ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گزارشی از مشکلات حل نشده اپراتورها

| سه شنبه, ۶ آذر ۱۳۸۶، ۰۲:۴۸ ب.ظ | ۰ نظر

در حالی که بیش از 13 سال از ورود نخستین تلفن همراه به کشور می گذرد و تاکنون دومین اپراتور تلفن همراه (ایرانسل) و نیز شبکه مستقل تلفن همراه اعتباری (تالیا) پا به عرصه حیات گذاشته‌اند، اما همچنان برخی مشکلات برای مشترکان باقی است.

در گزارش فارس نگاهی به معضلات اشکالات و گلایه‌های مشترکات از دو اپراتور اول (دولتی)، دوم (ایرانسل) و شبکه مستقل تلفن همراه اعتباری (تالیا) شده است:

** اپراتور اول (دولتی)

این اپراتور نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور است که بیش از 13 سال اقدام به فروش سیم کارت تلفن همراه به مشترکان کرده است.

اپراتور اول اکنون بیش از 21 میلیون مشترک دائمی و اعتباری در سراسر کشور دارد. این اپراتور با وجود فعالیت بیش از یک دهه خود، همچنان درگیر مشکلاتی چون کیفیت شبکه است.

در روزها و هفته های اخیر مشکلات کیفی شبکه تلفن همراه دولتی دچار افت کیفی شده و مشترکان را گله مند کرده است.

قطع شدن‌های بی موقع در خیابان های اصلی، فرعی و حتی بزرگراه‌های اصلاح شده از سوی مخابرات، از مشکلات این روزهای بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور به شمار می‌رود.
** پیغام‌های نا‌آشنا

در حین برقراری تماس از تلفن ثابت با سیم‌کارت‌های دولتی پیغام‌های گوناگونی شنیده می شود: " شماره مورد نظر در شبکه موجود نیست و یا برای اطلاعات بیشتر با 118 تماس بگیرید" از جمله پیغام‌های نادرست روزهای اخیر در شبکه است.

این در حالی است که مسئولان امر در مخابرات منکر اختلال و مشکل جدی در شبکه تلفن همراه دولتی هستند.
** تأخیر در واگذاری‌ سیم کارتهای اعتباری

شاید از بزرگترین مشکلات فعلی شرکت ارتباطات سیار واگذاری با تأخیر سیم‌کارت های اعتباری دولتی باشد. این مشکل در تهران بیشترین نمود را داشته و تأخیرها در حال رسیدن به مرز 3 ماه است.

مسئولان این شرکت گویا تمایلی به متوقف کردن ثبت‌نام‌ سیم‌کارت اعتباری حداقل در تهران ندارند تا بتوانند درخواست‌های قبلی متقاضیان را پاسخ دهند.

کمبود سیم کارت، افزایش تقاضا در بازار و تأخیر واگذاری موجب بالا رفتن بهای سیم کارتهای اعتباری حتی تا 900 هزار ریال شده است.

مهمترین گله از سوی متقاضیان در انتظار مانده برای این نوع سیم‌کارتها این است که چرا باید حدود 3 ماه در انتظار بمانند و وجه آنها بلوکه شود بی آنکه سیم کارتی دریافت کنند.

همچنین افرادی که تمایل به دریافت وجه خود را دارند، نمی‌توانند مبلغ واریزی خود را پس بگیرند.
** سوزاندن سیم کارت بدون اطلاع قبلی

یکی از معضلات مشترکان تلفن همراه دولتی سوزاندن و یا از رده خارج شدن سیم کارت آنها بدون اطلاع قبلی است.

گویا پس از چندین سال و سپری شدن عمر مفید سیم کارت، این سیم کارتها به صورت خودکار از رده خارج می شوند ولی همراه اول قبل از این کار هیچ پیام کوتاه و یا اطلاعی به مشترکان نمی دهد.
** اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل)

اپراتور دوم تلفن همراه کشور (ایرانسل) نیز که کمی از یکسالگی آن می گذرد، با همکاری MTN آفریقای جنوبی در حال فعالیت است.

بزرگترین مزیت راه اندازی این اپراتور در وهله نخست کمک به تداوم کاهش قیمت سیم کارت در بازار آزاد بود. اما این اپراتور نیز مشکلاتی دارد که هنوز همچنان باقی مانده است.
** mms ایرانسل همچنان منتظر ابلاغ آئین نامه

یکی از سرویس‌های نوین تلفن همراه کشور ارسال صوت و تصویر با استفاده از سیم کارت بود.این سرویس به خاطر تدوین آئین نامه آن بیش از سه ماه است که مسدود شده است.

این در حالی است که قرار بود در مدت سه ماه این آئین نامه تدوین و ابلاغ شود.
** کیفیت شبکه

دارندگان سیم کار‌ت‌های ایرانسل یکی از معضلات اصلی این سیم کارتها را قطعی‌های مکرر در حین مکالمه و نیز عدم پوشش کافی مناطق شهری می دانستند. در حال حاضر و برخلاف سخنان مسوولان ایرانسل هنوز تمام نقاط شهر تهران تحت پوشش شبکه این اپراتور قرار نگرفته است.

البته در برخی از شهرها چون مشهد با وجود ترافیک بالای جمعیتی، کیفیت تماس با سیم کارت اپراتور دوم در سطح مناسبی است.

مسوولان این شرکت سال گذشته اعلام کرده بودند تا پایان سال 85 تمام نقاط شهر تهران تحت پوشش شبکه ایرانسل قرار می گیرد ولی هنوز هم در مناطقی از شهر، نقاط کور وجود دارد، البته عدم همکاری شهرداری از دلایل اصلی این موضوع بیان شده است.
** اختلال در سیستم پیام کوتاه

در روزهای اخیر یکی از معضلات پیش آمده برای برخی مشترکان اپراتور دوم دریافت پیامک‌های ناخواسته از شماره های ناشناس است.

رضایی یکی از مشترکان این نوع سیم کارتها به فارس می گوید:‌ " حدود یک ماهی است که در هفته 2 تا 3 پیامک ناخواسته دریافت می کنم."
** رومینگ ایرانسل هفت خوان رستم

یکی از مواردی که ایرانسل اقدام به تبلیغ آن کرده است برقراری رومینگ با 200 اپراتور در سراسر جهان است.در اپراتور دوم برای برقراری رومینگ باید هفت خوان رستم را طی کنید.

در مرحله اول باید مالک سیم کارت تمامی بدهی خود را پرداخت کند و معوقه‌ای نداشته باشد و در مرحله دوم مشترک 200 هزار تومان به عنوان وثیقه پرداخت کند.

در مرحله سوم آدرس دقیق و کد پستی را به مرکز امور مشترکان ارائه و پس از چک کردن این آدرس و کد پستی توسط ایرانسل یک عدد سیم کارت ویژه رومینگ برای فرد متقاضی ارسال می شود.

در مرحله پایانی نیز فرد متقاضی با اولین تماس خواستار فعال سازی این نوع سیم کارت خواهد شد.

این پروسه شاید چندین روز به طول بینجامد.

ایرانسل اکنون بیش از 5 میلیون مشترک سیم کارت اعتباری و دائمی در کشور دارد.
** اولین شبکه مستقل تلفن همراه اعتباری (تالیا)

سیم کارتهای تالیا نیز در دولت هشتم توسط مجتمع رفسنجان به بازار عرضه شد. تالیا اکنون بیش از 600 هزار مشترک در کشور دارد و تنها در مراکز اصلی استانها و شهرهای بزرگ آنتن می دهد.

متأسفانه این شرکت نتوانست در غیاب ایرانسل بهره کافی را از بازار تشنه سیم کارت ایران ببرد. با ورود ایرانسل نیز تمام اپراتورها سعی در کاهش تعرفه و ارائه خدمات نوین برای جذب مشتری کردند.

اما تالیا در مدت یک سال گذشته تلاش مناسبی برای کاهش تعرفه خود نکرد. در حال حاضر بهای سیم کارت تالیا 45 هزار و 200تومان و نرخ تعرفه مکالمه با آن 62تومان و هزینه ارسال پیامک 16 تومان است.

این شبکه به مدت سه سال و با سرمایه‌گذاری تعاونی راه‌اندازی شده است و 60 درصد درآمد ناخالص پروژه به دولت تعلق می‌گیرد.

  • ۸۶/۰۹/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">