ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مجوزی بی‌قاعده به نام دانش‌بنیان

| دوشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۸۸، ۰۶:۰۴ ب.ظ | ۰ نظر

یاسر جبرائیلی - گزارش داده‌اند درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان از 200میلیارد تومان در سال 92 به 67 هزار میلیارد تومان در سال 99 رسید، این آمار کمی گمراه کننده است!

باید اضافه کرد تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان هم از 52 شرکت به نزدیک 6 هزار شرکت رسیده است؛ شنیدم اخیراً یک تاکسی اینترنتی هم دانش‌بنیان و از مالیات معاف شده است.

این حجم از اعطای امتیاز دانش‌بنیانی به شرکت‌ها شاید به درد آمار دادن بخورد اما معلوم نیست که در جهت منافع ملی باشد؛ کشور ما نیازهای جدی در حوزه‌های متعدد به فناوری‌های خاص دارد و منابع‌مان نیز محدود است.

شما وقتی اسم یک شرکت را دانش‌بنیان می‌گذارید یعنی از جیب مردم انواع تسهیلات و معافیت‌ها به آن پرداخت می‌کنید؛ حال پرسش اینجاست که نسبت منافعی که از محل منابع عمومی عاید این شرکت‌ها می‌شود، با منافع ملی چیست؟

آیا دریافت‌کنندگان این امتیازهای خاص، به پروژه پیشرفت کشور کمک می‌کنند و نیازهای اساسی ما در حوزه‌های دانش‌بنیان را رفع می‌کنند؟ حتما تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها که دستاوردهای شگرفی دارند، چنین هستند اما افزایش بی‌حساب و کتاب تعداد این شرکت‌ها، با رویکرد تخصیص منابع برای به حرکت درآوردن لوکوموتیو پیشرفت کشور سازگار نیست.

یکی از اساسی‌ترین تحولاتی که انشالله در دولت جوان حزب‌الهی رخ خواهد داد، تغییر رویکرد حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. ما باید اولویت‌های خود در حوزه فناوری را در صنایع مختلف احصاء کنیم‌، سپس از شرکت‌هایی که برای رسیدن به این فناوری‌ها تلاش می‌کنند یا نیازهای کشور در آن حوزه را برآورده می‌کنند، تحت عنوان دانش‌بنیان حمایت کنیم.

معنی ندارد مثلاً کشور گیر ای.سی.یو یا ایربگ باشد و ما نهایتاً از وزارت دفاع بخواهیم که این نیاز را رفع کند اما در آن سو، اسم یک شرکت تاکسی اینترنتی را دانش‌بنیان بگذاریم و از حمایت‌های خاص بهره‌مندش سازیم‌!

اشکال دیگر این نحوه گسترشِ کمی شرکت‌های دانش‌بنیان این است که قاعدتاً وقتی منابع ما کم و تعداد این شرکت‌ها زیاد است، حمایتی که میان این همه شرکت توزیع شود، عمق و اثرش کم می‌شود و نتیجه قابل توجهی به دست نمی‌آید؛ نظام مدیریتی ما نیازمند تغییر ریل است، نه تغییر سرعت. این تحول، صرفاً از جوانان انقلابی برمی‌آید. (منبع:تسنیم)

  • ۸۸/۰۱/۲۴

دانش‌بنیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">