ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در راستای شناسایی دستگاه های اجرایی و نهادهای غیرنظامی مایل به واگذاری امکانات ارتباطی مازاد، فراخوان داد

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به ایجاد شبکه­ های ارتباطی اختصاصی (نظیر شبکه فیبر اختصاصی)، از سوی برخی از دستگاه­ های اجرایی و نهادهای غیر نظامی و تمایل تعدادی از دستگاه‌ها برای واگذاری امکانات ارتباطی مازاد به متقاضیان، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فراخوان شناسایی این دستگاهها را صادر کرد.

این اقدام با استناد به بند ب ماده ۶۷ برنامه پنج ساله ششم قانون توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و در راستای توسعه دولت الکترونیک و حفظ و یکپارچگی شبکه ملی اطلاعات و افزایش و بهره ­وری زیرساخت­های ارتباطی کشور صورت می گیرد. 

برمبنای آن دستگاه­ های اجرایی و نهادهای غیر نظامی که دارای شبکه ارتباطی مستقل هستند، برای استفاده از قلمرو فعالیتهای داخلی دستگاه مربوط، مجاز بوده و برای ارائه خدمات زیرساخت ارتباطی و مخابراتی بر بستر شبکه ملی اطلاعات به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی مربوط ملزم به اخذ مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وفق مصوبات شورای عالی فضای مجازی هستند.

از این رو رگولاتوری بر اساس مفاد مصوبه شماره ۴ جلسه شماره ۲۷۱ مورخ ۹۶/۱۱/۰۵ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و با توجه به ماده ۶ اساسنامه خود، به منظور جلوگیری از هدر رفت منابع و سرمایه­ های کشور در ایجاد شبکه­ های موازی، امکان مدیریت واحد، متمرکز تخصصی و فنی در ایجاد، توسعه، نگهداری و ارائه خدمات بر بستر شبکه­ های ایجاد شده و در جهت هم افزایی هر چه بیشتر در ایجاد شبکه­‌های زیرساختی، نسبت به ایجاد یک نظام مدون، ساختار یافته و پایا برای شناسایی و تخصیص این منابع به متقاضیان واجد شرایط و دارای پروانه فراخوان داد.

در این فراخوان از تمامی دستگاه­ های مشمول دعوت شده که با اطلاع از شرایط و ضوابط واگذاری امکانات ارتباطی مازاد دستگاه­ های اجرایی و نهادهای غیرنظامی، نسبت به شرکت در این فراخوان اقدام کنند.

 

مهلت ۳ ماهه برای واگذاری امکانات مازاد دستگاههای اجرایی و نهادهای غیرنظامی

از تاریخ این فراخوان، حداکثر ظرف مدت سه­ ماه، دستگاه ­های اجرایی و نهادهای غیرنظامی که مایل به ارائه امکانات ارتباطی مازاد خود هستند می توانند با آگاهی از شرایط این فراخوان، نسبت به شرکت در آن اقدام کنند.

تمامی دستگاه­ های اجرایی و نهادهای غیرنظامی که تا تاریخ این مصوبه و برابر قوانین و مقررات خاص مربوطه، به ایجاد امکانات ارتباطی اقدام کرده اند، در صورتی می­‌توانند نسبت به واگذاری امکانات ارتباطی مازاد خود به شرکت ارتباطات زیرساخت و یا دارندگان پروانه معتبر ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات از رگولاتوری اقدام کنند که در مدت زمان فراخوان، نسبت به اعلام دقیق امکانات ارتباطی مازاد خود اقدام کرده باشند.

امکانات ارتباطی مازاد اعلام شده از سوی دستگاه­‌های اجرایی و نهادهای غیرنظامی (در مدت زمان تعیین شده در فراخوان) توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مورد بررسی قرار می گیرد.

ارائه امکانات مازاد دستگاههای اجرایی به زیرساخت و اپراتورهای ارتباطی

پس از آن نیز امکان ارائه امکانات مازاد در قالب قرارداد همکاری، اجاره و یا واگذاری در محدوده شبکه مادر مخابراتی صرفا به شرکت ارتباطات زیرساخت و در محدوده غیر شبکه مادر مخابراتی با رعایت قلمرو فعالیت تعیین شده در موافقتنامه پروانه به دارندگان پروانه معتبر ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات از رگولاتوری فراهم می­ شود.

دستگاه­‌های اجرایی و نهادهای غیرنظامی که از طریق این فراخوان نسبت به دریافت مجوز از رگولاتوری اقدام نکنند، اجازه واگذاری امکانات مازاد ارتباطی را به سایر دستگاه­ ها نداشته و در صورت واگذاری یا ادامه ارائه خدمت بدون اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، برابر قانون پیگیری خواهدشد.

تعرفه امکانات ارتباطی مازاد دستگاه­ های اجرایی و نهادهای غیرنظامی بر اساس توافق و شرایط رقابتی خواهد بود، لیکن در مواردی که برای امکانات ارتباطی مشمول مصوبه فوق، تعرفه­ های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات وجود دارد و یا در صورتیکه در آینده، تعرفه این امکانات توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شود، تعرفه­ ها و چارچوب­ های تعرفه­‌های مصوب کمیسیون مذکور ملاک عمل خواهد بود.

دستگاه­‌ها می­‌توانند از امکانات ارتباطی ایجاد شده­ خود در شبکه­ های اختصاصی و داخلی صرفا برای ارائه خدماتی که در راستای وظایف سازمانی آن­ها نیاز به شبکه اختصاصی دارند، استفاده کنند و مجاز به ارائه خدمات ارتباطی و یا فناوری اطلاعات به کاربران نهایی و یا سایر اشخاص حقیقی و حقوقی در خارج از ضوابط این مصوبه نیستند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">