ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گمرک ایران اعلام کرد: آنچه که در روزهای اخیر در خصوص واردات انواع لپ تاپ از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شده، صحت ندارد و واردات این کالا از طریق مبادی رسمی همچون گذشته ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، در روز های اخیر گزارشاتی درخصوص کاهش واردات انواع لپ‌تاپ و خودداری گمرکات کشور از ترخیص این کالا منتشر شد که با توجه به بررسی‌های به عمل آمده این گونه اظهارات صحت ندارد و واردات این کالا بدون هیچ گونه محدودیتی در تمام گمرکات کشور در حال انجام است.

بنابر این گزارش، آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد، واردات انواع لپ تاپ در هفت ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ‪ ۱۹/۷‬درصد رشد داشته است.

در هفت ماهه اول سال گذشته ‪ ۲۸‬میلیون و ‪ ۴۹۶‬هزار دلار انواع لپ تاپ وارد کشور شد که این میزان در مدت مشابه سال قبل با ‪ ۵‬میلیون و ‪ ۶۰۶‬هزار دلار رشد به ‪ ۳۴‬میلیون و ‪ ۱۰۳‬هزار دلار رسید.

این گزارش حاکی است، ترخیص انواع کالا در گمرکات سراسر کشور براساس مقررات صادرات و واردات، قانون امور گمرکی و مصوبات مرتبط صورت می‌گیرد.

برهمین اساس انواع لپ تاپ با عنوان ماشین‌های خودکار داده‌پردازی شخصی (‪ (PC‬کیفی (‪ (Note Book‬و بر مبنای سیستم هماهنگ شده طبقه‌بندی می‌شود و مشمول ‪ ۴‬درصد حقوق ورودی به ازای هر دستگاه لپ تاپ ورودی است. بنابراین اخذ ‪ ۴‬درصد حقوق ورودی نیز نشان‌دهنده این است که سود بازرگانی واردات انواع لپ تاپ صفر است و ‪ ۴‬درصد حقوق ورودی نیز مربوط به قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موسوم به قانون تجمیع عوارض مصوب دوم بهمن ماه سال ‪ ۱۳۸۱‬است که حقوق گمرکی، مالیات، حق ثبت سفارش کالا، انواع عوارض و سایر وجوه دریافتی از کالاهای وارداتی تجمیع شده و معادل ‪ ۴‬درصد ارزش گمرکی کالا به عنوان حقوق ورودی دریافت می‌شود.

این توضیحات نشان می‌دهد اظهارات برخی اشخاص در خصوص خودداری گمرکات از ترخیص این کالا و یا اخذ حقوق ورودی بیشتر صحت ندارد و گمرک در حال حاضر نیز از هر دستگاه لپ تاپ وارداتی تنها ‪ ۴‬درصد حقوق ورودی دریافت می‌کند که مربوط به عوارض دستگاه‌های مختلف تحت عنوان تجمیع عوارض است و براساس بند (د) ماده ‪ ۲‬قانون امور گمرکی نیز عوارض دریافتی به وسیله گمرک وجوهی است که اصول آن طبق مقررات به عهده گمرک واگذار می‌شود.

بنابراین هیچ دستگاهی حق دریافت هیچگونه وجهی را از واردات کالا تحت این عنوان ندارد.

این گزارش می‌افزاید: با توجه به اینکه تمام گمرکات کشور مجاز به انجام تشریفات واردات انواع لپ تاپ هستند، بنابراین طرح ترخیص این کالا تنها از طریق یک یا دو گمرک حاکی از اظهارات غیرکارشناسی بوده یا به دلیل بی‌اطلاعی است و یا با جهت‌گیری های خاصی مطرح می‌شود که قابل رسیدگی و پیگیری در مراجع ذیصلاح است و هم اکنون کمافی‌السابق واردات انواع لپ تاپ از طریق گمرکات مهرآباد، امام خمینی(ره)، تجاری مهرآباد، خرمشهر، شهید رجایی، غرب تهران، شهید باهنر و دیگر گمرکات کشور در حال انجام است.

این در حالی است که برای رسیدن به ارزش واقعی هر دستگاه لپ تاپ وارداتی نیز با توجه به اینکه قیمت انواع قطعات کامپیوتر ثابت نبوده و همواره در حال تغییر و تحول است. بنابراین گمرک مبنای ارزش‌گذاری این‌گونه کالاها را طبق بند ‪ ۳‬ماده ‪ ۱۲۱‬آئین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی بازار قرار داده‌اند و قیمت پایه آنها باتوجه به قیمت‌های روز توسط گمرک تعیین می‌شود. بنابراین دلال‌ها و واسطه‌ها نمی‌توانند به افزایش قیمت‌ها دامن بزنند و هم به مصرف کنندگان اجحاف و هم حقوق مالی دولت را پایمال کنند.

براساس این گزارش، طبق آمارهای رسمی گمرک و در هفت ماهه اول سال جاری ‪ ۲۴‬میلیون و ‪ ۸۳۰‬هزار دلار انواع لپ تاپ از طریق گمرک مهرآباد وارد کشور شده است به طوری که رتبه نخست واردات در بین گمرکات کشور به این گمرک اختصاص دارد.

همچنین در این مدت ‪ ۶‬میلیون و ‪ ۱۶۷‬هزار دلار انواع لپ تاپ از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) وارد کشور شد و این گمرک رتبه دوم را به خود اختصاص داد. گمرکات تجاری مهرآباد، خرمشهر، شهید رجایی، غرب تهران ، شهید باهنر، شیراز و بندر امام خمینی(ره) نیز به ترتیب بیشترین میزان واردات لپ تاپ را در هفت ماهه اول سال جاری به خود اختصاص داده‌اند.

بنابراین گزارش، امارات متحده عربی بزرگترین صادرکننده انواع لپ تاپ به کشورمان در هفت ماهه اول سال جاری بود. چین در رتبه دوم قرار دارد و کشور سنگاپور رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. کشورهای آلمان، کانادا، ایرلند، هلند، مالزی و تایوان نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

گزارش گمرک حاکیست: تعیین حقوق ورودی ‪ ۴‬درصد برای واردات انواع لپ تاپ براساس مقررات صادرات و واردات بوده و تنها این میزان حقوق ورودی در صورت پیشنهاد کمیسیون ماده یک مقررات صادرات و واردات و پس از تصویب هیات وزیران قابل تغییر است. در این خصوص نیز پیشنهادی مبنی بر افزایش حقوق ورودی انواع لپ تاپ در کمیسیون ماده یک مطرح نشده است چراکه این پیشنهاد تنها در صورت تولید داخلی این کالا در کشورمان قابل بررسی خواهد بود.

بنابراین گزارش، البته این امکان وجود دارد که باتوجه به تعرفه پایین انواع لپ تاپ کالای دیگری با حقوق ورودی بالاتر تحت عنوان لپ تاپ به گمرکات ورودی اظهار گردد که این اقدام نیز براساس ماده ‪ ۲۹‬قانون امور گمرکی قاچاق گمرکی محسوب می‌شود به طوری که طبق این ماده اظهار کردن کالای مجاز تحت عنوان کالای مجاز دیگری که حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض آن کمتر است با نام دیگر و با استفاده از اسناد خلاف واقع قاچاق گمرکی محسوب می‌شود. همچنین براساس ماده ‪ ۱۶‬قانون امور گمرکی نیز هرگاه بعد از ترخیص کالا از گمرک معلوم گردد وجوهی که وصول آن به عهده گمرک است بیشتر یا کمتر از آنچه مقرر بوده دریافت شده یا اساسا دریافت نشده و یا اینکه اشتباهی دریافت شده است. گمرک و صاحب کالا می‌توانند ظرف هشت ماه از تاریخ سند ترخیص کالای مورد بحث برحسب مورد تمام یا مابه‌التفاوت را از یکدیگر مطالبه و دریافت کنند.

همچنین مطابق با ماده ‪ ۲۹‬قانون امور گمرکی در صورت تخلف در وارد کردن کالا به کشور یا خارج کردن کالا از کشور به ترتیب غیرمجاز قاچاق گمرکی محسوب شده و گمرک ایران با جدیت با آن برخورد و جهت رسیدگی به مراجع قضایی معرفی می‌کند.

گفتنی است، اخیرا گمرک با همکاری وزارت اطلاعات اقدام به شناسایی فردی که با استفاده از اسناد مجعول در حال قاچاق کمتر از یک هزار دستگاه لپ تاپ به داخل بود، کرد که بدین‌منظور پرونده‌ای تشکیل و جهت رسیدگی به مراجع ذیصلاح احاله شده است، این تعداد لپ تاپ به جهت قاچاق بودن قابل ترخیص نبوده که پس از صدور رای نهایی نتیجه به اطلاع عموم خواهد رسید.

بنابراین همانگونه که توضیح داده شد باتوجه به اینکه سود بازرگانی واردات لپ تاپ در حال حاضر صفر است و تنها ‪ ۴‬درصد حقوق ورودی آن هم تحت عنوان تجمیع عوارض دریافت می‌شود، قاچاق این کالا توسط برخی اخلالگران اقتصادی با استفاده از اسنادجعلی جای تامل دارد. لذا درج مطالب غیرواقعی و عاری از واقعیت از سوی برخی مطبوعات قابل تامل بوده و امید است مطبوعات به منظور اجرای صحیح و دقیق مقررات با دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه همکاری کنند تا هرچه سریع‌تر متخلفان به مجازات قانونی خود برسند.

در ادامه گزارش گمرک آمده است: براساس آمار رسمی در شش ماهه اول سال جاری تعداد ‪ ۲۲‬هزار و ‪ ۲۷۲‬فقره پرونده در خصوص قاچاق انواع کالاها در گمرکات کشور تشکیل شده است که ارزش این تعداد پرونده به ‪ ۸۴‬میلیارد و ‪۱۰۰‬ میلیون ریال می‌رسد. از این تعداد پرونده قاچاق نیز ‪ ۳۲‬میلیارد و ‪۷۰۰‬ میلیون ریال جریمه توسط گمرکات سراسر کشور اخذ شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ‪ ۲۱/۷‬درصد رشد داشته است.

در بین این پرونده‌ها نیز تعدادی به واردات قطعات کامپیوتری مربوط می‌شود که براساس ماده ‪ ۲۹‬قانون امور گمرکی قاچاق گمرکی محسوب شده و برخی از این پرونده‌ها نیز هم‌اکنون در مراجع قضایی در حال رسیدگی است.

بنابراین اظهاراتی که در روزهای اخیر درخصوص واردات لپ تاپ و قطعات الکترونیکی مطرح و مشکلاتی به گمرکات نسبت داده شده، صحت ندارد و یقینا افرادی به منظور سوء‌استفاده از این بازار نسبت به این‌گونه اظهارات اقدام کرده‌اند.

همچنین با توجه به مکانیزه بودن اطلاعات و آمار واردات انواع کالاها گمرک ایران در صورت لزوم آماده است اسامی افراد واردکننده را در اختیار رسانه های جمعی قرار دهد. بنابراین جوسازی‌های تبلیغاتی روزهای اخیر درخصوص واردات لپ تاپ و قطعات الکترونیکی و متهم کردن گمرک به دلیل عدم صحت این اظهارات نمی‌تواند مانع انجام وظایف قانونی گمرک شود.

  • ۸۶/۰۹/۰۵

نظرات  (۲)

ا سلام آیا آماری از میزان واردات لپ تاپ ( به لحاظ تعداد ) و به تفکیک برندهای آن در ا خیتر دارید ؟ و اساسا اطلاعات اقتصادی مربوط به عرضه و تقاضای کامپیوتر و لپ تاپ و همچنین قطعات جانبی آن را چگونه میتوان بدست آورد . لازم به دکر است که من یک محقق اقتصادی هستم با تشکر
باسلام بنده قصد عزیمت به دبی را دارم و می خواهم با خود 10 دستگله لپ تاپ به همراه بیاورم با توجه به اینکه 30 کیلوگرم بار می توانم با خود بدون مشکل بیاورم نحوه وارد کردن و ترخیص آ« را بیان بفرمایید .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">