند شبکه‌های کابلی و مسی فعلی، بازیگران مخابراتی را به سمت استقرار راه‌حل‌های تمام‌فیبر سوق می‌دهد. علاوه بر این، تقاضای فزاینده ترافیک، اپراتورها را وادار می‌کند تا به سمت فیبر کامل ارتقا دهند و به ایام پیک جدید توجه کنند.

به لطف برنامه‌های ملی که به تازگی آغاز شده و اهداف برنامه دیجیتال برای اروپا (DAE)، ویژه سال‌های 2025 و 2030، اتصال تمام‌فیبر در کشورهای اروپایی به قله‌های پیشرفت جدید خواهد رسید.

  • سایر ملاحظات در استقرار پهنای باند

چشم‌انداز پهنای باند نیز تحت‌تاثیر عوامل مختلف است. تاثیر هزینه‌های زیرساخت، بهبود در DSL مبتنی بر مس مانند super-vectoring و G.Fast و نیز پیشرفت‌ در شبکه‌های مبتنی بر کابل با DOCSIS 3.1 و DOCSIS 4.0، آینده قابل توجهی دارد.

روند رو به رشد قراردادهای اشتراک شبکه و استقرارهای جدید با سرمایه‌گذاری مشترک بین بازیگران دیده می‌شود. تغییرات نظارتی در هر دو سطح اروپایی و ملی، با هدف تقویت تعهد مشترک برای استقرار شبکه‌های FTTH است.

همچنین فضای اقتصاد کلان، با ظهور دورکاری به عنوان مسیر تحول جدید، منجر به ایجاد مدل‌های تجاری نوین شده است. با این حال، برنامه‌ریزی عرضه فیبر به خانه، ممکن است از نظر دسترسی به منابع ایجاد آن، با چالش‌هایی مواجه شود.

  • مشترکان و خانه‌های دارای FTTH/B

تا سپتامبر 2023، منطقهEU39  از تعداد 121 میلیون مشترک فیبر به خانه/ ساختمان و 244 میلیون FTTH/B خانه عبور کرد.

اطلاعات تهیه‌شده توسط IDATE برای شورای فیبر به خانه اروپا، شواهد تاریخی و پیش‌بینی‌شده از مشترکان FTTH/B و خانه‌هایی را که از سال‌های 2012 تا 2029 منتقل شده‌اند، ارائه می‌کند.

مقایسه بین EU27+UK و EU39، نشان‌دهنده رشد و پتانسیل بازار FTTH/B در اروپاست.

  • PON در مقابل P2P فیبر اترنت

پیش‌بینی می‌شود PON (شبکه نوری غیرفعال) به فناوری اصلی تبدیل شود و سرعت متقارن چند گیگابیتی را به شیوه‌ پایدارتر ارائه دهد. همچنین برآوردها حاکی است تا پایان سال 2024، منطقه EU39 از 132 میلیون اشتراک FTTH فراتر رود که 67 درصد کل اشتراک‌های EU27 + UK را شامل می‌شود.

انتظار می‌رود تا سال 2029، منطقه Europe39، حدود 201 میلیون اشتراک فیبر به خانه و منطقه EU27+UK، بیش از 143 میلیون، اشتراک داشته باشد.

  • H2: انتظارات کاربران؛ کاتالیزوری برای تکامل FTTH

مسیر بازار فیبر به خانه، از سال 2023 تا 2029، تحت‌تاثیر عوامل متعدد، از مداخلات نظارتی تا انتظارات مشتریان در حال تحول قرار دارد. همان‌طور که مسیر از این چالش‌ها عبور می‌کند، تاکید بر معماری FTTH به طور فزاینده برجسته می‌شود و تضمین می‌کند هم مصرف‌کنندگان و هم کسب‌وکارها برای پیشرفت در عصر دیجیتال، به خوبی مجهز خواهند بود.

  • توضیحات:

EU39: به گروهی از 39 کشور اروپایی می‌گویند. هرچند کشورهای خاص گروه «EU39» می‌توانند بر اساس زمینه، متفاوت باشند اما در بسیاری از موارد مربوط به پهنای باند و ارتباطات راه دور، ممکن است شامل 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی باشند.

EU27: به 27 کشور عضو اتحادیه اروپا اشاره دارد. این عبارت پس از خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا در 31 ژانویه 2020، در رویدادی که «برگزیت» ‌نامیده می‌شود، به طور استاندارد تعریف شد. قبل از خروج بریتانیا، بیشتر با عنوان EU28 شناخته می‌شد. (منبع:عصرارتباط)

  • ۰۳/۰۴/۰۸

فیبرنوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">