ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اجلاس "کاربرد فضا برای توسعه پایدار" گشایش یافت

| چهارشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۸۴، ۱۱:۱۴ ق.ظ | ۰ نظر

اجلاس" کمیته مشورتی بین دولتها در برنامه منطقه‌یی فناوری فضا برای توسعه پایدار در منطقه آسیا و اقیانوسیه"روز سه‌شنبه با حضور کارشناسان فضایی ‪۱۱‬ کشور آسیا و اقیانوسیه در هتل " عباسی" اصفهان آغاز به کار کرد.

این اجلاس به میزبانی " کمیته اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه " (‪ (UNESCAP‬و "سازمان فضایی ایران" برگزار می‌شود.

در نشست اصفهان " یازدهمین نشست گروه کاری سنجش از راه دور و اطلاعات جغرافیایی و موقعیت یابی ماهواره‌یی" و"دهمین نشست گروه کاری منطقه‌یی برای کاربردهای ماهواره‌های هواشناسی و کاهش بلایای طبیعی" برگزار می‌شود.

رییس سازمان فضایی ایران نیز درمراسم افتتاحیه اجلاس گفت: جهش عظیم علوم و فنون هوا فضا دردهه‌های اخیر و مقارن با عصر انفجاراطلاعات و امکان ترکیب موثر کاربرد فناوری فضا با سایر اطلاعات، دستیابی به اطلاعات وسیعی درباره کره خاکی را میسر و ارتباطات را تسهیل کرده است.

" سید حسن شفتی" ادامه داد: اگر پنج عامل محیط، منابع، اقتصاد، جمعیت و اجتماع را برای وصول به توسعه پایدار سهیم بدانیم در تمامی فرایند تصمیم- گیری مربوط به این عوامل، داده‌های ماهواره‌یی نقش مهمی دارند.

به گفته وی ، بیشترین میزان اطلاعات لازم برای مدیریت بلایای طبیعی با استفاده از داده‌های ماهواره‌یی سنجش از راه‌دور، ماهواره‌های موقعیت یاب، ماهواره‌های مخابراتی و ماهواره‌های هواشناسی قابل تامین است.

شفتی تاکید کرد:فضا متعلق به همه مردم روی زمین است و ویژگی بارز فناوری فضایی، ماهیت بدون مرز آن در ایجاد فرصت همکاریهای بین‌المللی و منطقه‌یی است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه بیش از ‪ ۷۵‬درصد تلفات ناشی از بلایای طبیعی در جهان، در منطقه آسیا و اقیانوسته است، گفت: همکاری و همفکری برای برنامه‌ریزی هوشمندانه و راهبری مدبرانه جهت رویایی با این مشکلات امری ضروری است.

وی با تاکید بر افزایش ظرفیت علمی ایران در زمینه علوم و فنون هوا فضا گفت:برای بهره‌برداری ازاین ظرفیتها در آذرماه‪ ۱۳۸۲‬قانون تشکیل شورای عالی فضایی و تاسیس سازمان فضایی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید ودر سال ‪۱۳۸۴‬ اساسنامه سازمان و مصوبات مربوطه از تصویب هیات دولت گذشت.

رییس اجلاس بین دولتها در برنامه کاربرد فناوری فضا تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در زمینه فناوری فضا بهره‌برداری صلحجویانه از فناوری فضا برای بهبود و تعالی زندگی بشریت است.

وی یادآور شد:ایران در برنامه چهارم پنج‌ساله خود علاوه بر سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی فضایی و تدام ظرفیت‌سازی حداقل پنج ماهواره عملیاتی برای مقاصد مخابراتی و سنجش از راه‌دور برنامه‌ریزی کرده و به منظور ارتقای سطح توانمندیهای جوانان پژوهشگر،امکان طراحی و ساخت ریزماهواره را نیز بر حسب نیاز و بدون محدودیت پیش بینی کرده است.

شفتی آخرین اقدام ایران را اعلام آمادگی برای عضویت در هیات موسس سازمان همکاریهای آسیا و اقیانوسیه دانست و گفت:ایران مشارکت در طراحی و ساخت یک ماهواره کوچک چند منظوره را با مشارکت دو کشور منطقه تحت اقدام دارد.

استاندار اصفهان نیز در این اجلاس گفت: اصفهان از دیرباز مهد علم و توسعه بوده به طوریکه موقعیت جغرافیایی آن در این امر نقش اساسی داشته است.

"سید محمود حسینی" افزود:اصفهان در برنامه‌های توسعه ایران به عنوان قطب آموزش عالی، فناوریهای ویژه و گردشگری در نظرگرفته شده است لذا ظرفیتهای لازم را جهت توسعه برنامه‌های فضایی دارد.

وی اعلام کرد: استان اصفهان با برخورداری از پژوهشگاه‌ها و مراکز رشد و فناوری موجود در استان آمادگی لازم را برای پیشبرد برنامه‌های فضایی کشور دارد.

همچنین در مراسم افتتاحیه یازدهمین اجلاس بین دولتها برای کاربرد فناوری فضا، پیام"دبیرکل اسکاپ و معاون دبیرکل سازمان ملل متحد" توسط " رییس بخش کاربردهای فضایی سازمان ملل - اسکاپ" قرایت شد.

  • ۸۴/۰۶/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">