ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آیا رگولاتوری ابزار نظارتی دارد؟

| شنبه, ۲۶ آبان ۱۳۸۶، ۰۲:۳۹ ب.ظ | ۰ نظر

کورش شمس - معاون فنی سازمان تنظیم مقررات اخیرا گفته است: "تجهیزات مخابراتی تولید داخل که فاقد تاییدیه این سازمان هستند اجازه توزیع در بازار را ندارند."

این اندازه حساسیت بر روی میزان انطباق محصولات مخابراتی تولید داخل با استانداردهای موجود نشان می دهد که رگولاتور مخابراتی کشورمان با وسواس و دقت خاصی بر فرایند تولید و واردات تجهیزات و محصولات مخابراتی به بازار ایران نظارت می کند که البته بسیار امیدوار کننده است و بر همین اساس هم مصرف کنندگان محصولات مخابراتی در بازار ایران باید بتوانند با خیال آسوده به تامین نیاز خود بپردازند.

اما وقتی معاون فنی این سازمان می گوید:"در زمان حاضر برخی از گوشی های تلفن همراه ساخت داخل و نیز مجموعه ای از گوشی های چینی وارداتی که مشخص نیست از چه مجرایی وارد کشورشده اند، فاقد این تاییدیه هستند. "وضعیت تا حدی نگران کننده می شود و نشان می دهد که این سازمان از قدرت اجرایی لازم برای جلوگیری از عرضه این قبیل محصولات به بازار برخوردار نیست.

این تناقض در اظهارات معاون فنی رگولاتوری در عین حال حکایت از آن دارد که این همه"مته به خشخاش گذاشتن" این سازمان فقط مختص شرکت هایی مانند کارخانجات مخابراتی ایران است که باید برای دریافت تایید نمونه محصولاتشان ماههای متمادی در انتظار بمانند.

در حالی که، برخی تولید کنندگان داخلی و همینطور واردکنندگان گوشی های تقلبی چینی اساسا نیازی به مجوز و تاییدیه این سازمان ندارند و می توانند گوشی های کم کیفیت و تقلبی شان را به سادگی به بازار عرضه کنند.

در نتیجه یک سئوال مهم مطح می شود: این که اگر تاییدیه ها و مجوزهای رگولاتور مخابراتی ضمانت اجرایی نداشته باشد، چگونه می توان از توزیع محصولات فاقد تاییدیه این سازمان در بازار جلوگیری کرد؟

دیگر این که اگر قرار باشد پروسه تایید نمونه های تولیدی در داخل کشور این همه وقت گیر شود، آیا فرایند صدور مجوز یا تاییدیه رگولاتور به بزرگترین مانع در مسیر رشد تولیدات داخلی تبدیل نخواهد شد؟

واقعیت این است که سازمان تنظیم مقررات در مواردی مانند سرویس MMS با عجله مجوز می دهد و پس از آن با حوصله و بدون کمترین تعجیل آیین نامه می نویسد و برای صدور تاییدیه تجهیزات توسعه 6 میلیون خط موبایل مدت ها وقت کشی می کند که این امر علاوه بروز نگرانی هایی درباره نحوه عملکرد این سازمان ،باعث می شود تا صنعت مخابرات ایران نیز نتواند خود را با سرعت رشد این صنعت در جهان منطبق کند.

از این رو ضروری است تا سازمان تنظیم مقررات به جای رعایت کامل شعائر بوروکراسی اداری، برای کسب قدرت و ضمانت لازم جهت اجرای مصوبات و مجوزهای خود تلاش کند و کمی هم به عقب ماندگی های صنعت مخابرات کشورمان فکر کند تا دست کم روند رشد و توسعه این صنعت، از آنچه که هست کند تر نشود.
منبع : موبنا

  • ۸۶/۰۸/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">