ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس پلیس فتا پایتخت گفت: بیشترین حجم جرایم سایبری مربوط به کلاهبرداری‌های مرتبط با حوزه بانکداری الکترونیک است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ درباره وضعیت امنیت سایبری پایتخت طی یک سال گذشته، اظهار کرد: بالغ بر ۸۵ درصد جرایم سایبری که برایشان پرونده تشکیل دادیم، به نتیجه رسیدند و باند‌های مختلفی در حوزه‌های امنیت الکترونیک، قمار و شرطبندی، امنیت بانکی، اسکیمر، اوباش مجازی منهدم شدند.

وی افزود: طی چند سال اخیر پلیس زیرساخت‌های مناسبی را در بحث OTP راه اندازی کرده و در حوزه خرید‌های اینترنتی مقداری رشد جرایم بیشتر از دیگر حوزه‌ها بوده است.

سرهنگ گودرزی تصریح کرد: بانکداری الکترونیک یکی از حوزه‌های کلاهبرداری است که با دریافت رمز‌های دوم توسط مجرمان از هموطنان کلاهبرداری می‌شود.

وی با بیان اینکه افرادی با مهندسی اجتماعی به داده‌های کاربران دسترسی پیدا می‌کنند، گفت: در این بین مجرمان با دسترسی به اطلاعات کاربران اقدام به انجام کلاهبرداری از آن‌ها می‌کنند.

سرهنگ گودرزی گفت: برخی‌ها به بهانه مختلف اعم از سامانه ثنا و ... اقدام به ارسال پیامک می‌کنند، در حالی که این پیامک‌ها جعلی و دارای لینک‌های بدافزار بوده و با کلیک کاربر بر روی آن، اطلاعات تلفن‌همراهش به سرقت می‌رود.

رئیس پلیس فتا پایتخت با بیان اینکه کلاهبرداری در حوزه رمز ارز‌ها از دیگر جرایمی است که در حال حاضر شاهد وقوع بیش از حد این جرم هستیم، تصریح کرد: متهمان زیادی در این زمینه دستگیر شده‌اند. بیشترین حجم جرایم سایبری مربوط به کلاهبرداری‌های مرتبط با حوزه بانکداری الکترونیک است و مجرمان به هر نحوی در پی دست یابی به اطلاعات کاربران هستند.

وی با بیان اینکه در وهله دوم خرید‌های اینترنتی از جمله جرایمی است که بیشترین پرونده‌ها را به خود اختصاص داده است، گفت: کلاهبرداری در حوزه رمز ارز‌ها در رتبه سوم جرایم پرشمار مجازی در پایتخت است.

سرهنگ گودرزی با بیان اینکه مرکز فوریت‌های سایبری یکی از دستاورد‌هایی است که حدود یک سال از راه اندازی آن می‌گذرد، بیان کرد: جرایم سایبری محدود به زمان و مکان نیستند، لذا ما آماده دریافت گزارش‌های شهروندان برای مقابله با مجرمان سایبری هستیم.

وی افزود: با رشد سریع اینترنت، نفوذ به آن افزایش یافته و از این رو بسیاری از افرادی که در شبکه‌های مجازی فعالیت می‌کنند باید مواردی را رعایت کنند تا در دام مجرمان نیفتند.

رئیس پلیس فتا پایتخت با بیان اینکه فرهنگ و روش استفاده از شبکه‌های مجازی به خوبی در جامعه فرهنگ سازی نشده است، گفت: همه شبکه‌های اجتماعی احراز هویت دو مرحله‌ای دارند که کاربران باید آن‌ها را فعال کنند.

وی افزود: حوزه رمز ارز‌ها به هیچ عنوان محل مناسبی برای سرمایه گذاری نیست چرا که این فضا، داده‌ها و سرورهایش تحت اختیار کاربران نیست. برخی از صرافی‌ها مدت هاست که خدمات خود را در این زمینه قطع کردند و از طرفی افرادی مدعی شدند که با صرافی‌ها ارتباط داریم.

سرهنگ گودرزی تاکید کرد: کاربران به هیچ عنوان به پیامک‌های ناشناسی که دارای لینک‌های ناشناس هستند مراجعه نکنند، هیچ سازمان رسمی و نهاد حاکمیتی از سرشماره عددی و شخصی به هموطنان پیامکی ارسال نمی‌کند.

به گفته وی اینگونه پبامک‌ها دارای لینکی هستند که کاربران اگر بر روی آن کلیک کنند، تمام اطلاعات خصوصی تلفن همراهشان به سرقت می‌روند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">