ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وقفه ادغام شوراها رفع شد

| چهارشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۸۶، ۰۲:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

معاون پژوهشی با بیان اینکه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری دوران پرفروغی داشت و مصوبات کلانی داشت، گفت: هر چند که پس از ادغام شوراهای عالی، گلایه هایی صورت گرفت اما اکنون شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری مجموعه خوبی است و در زمینه این شورا برخی پیشنهادهایی که شده مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش مهر، دکتر منصور کبگانیان که یکی از متولیان سیاستهای علمی کشور است که علاوه بر معاونت پژوهشی وزارت علوم در شورای عالی انقلاب فرهنگی در تدوین نقشه جامع علمی نیز فعال است. وی که پیش از این به عنوان دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می کرد در گفتگوی مشروح با خبرنگار مهر از آخرین اخبار و تحولات شورای عالی عتف و شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری سخن گفته است :
* مهر : شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد شد تا دوران رکود پژوهش در کشور سپری شود. فکر می کنید در دوران فعالیت این شورا پژوهش جایگاه خود را یافت؟

- دکتر منصور کبگانیان: شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در دو سال گذشته دوران بسیار فعال و خوبی داشت و علی رغم اینکه تعداد جلساتی که در حضور رئیس جمهور برگزار می شد، به علت مشغله ایشان کم بود اما شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در همان 2 یا 3 جلسه ای که برگزار شد، بالغ بر 20 مصوبه کلان ملی داشت. به افزایش بودجه های پژوهشی کشور و نزدیک شدن آن به استاندارد و عبور از خط آستانه نیز می توان اشاره کرد که ماحصل تلاش شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری بود.
* کدامیک از مصوبات این شورا جنبه کلان ملی داشت؟

منصور کبگانیان : یکی از مصوبات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری که جنبه کلان ملی داشت این بود که تمامی وزارتخانه ها استراتژی صنعتی و خدماتی خود را تدوین و به این شورای عالی ارائه دهند و یا اینکه بر طبق یک مصوبه دیگر تمامی وزارتخانه ها موظف به تلاش برای تدوین بانک اطلاعات علمی و فناوری کشور شدند.
* بنابراین تصور می کنید شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به وظایفی که بر عهده اش گذاشته شده بود، به خوبی عمل کرده و در پژوهش کشور تاثیر گذار بوده است؟

منصور کبگانیان : در دولت نهم دو سال پر کار در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری داشتیم و ماهیانه جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف با حضور کلیه معاونین وزرا و سازمانهای بزرگ برگزار می شد که این جلسات نیز دارای مصوبات بسیار زیادی بود و به نوعی یک خانواده متحد پژوهشی ایجاد شده بود. مصوبات و نتایج جلسات این شورا کاملا نشان می دهد که این شورا دوران پر فروغی را پشت سرگذاشته است.
* پس چرا این شورا در شورایی که از ادغام 11 شورای دیگر تشکیل شده بود ادغام شد؟ اگر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تاثیرگذار بوده است چرا باید در کنار شوراهایی قرار گیرد که ماموریتی جز پژوهش و فناوری دارند؟ فکر نمی کنید این ادغام دوران پرفروغ شورای عالی عتف را دچار رکود کند؟

منصور کبگانیان : رئیس جمهوری تشخیص دادند به دلیل کمبود وقتی که برای شرکت در جلسات شوراهای عالی داشتند، شوراها را ادغام کنند و به این ترتیب شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری تشکیل شد. هر چند برخی گلایه هایی نسبت به این امر داشتند اما شورای جدید نیز با ترکیبی که برای آن در نظر گرفته شده است، می تواند ماموریتهای شورای عالی عتف را در قالب کمیسیون علوم و تحقیقات در شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری تعقیب کند.

ادغام شوراهای عالی در یکدیگر یکباره اعلام شد. طراحی سیستمهای جایگزین نیز به خوبی انجام نشده بود، بنابراین بلافاصله فعال شدیم و نظرات خود را اعلام کردیم که بخشی از این نظرات نیز ملحوظ شد و البته تجربیاتی که از شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری کسب شده بود به شورای جدید - شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری - منتقل شد.
* پس چرا برخی گلایه هایی در این مورد داشتند؟

منصور کبگانیان : هر چند که پس از ادغام شوراهای عالی گلایه هایی صورت گرفت اما اکنون شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری مجموعه خوبی است و در زمینه این شورا برخی پیشنهادهایی که شده مورد توجه قرار گرفته است. پس از انحلال شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری معاونین وزرا که در این شورا عضو بودند از وزارت علوم گلایه می کردند که چرا جلسات تشکیل نمی شود.

البته خوشبختانه بسیاری از پیشنهادات ما برای شورای عالی آموزش، تحقیقات و فناوری لحاظ شده است و به طور حتم این شورا می تواند تاثیرات قابل توجهی در بخش پژوهش و فناوری کشور داشته باشد.
* جزئیات شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری چیست و تا چه میزان پژوهش و فناوری در این شورای ادغامی مورد توجه خواهد بود؟

منصور کبگانیان : جزئیات شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری که از ادغام 12 شورا ایجاد شده است، مشخص شده که بر اساس آن 4 وزیر مسئول کمیسیونهای کلان این شورا شدند.

شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری دارای چهار کمیسیون کلان علم و تحقیقات، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات و استانداردسازی است که مصوبات آنها با امضای رئیس جمهوری نهایی می شود و معاون اول می تواند به عنوان جایگزین رئیس جمهوری به امور این مجموعه رسیدگی کند.

محمد مهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان مسئول کمیسیون علوم و تحقیقات، محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش به عنوان مسئول کمیسیون آموزش و پرورش، محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مسئول کمیسیون ارتباطات و فناوری اطلاعات و علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن به عنوان مسئول کمیسیون استانداردسازی شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری تعیین شدند.

مجموعه چهار کمیسیون کلان شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری دارای دبیرخانه ای در حوزه معاون اول رئیس جمهوری هستند. با فعال شدن کمیسیون کلان علوم و تحقیقات که ذیل شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری فعالیت می کند، کلیه وزارتخانه و دست اندرکان فعال شوند و وقفه 3-2 ماهه ای که پس از ادغام شوراهای عالی بوجود آمد، پایان یابد.
* مشکل عدم یکپارچگی مباحث تحقیقاتی مانند فناوریهای هسته ای و نانو در شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری مرتفع شده است؟

منصور کبگانیان : یکی از مباحثی که در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری مطرح بود این بود که چرا بحث فناوریهای هسته ای، نانو و اولویتها داخل این شورای عالی نیست و هر کدام جزایری جداگانه هستند و تاکید بر این بود که تمام حوزه هایی که سیاستگذاری پژوهشی دارند باید در مجموعه شورای عالی عتف باشند اما این اتفاق نیافتاد اما این خواسته در شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری محقق شده است.
* جایگاه معاون علمی رئیس جمهور در شورای جدید چیست؟

منصور کبگانیان : معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در کلیه کمیسیونهای کلان شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری عضو است.

  • ۸۶/۰۸/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">