ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هشدار ریاضی: یاهو امنیت ما را تهدید می کند

| چهارشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۸۶، ۰۴:۱۵ ب.ظ | ۱ نظر

طبق آمار، ایمیل بیش از 89 درصد کاربران ایرانی بر روی موتور جست‌وجوگر یاهو است که این موضوعی ضد امنیتی است.
عبدالمجید ریاضی - معاون فن‌آوری اطلاعات، وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات - در میزگردی که بعد از ظهر روز گذشته در چهارمین کنفرانس انجمن رمز ایران در رابطه با زیرساخت امنیتی شبکه‌ی اینترنت برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: امنیت و توسعه فن‌آوری اطلاعات کشور باید موازی با هم رشد کنند چراکه در غیر اینصورت نه تنها منفعتی برای کشور ندارند بلکه ضرر هم خواهد داشت؛ موضوع امنیت و توسعه همچون دو بال هستند که باید با یکدیگر رشد و توسعه داشته و هریک دیگری را تقویت کند.

وی با بیان اینکه رشد هریک از این دو موضوع بدون دیگری نه تنها منفعتی برای کشور ندارد بلکه ضررهم دارد افزود: در صورتی که امنیت بیشتر از توسعه رشد کند توسعه سرکوب شده و بالعکس آن نیز صادق است و این دو موضوع باید رشدی متوازن داشته باشند.

ریاضی خاطر نشان کرد: در بحث فن‌آوری اطلاعات کشور یک چارچوب کلی برای توسعه‌ی IT داریم که از سه رکن کاربران، کاربردها و زیرساخت‌ها تشکیل شده که توسعه در این سه رکن نیز باید متوازن باشد.

وی با بیان اینکه امنیت در تمام این سه رکن مطرح است تصریح کرد: امنیت یک بینش وتفکر است که باید در تمام ابعاد حتی زندگی شخصیمان صادق باشد.

او تاکید کرد: برنامه‌ریزی برای تامین امنیت فضای تبادل اطلاعات برای تمام ابعاد آن باید صورت گیرد و برای این منظور علاوه بر نظام مدیریت و راهبری توسعه فن‌آوری اطلاعات کشور باید نظام مدیریت و راهبری تامین امنیت فضای تبادل اطلاعات را داشته باشیم.

وی گفت: همچنین همانگونه که در بحث توسعه، سنجش و اندازه‌گیری وضعیت را انجام می‌دهیم باید در رابطه با وضعیت تامین فضای امنیت اطلاعات نیز سنجش و اندازه‌گیری داشته باشیم.

معاون فن‌آوری اطلاعات اظهار کرد: تعاملات بین‌المللی نیز باید به اندازه کافی صورت گیرد چرا که شبکه اینترنت و محیط آن محلی و محدود نبوده و بین‌المللی است.

ریاضی با اشاره به پروژه کارت هوشمند ملی خاطر نشان کرد: در «ایران کارت» که در آینده‌ای نه چندان دور در اختیار مردم قرار می‌گیرد امنیت اطلاعات بسیار مهم است.

وی گفت: اگر به بحث توسعه و امنیت فن‌آوری اطلاعات به صورت موازی توجه شود به طور قطع بهینه‌ترین استفاده از آن را خواهیم داشت.

ریاضی با بیان اینکه عمده کاربران فن‌آوری اطلاعات در کشور دانش‌آموزان، دانشجویان، اساتید، معلمان و کارمندان شرکت‌ها هستند تصریح کرد: بحث امنیت در وحله نخست برای کاربران باید به عنوان یک بینش مطرح باشد که البته متاسفانه اینطور نیست.

وی یادآورشد: البته در مورد ارکان کاربردها و زیرساخت‌ها نیز باید به بحث امنیت توجه شود؛ تمام این مطالب نشان دهنده گسترده بودن فضای کاری، تحقیقی و پژوهشی در حوزه امنیت است که باید به آن توجه داشت.

او با اشاره به بحث شبکه‌ی ملی اینترنت گفت: این شبکه یکپارچه که بحث امنیت در آن درنظر گرفته شده است باید تا پایان برنامه‌ی چهارم توسعه شکل بگیرد.
ریاضی در خصوص شبکه علمی کشور اظهار کرد: اتصال 300 مرکز علمی و آموزشی به شبکه فیبر نوری و آمادگی برقراری اتصال شبکه علمی کشور با شبکه علمی گرید اروپا و اتصال 300 مدرسه به شبکه اینترنت در سراسر کشور و تجهیز 400 مدرسه نمونه در تهران از جمله اقدامات انجام شده در این رابطه است.

ریاضی خاطر نشان کرد: ترویج و تشویق استفاده از نرم‌افزارهای آزاد متن باز، بازنگری سند افتا و ارائه به هیات دولت جهت تصویب، تهیه و تدوین برنامه آموزش امنیت در حوزه IT و ارسال آن به مدیران دستگاه‌ها، تدوین دستوالعمل و تشکیل حراست فن‌آوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی از جمله اقدامات امنیتی انجام شده است.

  • ۸۶/۰۷/۲۵

نظرات  (۱)

  • دوست همیشگی
  • آخر چی شد؟ کارت هوشمند سوختمون رو دست یاهو ندیم یا کارت هوشمندای سوخت یاهو رو نخریم؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">