ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تجهیزات مخابراتی کشور در انحصار سه شرکت اروپایی

| دوشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۸۵، ۰۵:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

یک مقام آگاه گفت: سه شرکت اروپایی با در اختیار گرفتن انحصاری تأمین تجهیزات مخابراتی کشور، اجازه ورود سایر شرکتها را نمی دهند.

این مقام آگاه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به طرح توسعه شبکه تلفن همراه کشور در سال گذشته که بر عهده برخی پیمانکاران عمومی بود، افزود: طی سال های گذشته و اخیر شرکت های زیمنس، اریکسون و نوکیا تأمین کننده اصلی تجهیزات مخابراتی کشور بوده‌اند.

وی ادامه داد: این سه شرکت برای عدم تخطی از قانون داخلی مبنی بر دخالت شرکت های داخلی در طرح ها، اقدام به تأسیس چند شرکت با نام و همکاری شرکای ایرانی کردند.

این مقام آگاه تأکید کرد: پارس ایراتل و خدمات اریکسون از جمله این شرکتها هستند. شرکت بهین ارتباط نیز از شرکت‌های میکروموج و صنایع ارتباطی پایا تشکیل شده است که واسطه شرکت اروپایی زیمنس است.

وی با اشاره به گذشت 9 ماه از قرارداد توسعه شبکه تلفن همراه و نصب سایت های BTS توسط پیمانکاران عمومی در سال گذشته اظهار داشت: متأسفانه هنوز عملکرد مثبتی در این زمینه از سوی GC ها شاهد نبودیم.

این مقام آگاه تصریح کرد: این پیمانکاران در حالی برنده این مناقصه شده اند که قیمت پیشنهادی آن به طور متوسط 50 میلیون تومان برای هر سایت BTS گرانتر شده است.

وی ادامه داد: نصب این سایتها در گذشته 50 میلیون تومان ارزانتر برای مخابرات تمام می شد که اکنون نرخ آن به 150 میلیون تومان رسیده است.

این مقام آگاه توضیح داد: در برخی موارد دیده می شود که تجهیزات مخابراتی که باید از سوی شرکت های نوکیا، اریکسون و زیمنس از آلمان و فنلاند و سوئد وارد کشور شود با برچسب کشور چین وارد می شود.

وی اضافه کرد: اگر کشور چین تولید کننده این تجهیزات است پس چرا سه شرکت اروپایی اجازه ورود آنها را به مناقصه ها نمی دهند.

این مقام آگاه گفت: زمانی سوئیچ ثابت از شرکت زیمنس خریداری می شد و قیمت هرپورت آن 130 دلار بود ولی وقتی تولید کنندگان داخلی و چینی وارد بازار شدند قیمت آن به خطی 25 دلار رسید.

وی اظهار داشت: برای کاهش قیمت خرید تجهیزات مخابراتی و شکستن انحصار باید اجازه ورود سایر شرکتها داده شود.

این مقام آگاه در ادامه تأکید کرد: هم اکنون دو شرکت ZTE و هوواوی چین توانسته اند مشکل سیستم SMS رادر شبکه تلفن همراه ایران حل کنند. این دو شرکت در زمینه ارتباطات سیار توان مناسبی دارند.

وی گفت: هوواوی چین اکنون از لحاظ میزان احداث سایت های BTS و سیم کارت فروخته شده در جهان جزو 4 یا 5 شرکت بزرگ دنیا است.

این مقام آگاه ادامه داد: زمانی هم شرکت فرانسوی آلکاتل از روند مناقصه های مخابراتی به دستگاه قضایی شکایت کرده بود که آن زمان با دادن پروژه ای به آلکاتل قضیه به خیر گذشت.

  • ۸۵/۰۱/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">