ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

با بهره‌برداری از سامانه صدور و تبادل الکترونیکی در حوزه صادرات، امکان صدور انواع بارنامه و راهنامه به صورت الکترونیک مهیا می‌شود و شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی که در فرایند صادرات و ترانزیت فعالیت دارند، اطلاعات بارنامه را به صورت آنلاین به گمرکات اجرایی، اتاق های بازرگانی و شرکای تجاری خارجی می‌رسانند.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نمایشگاه تجارت و کسب و کار الکترونیک ایران با معرفی طرح ‌های قابل توجه در مسیر رسیدن ایران به بهترین جایگاه در عرصه تجارت و کسب وکار الکترونیک آغاز به کار کرد.

طرح‌هایی همچون سامانه صدور و تبادل الکترونیک گواهی مبداء در این نمایشگاه رونمایی شد که امکان صدور برخط گواهی مبداء را با امضای الکترونیک به صادرکنندگان می‌دهد و صادرکنندگان با این سامانه دیگر نیازی به مراجعه به شرکت حمل و نقل و یا گمرک به منظور دریافت بارنامه یا پروانه ندارند.

با استفاده از این سامانه که یکی از زیرساخت‌های توسعه و تسهیل تجارت الکترونیک در ایران محسوب می‌شود، اطلاعات متناقض با اطلاعات بارنامه و پروانه به صورت هوشمند کشف شده و زمان صدور گواهی مبداء را که شامل زمان دریافت پروانه از گمرک، بارنامه از شرکت حمل و گواهی مبداء تا تحویل به گیرنده است، از سه روز به یک ساعت کاهش می دهد.

یکی دیگر از این سامانه‌ها، صدور و تبادل الکترونیکی در حوزه صادرات است که با بهره‌برداری از این سامانه امکان صدور انواع بارنامه و راهنامه به صورت الکترونیک مهیا می‌شود. با راه‌اندازی این سامانه شرکتهای حمل بین المللی که در فرایند صادرات و ترانزیت فعالیت دارند، اطلاعات بارنامه را به صورت آنلاین به گمرکات اجرایی، اتاق های بازرگانی و شرکای تجاری خارجی می‌رسانند.

طرح "کادا" از دیگر طرح‌های ارایه شده در این نمایشگاه است که بسترساز تجارت الکترونیک در ایران است .براساس برنامه ‌یزی‌های انجام شده قرار است به زودی پای این طرح به کشورهای عضو اکو باز شود و زمینه تعامل بیشتر کشورهای عضو این منطقه برای همکاری های بیشتر در عرصه تجارت الکترونیک را مهیا کند.

"ستاد" نیز از دیگر طرح هایی بود که در این نمایشگاه عرضه شد. سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد) بستر انجام معاملات دستگاه های اجرایی در فضای وب را مهیا می کند و تمامی مراحل خرید و مزایده دستگاههای دولتی به صورتی اینترنتی انجام می شود.

گفتنی است، طرح ضمانت‌نامه الکترونیک تگفا نیز به عنوان یکی دیگر از طرح های رونمایی شده در نخستین نمایشگاه تسهیل تجارت و کسب و کار الکترونیک است که منجر به افزایش ظرفیت ترانزیت کشور شده و در راستای اجرای قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو ایران بسیار موثر است.

این سامانه یک ابزار مالی پیشرفته برای ضمانت نامه های تضامنی بانکی شرکت های حمل و نقل بین المللی محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه این سامانه با همکاری اتاق بازرگانی و انجمن شرکتهای حمل ونقل بین المللی برای اولین بار در کشور راه اندازی شده است.

همچینین یکی از شرکت های ایرانی طرح های آشنایی با معماری سازمانی و طبقه بندی مشاغل را برای عرضه آورده است که این نرم افزارها موجب یکسان سازی نرم افزارهای دستگاه های اجرایی و سازمان ها با اهداف سازمانی می شود و نرم افزار طبقه بندی مشاغل نیزچارت های سازمانی را تهیه و نظام های انگیزشی و حقوق و مزایا را براساس حقوق وزارت کار تعیین می کند.

گفتنی است، نرم افزار تعیین رتبه سنجی مشتریان نیز می تواند به موسسه های مالی و اعتباری برای ارزیابی میزان اعتبار مشتریان آنها کمک کند.

سیستمERP کرانه نیز از جمله دیگر طرحهای معرفی شده است که امکان یکپارچه سازی تمامی فرآیندهای به منظور برنامه ریزی و کنترل برای مدیران را ایجاد می‌کند.

براساس این گزارش، می‌توان سامانه هوشمند ورود و خروج کالا از گمرک را نیز جزء یکی از طرح های مهم حاضر در این نمایشگاه دانست؛ زیرا این طرح به گمرک کمک می کند تا از مدیریت سنتی فاصله گرفته و ورود و خروج کالا از مبادی رسمی را با سیستم الکترونیک کنترل کند.

  • ۹۱/۰۳/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">