ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گزارش از وضعیت دوربین های دیجیتال در ایران

| يكشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۰۴:۲۶ ب.ظ | ۰ نظر

بر طبق آخرین نظرسنجی انجام گرفته از اعضای باشگاه فعالان بازار ICT ایران در هفته سوم اردی بهشت ماه سال 1386 در مورد سهم انواع دوربین های دیجیتال موجود در بازار ایران،برند SONY با برخورداری از 28درصد از سهم بازار بالاترین جایگاه را در بازار داخلی دارد. این در حالی است که برند Canon با اختلافی جزئی و با در اختیار داشتن 26 درصد از این سهم در جایگاه دوم قرار گرفته است. SONY که توانسته است برند خودش را در زمینه تجهیزات رسانه ای در بازار ایران جا بیندازد با اینکه تنها نزدیک به 6 سال است که در بازار دوربین های دیجیتالی فعالیت می کند با اتکا به این امر و طراحی زیبا و جذاب توانسته است سهم قابل توجهی از بازار را به خودش اختصاص دهد.

البته شایان ذکر است که این تفاوت می تواند به دلیل اختلاف نظر نزدیک به 3 درصدی اعضای شهرستانی با اعضای تهرانی باشد که در جابه جایی این دو برند در شاخص اخیر نقش پررنگی داشته است و می تواند برگرفته از شهرت نام SONY در شهرستان ها باشد .

اما از طرفی Canon نیز که با توجه به شاخص آبان ماه گذشته جایگاه اول خود را به SONY واگذار کرده است همچنان از دید بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران بازار مناسب ترین دوربین برای کاربران به شمار می رود.

حسینی از فعالان بازار دوربین های دیجیتال معتقد است که امروزه تمامی دوربین های بازار امکانات مشابهی را ارائه می دهند. به طور مثال ساپورت کردن حافظه های مختلف و زوم اپتیکال قابلیت هایی است که اکثر دوربین های مطرح بازار از آن برخوردارند اما تفاوت اصلی در کیفیت عکس نهایی در شرایط مختلف است.

حسینی در ادامه اضافه می کند: 80 سال است که Canon در این زمینه فعالیت می کند و در بین عکاسان و کسانی که حتی از دوربین های آنالوگ استفاده می کردند از جایگاه ویژه ای برخوردار است. او همچنین در مورد فروش مناسب دوربین های SONY معتقد است که طراحی زیبا و تبلیغات مناسب و مهمتر از این دو، نام SONY در ایران از شاخص ترین دلایل فروش این دوربین هاست و از نظر کیفیت عکس نهایی کیفیت این دوربین ها با Canon قابل مقایسه نیست.

sandp.JPG

شمس نیز (یکی دیگر از فعالان این عرصه که با هر دو برند مذکور کار می کند ) همین اعتقاد را در مورد دوربین های SONY دارد اما با این وجود در سری دوربین های بالای 300هزار تومان، Nikon را توصیه می کند که در شاخص اخیر تنها 8 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد و توانسته است با توجه به افت سهم Creative از 11 به 7 ،جایگاه سوم را به خود اختصاص دهد.

در این میان افت شدید و 4 درصدی سهم Creative از آبان ماه گذشته نیز جای تامل زیادی باقی گذاشته است .

شمس معتقد است که دوربین های Nikon از نظر کیفیت با Canon برابری می کنند و حتی عکس های گرفته شده با Nikon را با کیفیت تر می داند. او همچنین طراحی و کیفیت LCD این برند را نیز بیشتر می پسندد.

از طرفی رنجبر یکی دیگر از کارشناسان و فعالان بازار با این نظر چندان موافق نیست و بر این باور است که در دوربین های Compact ، Canon همچنان حرف اول را می زند و Nikon در دوربین های حرفه ای که قیمت بالاتری دارند مناسب تر است و جایگاه خاصی در بین عکاسان دارد.

بنابر اظهارات رنجبر لنز های Cmos دوربین های Nikon در کلاس حرفه ای بسیار معروف هستند اما در دوربین های Compact که غالباً لنزهای ccd در آن ها به کار می رود لنزهایی که در دوربین های Canon استفاده شده است کیفیت عکس مناسب تر و کم نویز تری را ارائه می دهد.

نکته دیگری که در این بین نباید از قلم بیفتد خدمات پس از فروش و گارانتی مناسبی است که شرکت های توزیع کننده این دوربین ها ارائه می دهند و غالب کارشناسان در این زمینه اتفاق نظر دارند.

اما در شاخص اخیر جایگاه دوربین های Kodak نیز قابل تامل به نظر می رسد. دوربین های Kodak که در بازار امریکای شمالی یکی از مدعیان اصلی بازار و سرسخت ترین رقیب دوربین های SONY و Canon به شمار می روند با در اختیار داشتن تنها 3 درصد از سهم بازار در جایگاه هشتم قرار دارد که در این زمینه کارشناسان اعتقاد دارند دوربین های Kodak که در بازار ایران موجود است از نظر کیفیت قطعات با نمونه های توزیع شده در جهان تفاوت زیادی می کند و این می تواند دلیل استقبال کم خریداران از این دوربین ها باشد.

برند BenQ نیز با 1 درصد رشد نسبت به شاخص گذشته توانسته است رتبه خود را یک پله ارتقا دهد و جایگاه ششم را از آن خود کند.

طرح فروش و امتیاز(S&P) در حال حاضر دارای بیشتر از 2000 عضو اعم از فروشگاه، شرکت و موسسه فعال در زمینه ICT در سراسر کشور می باشد. باشگاه فعالان بازار ICT به طور هفتگی برروی موضوعات مربوط به بازار ICT بررسی آماری انجام می دهد. نتایج این نظرسنجی در پورتال www.sandp.ir برای عموم قابل مشاهده می باشد.

  • ۸۶/۰۲/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">