ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اعتراض PAPها به کاهش قیمت اینترنت!

| شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۸۷، ۰۲:۰۴ ب.ظ | ۰ نظر

مدیران 11 شرکت بزرگ خصوصی دارنده مجوز ارائه خدمات انتقال داده‌‏ها (PAP) در نامه‌‏ای خطاب به معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به "تصویب تعرفه ارائه خدمات اینترنت باند پهن با استفاده از ADSL و کاهش قیمت تامین اینترنت برای ارائه این خدمات" اعتراض و این اقدام را سبب خروج شرکت‌‏های خصوصی از عرصه ارائه خدمات دانسته و آن را عامل ایجاد انحصار جدیدی در بازار معرفی کرده‌‏اند.
به گزارش ایلنا، آن‌‏ها در این نامه اینگونه اقدامات را بر خلاف سیاست‌‏های کلان کشور مبنی بر خصوصی‌‏سازی و ایجاد زمینه رقابت سالم دانسته و پیشنهاداتی را در جهت رفع اشکالات مصوبه اخیر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه کرده‌‏اند. مدیران شرکت‌‏های یاد شده متفق‌‏القول اعلام کرده‌‏اند: شرکت‌‏های PAP بیش از هر شخص دیگری نسبت به کاهش هزینه تامین پهنای باند و هزینه نهایی اینترنت استقبال می‌‏کنند اما مصوبه اخیر حداقل متناسب با تبلیغات وسیع آن، در راستای کاهش هزینه‌‏های نهایی گامی بر نداشته است.

این نامه توسط مدیران شرکت‌‏های آریا رسانه تدبیر، انتقال داده‌‏های آسیاتک، پارس آنلاین، پیشگامان توسعه، داده گستر، داده‌‏پردازی فن آوا، کارا امین ارتباط، عصر انتقال داده‌‏ها، لایزر، نداگستر صبا و انتقال داده‌‏های رهام داتک ارسال شده است.

متن کامل این نامه که با تلاش خبرنگار ایلنا منتشر می‌‏شود، بشرح ذیل است:

جناب آقای مهندس خسروی

معاون محترم وزیر و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات

با سلام؛

همانگونه که مستحضرید شرکت‌‏های ارائه دهنده خدمات انتقال داده‌‏‌‏ها (PAP) در پی درخواست آن سازمان به شماره 60694/103 مورخ 25/4/87 در خصوص نحوه همکاری این شرکت‌‏ها با شرکت مخابرات استان تهران طی نامه‌‏ای به شماره 5974/87/ندا مورخ 19/5/1387 ضمن بیان پیش نیازهای توسعه، دیدگاه‌‏های کارشناسی، نظرات خود را بصورت مبسوط تقدیم آن سازمان نمود که خوشبختانه مورد توجه قرار گرفت و آن سازمان نیز طی نامه شماره 1311/100 مورخ 28/5/87 طرح مذکور را که بر اساس جلسات برگزار شده با مدیران عامل شرکت مخابرات ایران و استان تهران و شرکت‌‏های PAP تدوین شده بود، به مقام محترم وزارت ارسال نمود. لازم به ذکر است که طرح نهایی تدوین شده اگر چه با پیشنهاد این شرکتها تفاوتی جزیی داشت اما متأسفانه درخواستهای مکرر این شرکت‌‏ها برای برگزاری جلسه و ارائه نظرات برای نهایی شدن موضوع از سوی جنابعالی بی‌‏جواب ماند.

در حالیکه موارد و مذاکرات فوق به نتیجه نهایی منتج نشده بود مصوبه ای از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب و توسط آن سازمان منتشر شد که باعث تعجب این شرکتها گردید. این مصوبه که با عنوان"تصویب تعرفه ارایه خدمات اینترنت باند پهن با استفاده از ADSL و کاهش قیمت تامین اینترنت برای ارایه این خدمات" در جلسه 49 کمیسیون مذکور به تصویب رسید در صورتی شرکت‌‏های مخابرات استانی را مجاز با ارائه خدمات اینترنت پرسرعت می نماید که شرایط رقابتی به هیچ وجه فراهم نشده است.

در ابتدا ذکر این نکته ضروری است که شرکت‌‏های PAP بیش از هر شخص دیگری نسبت به کاهش هزینه تامین پهنای باند و هزینه نهایی اینترنت استقبال می کنند اما مصوبه اخیر نه تنها در راستای کاهش هزینه‌‏های نهایی گامی بر نداشته است (حداقل متناسب با تبلیغات وسیع آن) بلکه در عمل سبب میشود تا شرکتهای خصوصی از عرصه ارائه خدمات خارج شده و یک انحصار جدیدی در بازار بوجود اید علی ایحال نظرات مجموعه شرکتهای ارایه دهنده خدمات انتقال داده ها در ذیل به استحضار می رسد و بدینوسیله درخواست می گردد تا ترتیبی اتخاذ شود تا ضمن اصلاح مصوبه فوق ، با رویکرد جدیدی زمینه برای تداوم فعالیتهای سابق و نهایی شدن پیشنهاد نحوه مشارکت این شرکتها با شرکت مخابرات استان تهران (و در صورت نیاز سایر استانها) فراهم گردد.

نظرات شرکتهای PAP در باره مصوبه جلسه 49 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات

- با توجه به اینکه 95 درصد سهام شرکت مخابرات ایران دولتی است به نظر می رسد ورودشرکت های مخابرات استانی به ارایه خدماتی که توسط بخش خصوصی ارایه می شود صراحتا با ماده 7 قانون برنامه چهارم توسعه و مصوبه 20/12/1384 شورای اقتصاد ، سند بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه چهارم و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری درباره بند (ج) اصل 44 و همچنین قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی مبنی بر عدم ورود شرکتهای دولتی به بازار جدید وایجاد انحصارمنافات داشته ومخالف است در حالیکه این مصوبه بدون رعایت مواد قانونی مورد اشاره این شرکتها را مجاز به ورود به این عرصه کرده است ? با توجه به اینکه تامین پهنای باند تنها حدود 20 درصد از هزینه های ارایه خدمات یک خط را تشکیل میدهد(بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات)لذا کاهش 20 درصدی پهنای باند (هر خط STM1 به 5/37میلیون تومان ) عملاکاهشی حدود 5 میلیون تومان در ارایه این خدمت داشته است(زیرا پهنای باند در محل شرکت زیرساخت ارایه می شود و شرکتهای PAP باید بابت انتقال در درون استان به ازای هر STM1 حدود 5 میلیون تومان به شرکت مخابرات استان تهران پرداخت نماید یعنی کاهش واقعی قیمت پهنای باند حدود 10 درصد است( نه20 درصد)لذا این کاهش قیمت پهنای باند در قیمت نهایی کاهش زیادی ایجاد نمی کند و در عمل حدود 2 درصد از هزینه های قبلی را کاهش خواهد داد.

- با این مصوبه فضای رقابت از بین خواهد رفت زیرا شرکتهای خصوصی از گردونه ارایه خدمات خارج شده و تنها شرکت مخابرات ایران و استانی بصورت انحصاری می توانند حضور داشته باشند چون شرکت مخابرات ایران (استانی) برای ارایه این خدمات از مکان مجانی و سیم مسی بدون هزینه و خدمات برق و ... بدون ملاحظات حسابداری مجزا استفاده می کند (زیرا در مالکیت خود شرکت مخابرات ایران است در حالیکه شرکتهای خصوصی برای این خدمات بیش از 60 درصد درآمد خود را به آن اختصاص می دهند) و هزینه های ترانسمیشن و آبونمان را هم نمی پردازد لذا در نهایت می تواند با هزینه کمتر و البته با کیفیت پایینترارایه سرویس دهد در حالیکه شرکتهای خصوصی در حال حاضر برای همه این خدمات مبالغ زیادی را به شرکت های مخابرات استانی پرداخت می نمایند.

- قیمت نهایی ارایه خدمت به قدری پایین است که به نظر می رسد هیچ شرکت خصوصی در یک محاسبه ساده اقتصادی قادر به ارایه آن نیست و در نتیجه تنها راه کاهش کیفیت می تواند اتفاق بیفتد به نحوی که خدمات DSL به خدمات DIALUP تبدیل خواهد شد. نکته جالب این است که سازمان تنظیم مقررات ارایه این خدمات تا مبلغ 140000 ریال را پذیرفته در حالیکه در این مصوبه تعرفه به 99200 ریال کاهش یافته است .

- با توجه به اجازه استفاده اشتراکی 1 به 10 در مصوبه فوق از پهنای باند توسط شرکتهای مخابرات استانی عملا تنها راه ممکن کاهش کیفیت خدمات و کندی سرعت اینترنت خواهد بود (بر خلاف اسم آن که پر سرعت است!) و از آنجا که هنوز نحوه اداره شرکت مخابرات ایران و استانی دولتی است و همچنین تجهیزات و خدمات EDGE و CORE مورد نیاز هم تدارک دیده نشده است لذا عملا دولت توانایی ارایه خدمات اینترنت پرسرعت را به تنهایی نخواهد داشت .

- با توجه به مکانیزم پله ای در مصوبه ،توان ارایه سرویسهای متفاوت و متنوع از شرکتهای خصوصی گرفته شده است و مصوبه ارایه تمامی خدمات در این حوزه را پوشش نمی دهد.

- شرکتهای PAP در پیشنهادی مجزا به آن سازمان پذیرفته اند خدمات تامین پهنای باند را با رقم 6000 دلار به ارتباطات زیر ساخت ارایه دهند در حالیکه پس از کاهش 20 درصدی باز هم هزینه یک خط STM1 بالای 40000 دلار توسط مخابرات دولتی به همین شرکتها فروخته می شود که رقم بالایی محسوب می شود.نکته قابل تامل دراین مصوبه این است که شرکت ارتباطات زیرساخت خدمات پهنای باند را خود گران خریداری می نماید و به شرکتهای خصوصی نیز گران می فروشد و همچنین شرکتهای مخابرات استانی و زیرساخت خدمات انتقال را نیز با هزینه های گزافی ارایه می کنند لذا این هزینه ها باعث افزایش هزینه نهایی می شود که اگر وزارت ارتباطات تمهیدی اتخاذ کند تا این مشکلات حل شود آنگاه خود شرکتها در فضای رقابت قیمت نهایی را کاهش خواهند داد.

- با توجه به اینکه مقررات خاصی برای اپراتور غالب (شرکت مخابرات ایران)تدوین نشده است لذا به نظر می رسد تدوام این مسیر علاوه بر مشکلاتی که در توسعه ICT در کل کشوربوجود می آورد ، برای فعالیتهای شرکتهای PAP مشکل جدی ایجاد می نماید. عدم همکاری شرکت مخابرات تهران در چند ماه گذشته و عدم ارایه خدمات خود به شرکتها مطابق قرارداد فی مابین مؤید وجود این تهدید است .

- در خاتمه مجموعه گروه شرکتهای انتقال داده ها (PAP) اعتقاد راسخ دارند که کارشناسی مناسب درخصوص تصویب تعرفه انجام نشده و بهیچوجه این شرکتها قادر نیستند با این شرایط به فعالیت خود ادامه دهند و در نهایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بعنوان متولیان امر می بایست با پیش بینی هزینه های اجتماعی و اقتصادی این تصمیم خود ، نسبت به رفع انها اقدام نمایند در غیر این صورت این سازمانهای دولتی هستند که باید پاسخگوی عملکرد خود در مقابل هزاران مشتری شرکتهای خصوصی و عواقب ناشی از بین رفتن هزاران شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده و ایجاد فضای نامناسب کسب و کاربرای بخش خصوصی (که مغایرسیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه های دولت محترم است) باشند. لذا درخواست می نماید ضمن توقف عملیات ابلاغ و اجرا جلسات فوری کارشناسی در ادامه کارگروه تشکیل شده ( کمیته راهبردی ) تشکیل شده و زمینه لازم جهت تدوین مصوبات قابل اجرا فراهم آید.

  • ۸۷/۰۸/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">