ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چرا مشترک مورد نظردر دسترس نمی‌باشد

| يكشنبه, ۱ بهمن ۱۳۸۵، ۰۳:۵۴ ب.ظ | ۱ نظر

هم‌اکنون بیش از ‪ ۱۰‬میلیون مشترک تلفن همراه در کشور وجود دارد و بی‌شک هنگام برقراری تماس با آنها با چند پیام صوتی آشنا (‪ (Announce‬که به دو زبان فارسی و انگلیسی تلفظ می‌شوند، مواجه شده‌اید.

برخی از این پیامها فقط برای یک حالت و برخی دیگر برای چند حالت مختلف پخش می‌شود که بیشتر مردم از چگونگی و دلیل‌ارسال آنها اطلاع چندانی ندارند.

شنیدن برخی ازاین پیام‌ها برای تعدادی ازمردم عادی شده است و برای برخی دیگر عکس‌العمل‌های مختلف از جمله عصبانیت یا نگرانی را به همراه دارد، در حالیکه اگر مردم از دلایل ارسال این پیام‌ها آگاهی داشته باشند، شاید واکنش مناسب تر و منطقی‌تری از خود نشان دهند.

" برقراری ارتباط با مشترک موردنظر مقدور نمی‌باشد"، با معادل انگلیسی "‪ "The call number is restricted‬شاید یکی از آشناترین پیام‌هایی باشد که در این روزها زیاد آن را می‌شنویم.

مهمترین دلایل ارسال این پیام عدم آنتن‌دهی مناسب شبکه تلفن همراه است یا اینکه مشترک مورد نظر به‌دلیل جابه‌جایی از منطقه اولیه خود (‪ (Home area‬در مکانی باشد که از آنتن دهی خوبی برخوردار نیست.

یکی دیگر از دلایل ارسال این پیام می‌تواند فعال شدن سیستم " انسداد " (‪ (Barried‬از طرف شرکت مخابرات به دلیل بدهی مشترک است که در این حالت برقراری تماس با مشترک بدهکار امکانپذیر نیست.

البته ممکن است در این حالت مشترک مورد نظر، سیستم انسداد گوشی خود را به دلایل مختلفی از جمله گمراه کردن تماس گیرندگان، فعال کرده باشد.

"در حال حاضر، تماس با مشترک مورد نظر امکان‌پذیر نمی‌باشد، لطفا بعدا شماره‌گیری نمایید" با معادل انگلیسی طولانی " ‪ " The subscriber is not reachable now.please try later‬نیز یکی دیگر از پیام‌های صوتی رایج در شبکه ارتباطات سیار است.

مهمترین دلایل اعلان این پیام،عدم آنتن‌دهی، واقع شدن در منطقه کور، مشغول بودن شبکه و کانال‌های تلفن همراه یا انتقال تماس (‪ (Call Forward‬نادرست (عمدی یا غیر عمدی) توسط مشترک می‌باشد.

پیام " دستگاه مشترک مورد نظر خاموش می‌باشد " با معادل انگلیسی " ‪ " The mobile set is off‬نیز همانطور که از عنوان آن مشخص است به دلیل خاموش بودن گوشی مشترک اعلام می‌شود.

هرچند ممکن است به‌دلیل‌ثبت (‪ (Register‬یا به روز (‪ (Update‬نشدن سیم‌کارت در شبکه تلفن همراه نیز پیام " خاموش بودن دستگاه " ارسال شود.

پیام " شماره مشترک مورد نظر در شبکه موجود نمی‌باشد " با معادل انگلیسی " ‪ " The called number is not valid‬به‌دلیل تعریف و دایر نشدن شماره مورد نظر در شبکه تلفن همراه اعلام می‌شود.

همچنین در این حالت ممکن است هنوزپیش شماره تلفن همراه‌مورد نظر در مرکز موبایل و سوییچ‌هایی که تماس از طریق آن برقرار می‌شود تعریف نشده یا تماس گیرنده به اشتباه شماره تلفن مورد نظر خود را با تعداد اعداد کمتر یا بیشتر از حد نرمال گرفته باشد.

"شماره مورد نظر اشغال است"(‪The dialed number is busy)‬از جمله پیام‌هایی است که این روزها کمتر در شبکه تلفن همراه کشور استفاده می‌شود.

اشغال بودن خط تلفن مشترک مورد نظر، رد کردن تماس (‪ (Reject‬یا انتقال تماس به حالت اشغال بودن (‪ (Busy‬از جمله دلایل ارسال این پیام می‌باشد.

پیام"مشترک مورد نظر در دسترس نمی‌باشد " نیز از دیگر پیام‌های صوتی رایج درشبکه تلفن همراه کشور است که‌مهمترین دلایل آن، قرارگرفتن مشترک در منظقه بدون پوشش شبکه یا نیافتن اطلاعات مشترک مورد نظر در شبکه تلفن همراه در مرحله " ‪ " Paging‬است.

هرچند انتقال تماس به‌شماره تلفن همراه دیگری‌که در دسترس نباشد نیز باعث اعلام این پیام می‌شود.

پیام " تمام مسیرها به سمت مشترک مورد نظرمسدود می‌باشد " به‌دلیل انسداد مسیرهای ترافیکی در شبکه تلفن همراه یا ثابت اعلام می‌شود.

یکی دیگر از پیام‌هایی که امروزه کمتر آن را می‌شنویم ، عبارت " برقراری ارتباط برای شمامقدور نمی‌باشد"(‪ ( The outgoing call is barried‬است که به علت مسیریابی نادرست بخاطر وجود اشکال در سیستم ارتباطات سیار ارسال می‌شود.

هرچند ممکن است مسدود بودن شماره مشترک مورد نظر به خاطر بدهی نیز یکی از دلایل ارسال این پیام باشد.

"لطفا منتظر بمانید"(‪ (Call waiting‬نیز تنها در زمانی به گوش شما می‌رسد که مشترک مورد نظر سرویس انتظار مکالمه خود را فعال کرده و در موقع تماس شما با فرد دیگری در حال صحبت است.

این نکته قابل ذکر است که در زمان حاضر در اپراتور تلفن همراه وزارت ارتباطات برخی از این پیام‌ها با یکدیگر تلفیق شده و ما آنها را بندرت و در برخی از مناطق هشت گانه تلفن همراه کشور می‌شنویم ، هرچند که به گفته کارشناسان، هر اپراتور تلفن‌همراه‌می‌تواند برای خود پیام‌های صوتی جدیدی به اشکال مختلف تعریف و از آن استفاده کند.

در حالیکه در سیستم‌های تلفن همراه در دنیا، پیام‌های صوتی مختلفی تعریف شده است، پیام‌های مذکور در این گزارش بیشتر در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ۸۵/۱۱/۰۱

نظرات  (۱)

🐼🐼🐼

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">