ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جایگاه جهانی ایران در تولیدات «های تک»

| سه شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۰۲:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

برمبنای گزارش سازمان تنظیم مقررات از وضعیت اکوسیستم اقتصادی ICT، کشور ایران در تولیدات «های تک» رتبه ۲۸ جهانی و در صادرات کالاهای خلاق رتبه ۵۷ را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار مهر، گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از وضعیت اکوسیستم اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران که به تازگی منتشر شده است نشان می دهد ایران با دارا بودن ۲۷ میلیون نفر جمعیت جوان در سن میانه و درصد بالای جمعیت شهری و نیز تمرکز جمعیت در کلان شهرها به همراه نرخ رشد جمعیت کنترل شده، یکی از جذاب ترین بازارهای ICT در آسیا به شمار می رود.

بر  مبنای بررسی های صورت گرفته از ظرفیت های اقتصاد خلاق در ایران کشور ما رتبه ۵۷ را در میان کشورهای جهان در صادرات کالاهای خلاق به خود اختصاص داده است و سهم ایران در تولیدات «های تک» رتبه ۲۸ جهانی است.

اقتصاد خلاق ظرفیت مغزافزاری توسعه صنعت ICT  است که اساسی ترین عنصر مکمل این صنعت در زنجیره ارزش نظام اقتصادی کشور محسوب می شود.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این گزارش وضعیت شاخص های اقتصاد خلاق در ایران را قابل قبول توصیف کرده و آن را نویدبخش رشد بالای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور می داند.

در این گزارش اعلام شده ۴۴۰۰ شرکت دانش بنیان و ۳۸ پارک علمی فناوری و ۱۶۷ مرکز رشد فناوری در کشور وجود دارد.

در همین حال رتبه ایران در چاپ مقالات علمی معتبر ۴۴ است. از لحاظ شاخص کیفی دانش و آموزش نیز میزان باسوادی در ایران ۹۸ درصد و رتبه کشورمان در کیفیت علم پایه و ریاضیات ۳۸ اعلام شده است.

از سوی دیگر ۴.۸ میلیون نفر دانشجو در کشور تحصیل می کنند و تعداد مراکز تحصیلات عالیه در ایران ۲۵۰۰ مرکز اعلام شده است.

در این گزارش شاخص توسعه زیرساخت های ارتباطی نیز مورد توجه قرار گرفته که از این حیث ظرفیت پهنای باند ترانزیت ارتباطات بین الملل از ۳۶۴ گیگابیت در سال ۹۲ به ۲۸۴۴ گیگابیت در سال ۹۷ رسیده است. در همین حال ظرفیت پهنای باند شبکه IP داخل کشور از ۸۵۰ گیگابیت در سال ۹۲ به ۷۷۸۷ گیگابیت در سال ۹۷ رسیده است.

ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال نیز در سال ۹۲ هزار و ۲۴۰ گیگابیت بوده که امروز ۲۲ هزار و ۱۹۱ گیگابیت است. همچنین ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل از ۱۲۲ گیگابیت در سال ۹۲ به ۱۸۰۵ گیگابیت در سال ۹۷ ارتقا یافته است.

ضریب نفوذ اینترنت باند پهن در کشور ۸۵ درصد اعلام شده که ۷۱ درصد آن مربوط به اینترنت موبایل و ۱۷ درصد آن مربوط به اینترنت ثابت است. از سوی دیگر تاکنون ۱۷۵ میلیون و ۷۲۱ هزار سیم کارت در کشور واگذار شده که ۹۰ میلیون آن فعال و در اختیار مشترکان قرار دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">