ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

برای خرید گوشی عجله نکنید

| جمعه, ۲ آذر ۱۳۸۶، ۰۳:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

برخلاف شایعه‌سازی‌ها در بازار تلفن‌همراه مبنی بر اجرای مجدد طرح رجیستری )ثبت سریال( منابع رسمی نه تنها شایعه یاد‌شده را رد کردند بلکه اخبار حکایت از کاهش قریب‌الوقوع تعرفه واردات تلفن‌همراه به کشور نیز دارد.

طی روز‌های گذشته بازار تلفن‌همراه مملو از شایعاتی بود که خریداران را تشویق به خرید هر چه سریع‌تر می‌کرد.

این شایعات که عموما از طریق برخی از سایت‌های غیر‌رسمی و نه خبرگزاری‌ها منتشر می‌شد، حکایت از آن داشتند که به موجب بالا رفتن قاچاق، اجرای طرح رجیستری )ثبت سریال گوشی( مجددا در دستور کار قرار خواهد گرفت، موضوعی که خریداران را از لحاظ روانی در شرایطی قرار می‌دهد تا هر چه سریع‌تر اقدام به خرید کنند تا عواقب اجرای مجدد طرح یاد‌شده گریبانگیر ایشان نشود.
تکذیب طرح رجیستری

اما پیگیری‌های خبرنگار «جهان صنعت» نشان داد که برخلاف شایعات مطرح شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر اجرای مجدد طرح رجیستری، اجرای مجدد این طرح در دستور کار شرکت ارتباطات سیار نیست.

یک مقام آگاه در شرکت ارتباطات سیار از دستور برای اجرای مجدد طرح رجیستری کاملا اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: بعد از لغو طرح رجیستری دستور دیگری برای اجرای مجدد آن نداشته‌ایم.

براساس این گزارش، یک مقام دیگر در شرکت مخابرات ایران نیز ضمن رد اجرای مجدد طرح رجیستری به خبرنگار ما گفت: اجرای مجدد این طرح بسیار بعید است چراکه چنانچه از لحاظ فنی و اجرایی امکان ادامه طرح یاد‌شده فراهم بود، اصولا رجیستری متوقف نمی‌شد.

وی از بررسی و به‌کارگیری روش‌های ساده‌تر در عین حال موثر‌تر برای مقابله با پدیده قاچاق از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط خبر داد و گفت: موضوع برخورد با قاچاق تلفن‌همراه به کشور از دو مسیر بررسی روش‌های جدید و فنی نیز کاهش تعرفه واردات در دست پیگیری است.
افزایش احتمال کاهش تعرفه گوشی

اما در هفته‌های گذشته و به دنبال برگزاری جلسات متعدد میان تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان رسمی گوشی تلفن‌همراه به کشور با مسوولان وزارت صنایع، آگاهان از موافقت مسوولان این وزارتخانه برای کاهش قریب‌الوقوع تعرفه واردات تلفن‌همراه خبر داده‌اند.

براین اساس، گفته می‌شود، تعرفه واردات تلفن‌همراه که از چهار درصد با یک جهش به 60 درصد رسیده و موجبات بروز مشکلاتی را برای بازار گوشی فراهم کرده بود، طی روز‌های جاری به رقمی حدود 10 تا 20 درصد کاهش یافته و متعادل شود.
علت شایعه‌سازی‌ها

اما آگاهان در خصوص علت شایعه‌سازی‌های بازار در خصوص اجرای مجدد طرح رجیستری معتقدند، از آنجا که برخی از وارد‌کنندگان و حتی قاچاقچی‌ها از احتمال کاهش قریب‌الوقوع نرخ تعرفه واردات گوشی آگاه شده‌اند، با ایجاد جو روانی کاذب سعی در جلوگیری از زیان خود و فروش هر چه سریع‌تر گوشی‌های وارداتی دارند.

به این ترتیب از زیان ایشان تا حدودی کاسته شده و بازار تحت تاثیر شایعات، تحرک کاذب پیدا خواهد کرد.
برای خرید عجله نکنید

اما برخی از فعالان بازار با توجه به احتمال قوی کاهش مجدد تعرفه گوشی به خریداران بالقوه گوشی تلفن‌همراه توصیه می کنند تا تحت تاثیر شایعات اخیر در بازار قرار نگرفته و برای خرید گوشی چندان عجله نکنند.

براین اساس، در صورت کاهش نرخ تعرفه واردات گوشی، ریسک قاچاق این محصول افزایش یافته و نرخ گوشی نیز کاهش می‌یابد. از سوی دیگر و با شفاف‌سازی بازار خریداران می‌توانند از امتیاز گارانتی معتبر نیز برخوردار شوند.
منبع : جهان صنعت

  • ۸۶/۰۹/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">