ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فشار برای ورود استارت‌آپ‌ها به بورس

| دوشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۸۸، ۰۶:۰۵ ب.ظ | ۲ نظر

محمدحسین انتظاری* - در بورس ما با سرمایه‌های خرد مردمی مواجهیم و طبعاً اهمیت حفظ این سرمایه‌ها برای مردم مهم است. به همین جهت سازمان بورس توجه خاصی به شرکت‌هایی که قصد ورود به بورس را دارند؛ خواهد داشت تا از سرمایه‌های مردمی محافظت کند.

شرکت‌های استارتاپی با ریسک بالایی همراه هستند. وقتی این شرکت‌ها وارد بورس می‌شوند این ریسک به سرمایه‌های مردم هم منتقل می‌شود. پس قبل از ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه؛ لازم است که تا اندازه قابل قبولی این شرکت‌ها پایدار شده باشند.

از جمله شروطی که باید برای ورود این شرکت‌ها به بورس در نظر گرفت؛ دو سال سود‌ده بودن این شرکت‌هاست. همچنین نباید زیان انباشته و نیز سهامداران ایرانی داشته باشند.

این پارامترها ریسک سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها را کاهش می‌دهد.

اما شرکت‌های استارتاپی ذاتاً فلسفه متفاوتی دارند. به‌طور مثال بسیاری از این شرکت‌های بزرگ که مردم نیز آن‌ها را به خوبی می‌شناسند ممکن است دارای زیان‌های انباشته باشند یا اینکه صورت‌های مالی مناسبی ندارد.

برخی اخبار درباره گرفتاری‌های مالی و همچنین تعدیل نیرو در این شرکت‌ها، این موضوع را تأیید می‌کند. به همین جهت مشخص نیست شرط دو سال سود‌ده بودن چقدر درباره این شرکت‌ها صادق است.  

مشخص نبودن روش ارزش‌گذاری این شرکت‌ها چالش دیگر این ماجراست. شرکت‌های استارتاپی چون دارای سرمایه فیزیکی کمی هستند و اغلب سرمایه‌های نامشهود دارند روش ارزش‌گذاری در این شرکت‌ها سخت است. و این روش هنوز مشخص نشده است. البته در همه جای دنیا با این چالش مواجه هستند. همچنین باید سرمایه‌گذاران ایرانی باشند.

اما ما در ترکیب سهامداران این شرکت‌ها اغلب سهام‌داران خارجی را نیز مشاهده می‌کنیم. زیرا سهامداران خارجی می‌توانند پس از تأمین سرمایه از طریق بازار بورس؛ بخشی از این سرمایه را از کشور خارج کنند که این اتفاق نامناسبی است. موضوع دیگر تنظیم‌گری این شرکت‌هاست.

بدین صورت که تاکنون بسیاری از این شرکت‌ها تن به نظارت و تنظیم‌گری درست نداده‌اند و البته بخش‌هایی از حاکمیت نیز وظیفه خود را در این باره انجام نداده است.

*مدیر گروه سیاستگذاری و حکمرانی فضای مجازی اندیشکده تداوم

(منبع:صبح نو)

در همین رابطه:مصوبه عجیب دولت برای بردن استارت‌آپ‌ها به بورس

 

نظرات  (۲)

چه جالب

بنده در تاریخ 1400/02/26 به درمانگاه تخصص بیمارستان امام رضا اردبیل مراجعه کردم ولی با عرض تاسف نسخه بصورت آزاد روی کاذ نوشت گفتند تو این درمانگاه  برای نسخه الکترونیکی امکانات نداریم

روزانه حداقل هزار بیمار مراجعه می کنند چه کار کنند با پردات حق بیمه دارو را آزاد بگیرند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">